Bærekraftssamarbeid: Vi henter de gamle produktene til Ellos-kundene
Når kundene til Ellos Group kjøper innredningsprodukter får de nå muligheten til å returnere sitt gamle produkt til gjenbruk. Et spennende samarbeid for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta bærekraftige valg.

Fra og med november vil Ellos Groups kunder, i første omgang i Gøteborg, ha muligheten til å legge til en miljøretur når de kjøper utvalgte innredningsprodukter til hjemmet, som et ledd i selskapets bærekraftsarbeid. I forbindelse med leveransen kan kundene velge å levere sitt gamle produkt til Bring, som formidler det videre til Erikshjälpen Second Hand, hvor det deretter selges til fordel for barns rettighetsarbeid.
Utvider bærekraftsarbeidet
Det innledes nå et samarbeid med Bring og Erikshjälpen Second Hand for å tilby kundene muligheten til å kjøpe en miljøretur. Dette betyr at når vi utfører Ellos Groups hjemmeleveranser, så tar vi kundens tilsvarende gamle produkt til Erikshjälpen Second Hand. De selger deretter produktet i sin bruktbutikk. Inntektene fra salget går til tiltak med spesielt fokus på barns rett til utdanning og fritid, helse og sikkerhet.
Tilbudet om miljøretur gjelder større eller tyngre varer, der kunden bestiller innbæring. Det kan handle om sofaer, lenestoler og spisestue-grupper fra hjemmesortimentet innen Ellos Groups merker Ellos, Jotex og Homeroom. Prosjektet startet i november og kjøres først i Gøteborg og omegn, og kan deretter føres videre til hele Sverige. Vi vil tilby alle kunder tjenesten miljøretur i forbindelse med at de bestiller innbæring frem til 31. desember 2020.

Et godt valg
– Vi er veldig glade for å starte dette samarbeidet med Bring og Erikshjälpen Second Hand i Västra Frölunda. Gjenbruk av varer er en viktig sak for oss, og gjennom dette samarbeidet kan vi tilby kundene våre muligheten til å ta et bærekraftig valg, bidra til miljøet og samtidig hjelpe utsatte mennesker, sier Annika Mårtensson, bærekraftssjef i Ellos Group.
Erikshjälpen Second Hand er veldig takknemlig for dette samarbeidet med Bring og Ellos Group, som betyr at fattigdom og sårbarhet kan bekjempes. Vi jobber for å realisere barns drømmer og styrke barns rett til utdanning, fritid og helse, samt sikkerhet og beskyttelse.
– Det må være lettere å ta bærekraftige valg. Miljøretur er en effektiv måte å bidra til økt gjenbruk av varer mens du gir et godt bidrag til samfunnet. Samarbeidet med Ellos Group og Erikshjälpen Second Hand er et godt eksempel på hvordan vi sammen med kundene våre kan bidra til de som trenger det bedre. Samtidig er det et godt valg for miljøet, sier Tobias Åbonde, nordisk ansvarlig for hjemlevering hos Bring.
Ellos Group er Nordens ledende e-handelsgruppe med e-handelsstedene Ellos, Jotex, Stayhard og Homeroom. Ellos Group har hovedkontor i Borås, og er aktiv i alle nordiske land.
Bærekraftig netthandel
Rundt om i verden vokser netthandelen i et forrykende tempo, og det samme gjør pakkevolumene som daglig fraktes mellom nettbutikkene og nettkundene. I Tyskland får hver nettkunde i snitt 23 pakker årlig, mens hver kineser i snitt mottar hele 75 pakker hver hvert eneste år. Her hjemme er tallet mer beskjedent – i fjor fikk nordiske nettkunder seks pakker.
Posten og Bring utvikler helelektrisk lastebil med Volta Trucks
For å finne bærekraftige løsninger må man gå nye veier. Derfor har Posten Norge inngått et nytt, spennende samarbeid med Volta Trucks for å utvikle elektriske lastebiler som skal sørge for fossilfrie leveringer i de nordiske bykjernene.
Bransjevinner i bærekraft
Posten er kåret til den mest bærekraftige merkevaren i bransjen logistikk i Norge av Sustainable Brand Index.