Er du klar for Black Friday?

Klar for Black Friday? Kondomeriet og Milrab gir deg 12 tips til hvordan du forbereder nettbutikken din til å levere

Det nærmer seg en av årets mest hektiske kjøpsperioder på nett - Black Friday og Black Week. lnnsikt fra Bring Research e-handelsrapport viser at kun halvparten benyttet seg av tilbud under disse kjøpsdagene i fjor. Hvordan skal nettbutikkene nå flere kunder i år? Vi har spurt to av Norges mest populære nettbutikker om hvordan man ruster seg til Black Friday.

Det er viktig å forstå både hva som motiverer kundene til kjøp, men også hvilke barrierer de har som gjør at de kanskje ikke ønsker å handle i denne perioden. Black Friday har vokst seg mye større de siste årene, men det er fortsatt forbrukere som ikke benytter seg av tilbudene. Vi har derfor bedt nettbutikkene Kondomeriet og Milrab om å dele sine beste forberedelsestips for høysesongen.

Kondomeriet er Norges største leverandør av sexleketøy på nett. De sier at det som gjør at kundene velger å handle fra dem er fordi at de er markedsleder med høy merkevarekunnskap. De har høy produktkunnskap og gode garantier for kundene (orgasmegaranti og miljørabatt). I tillegg har de en leken og inspirerende kommunikasjonsstil, noe som gjør at mange søker seg til nettbutikken. 

Milrab selger klær og utstyr til trening og villmark, men også til det mililtære. At kundene velger akkurat dem, mener Milrab er fordi de har gode tilbud som trekker kunder, og at de er flinke på å gi tydelig informasjon rundt levering, noe som gjør kundene trygge - de vet når de kan forvente varene sine. Nettbutikken tilbyr fri frakt, fri retur og åpent kjøp i 365 dager, noe de mener er hygienefaktorer og som er viktig for kundene deres.

Start i god tid

Ikke vent for lenge med forberedelsene dine! Hos Kondomeriet starter de forberedelsene før sommeren. Da har de en gjennomgang av hvordan de ønsker å gjennomføre årets Black Friday, og definerer hva som gjøres og når.

Milrab starter planleggingen av neste års Black Friday allerede rett etter den forrige. 

- Vi evaluerer hva som gikk bra, og hva som gikk mindre bra. Denne evalueringen er gull verdt når vi nærmer oss en ny Black Friday, sier Vegard Sunde, Purchasing Manager i Milrab. 

Planlegg priser og tilbud nøye

Sunde forteller at prissettingen utgjør en stor del av forberedelsene, og er helt essensiell før en stor handelsperiode: 
- Man skal sørge for at det er en god deal for kundene, men det betyr ikke at man trenger å prise seg helt bort og gi bort all margin. Man må vite hva en god pris er og vi bruker mye tid på prising i denne perioden. 

Også i Kondomeriet jobbes det mye med priser: 
- Vi ser en utvikling de senere årene under Black Friday, hvor flere og flere aktører går bort fra ekstreme tilbud som nok gir en god økning i topplinjen kortsiktig, men som ikke er lønnsomt på sikt. Det tenker vi er bra. Vi ønsker at Black Friday skal være positivt både for kunden og nettbutikken, og er veldig nøye med både produktutvelgelse og prissetting, sier Stina Meyer, E-commerce Manager.

Stina_3
Stina Meyer, E-commerce Manager i Kondomeriet sier at evaluering av fjoråret en viktig del av forarbeidet. Foto: Kondomeriet

Skaler opp systemer og optimaliser lagerflyten

Siden trykket på både lagerkapasitet og lagerpersonell tenderer til å øke kraftig i denne perioden, tipser Sunde om at det er lurt å gjøre en smarte justeringer på lageret for å være bedre rustet til å takle pågangen som kommer. 

- Her gjør vi en del regneøvelser i god tid i forkant for å se hvor mange personer vi er avhengige av i perioden, og hvor mange skift vi må ha for å få alt til å gå opp, sier Sunde. De fleste nettbutikker har nok gode forutsetninger for å regne ut et ca nødvendig ressursbehov

Om du har mulighet, plasser høyfrekvente varer og deals nære pakkedisken. Da minimerer du plukktid. Vurder også å forhåndspakke enkelte varer 

Vegard Sunde, Purchasing Manager i Milrab

Kondomeriet drifter ikke lenger eget lager da de har outsourcet sin lagervirksomhet. Meyer påpeker at planlegging for lagerflyt er noe de er delaktige i likevel. 

- Vi har en god dialog med vår lagerpartner, Bring Warehousing, og informerer om hvilke varer vi mener vil dominere Black Friday-salget, slik at de kan tilreggelegge for mest mulig effektiv håndtering. 

Videre minner Meyer om at du også bør huske på å kvalitetssikre dine systemer for økt trafikk og handel: 

- Det er ekstremt viktig å gjøre handleprosessen så enkel og friksjonsfri som mulig, særlig i en periode som Black Friday. Pass på at du skalerer opp den tekniske kapasiteten ganske kraftig, slik at du sikrer en god handleopplevelse for dine kunder.

Unngå økt leveringstid

- Når det er så stort trykk som rundt Black Friday, er vi opptatt av å være godt forberedt sammen med alle våre samarbeidspartnere, og det gjelder også distribusjon, forteller Meyer. Kondomeriet utvider også tilbudet av leveringsmetoder før Black Friday.

- Det er viktig å huske på at jo nærmere man kommer jul, jo raskere leveringsalternativer velger kundene, tillegger hun.

Foto av Vegard Sunde, innkjøpssjef i Milrab
Ruster seg for å opprettholde rask levering - Vegard Sunde, Purchasing Manager i Milrab

Hos Milrab sørger de for å skalere opp infrastrukturen og ha nok folk "på dekk" for å ta unna alle ordrer som kommer inn (plukk og pakk), slik at kundene får sine bestillinger så raskt som mulig.

- Målet vårt er at økt leveringstid ikke skal stå på oss i denne perioden, sier Sunde. Vi ser også en stigende trend av kunder som har en høyere betalingsvilje for å få varene levert hjem.

Når det nærmer seg avslutningen på julehandelen, blir rask levering veldig viktig

Stina Meyer, E-commerce Manager i Kondomeriet

Både Meyer og Sunde spår at hjemlevering, som økte betraktelig i fjor på grunn av koronasituasjonen, vil være det foretrukne leveringsalternativet også i år. 

Informer kundene fortløpende

En hektisk tid som Black Friday kan lede til lenger leveringstider enn normalt på grunn av økte volumer. Hva bør man da tenke på for å holde kundene sine fornøyde? Begge butikkene bekrefter at kundene tenderer til å være mer tålmodige i denne perioden, men Meyer presiserer at dette gjelder så lenge de får god informasjon underveis og respons når de henvender seg til butikken. Det er veldig viktig med god og tydelig informasjon, og tilgjengelighet for kundene i alle kanaler, legger hun til.

mann pakker opp sportsko
Sørg for at kundene dine får en så friksjonsfri handleopplevelse som mulig!

På Milrab har de samme filosofi:

- Det er viktig å sørge for en friksjonsfri handel, og det gjør du blant annet ved å holde kundene dine informert hele veien frem til varene er levert. Dersom det er en risiko for at levering kan ta noe lenger tid under Black Friday, så er det lurt å opplyse om det. Det samme gjelder bestillingsfrister når det nærmer seg jul, sier Sunde. Kundene føler seg tryggere og du fjerner friksjon.

Lær av de beste

Det er ingen tilfeldighet at de flinkeste nettbutikkene i landet legger ned et systematisk forabeid i planleggingen av salgshøytiden som vi nå går inn i. Både Kondomeriet og Milrab bekrefter at Black Friday er uhyre viktig omsetningsmessig - og en viktig oppkjøring til julehandelen. Vegard Sunde avslører at denne så viktige fredagen bringer inn ca. 15 ganger så høy omsetning som en vanlig dag, og sammen med jul utgjør denne salgsperioden 20% av årsomsetningen for Milrab.

Nettbutikkenes 12 tips til hvordan du ruster nettbutikken til Black Friday:

Planlegging og forberedelse:

  1. Ikke vent for lenge med forberedelsene. Ta med deg evalueringen av fjorårets Black Friday inn i planleggingen av neste. Dokumenter lærdom.

  2. Vær ute i god tid med å sikre gode deals og tilbud som vil slå an i nettbutikken.
  3. Planlegg prisstrategien nøye, og sørg for at du har en akseptabel margin.
  4. Involver dine samarbeidspartnere, slik at dere er godt forberedt sammen. Det gjelder også dine logistikk- og eventuelle lagerpartnere.
  5. Sørg for nok ressurser til plukk og pakk når du drifter ditt eget lager.
  6. Sikre at systemer og nettbutikk takler økt trafikk. Sjekk om du trenger å skalere opp kapasiteten.

    Gjennomføring og levering:
     
  7. Sørg for en så rask ordrehåndtering og levering som mulig.
  8. Vær forberedt på at flere kunder sannsynligvis ønsker hjemlevering også i år.
  9. Gi riktig forventningsavklaring i forkant, f.eks. ved lengre leveringstider - slik at kundene er klar over det fra start.
  10. Ha en god og tydelig informasjonsflyt til kunden gjennom hele kjøpet, minimer friksjon.
  11. Vær tilgjengelig for kunden både under og etter kjøpet -  i alle kanaler.
  12. Hold det du lover - hele veien.

Vil du også høste mer fra årets viktigste salgsperiode? Da vil de 12 punktene fra disse erfarne netthandelsaktørene komme godt med. Sett de opp som en sjekkliste - så står du bedre rustet for å levere raskt og effetivt, og i henhold til kundenes forventninger. 

Ønsker du flere tips til hvordan du kan forberede nettbutikken til peak?

Last ned vår siste rapport fra Bring Research: "Bli klar til Black Friday og jul"

Publisert 21.10.2020
Sist oppdatert 07.10.2021