Hans Moe og Espen Haugen i KITCHEN: DM'er vi liker!

Mitt (Hans Moe) første møte med DM, som jeg kan huske, er fra Hjertnespromenaden i Sandefjord. Der bodde mine besteforeldre i Globusgården og der var det også mange andre som bodde. Derfor hadde de samlet alle postkassene nede ved inngangsdøren. Midt under postkassene stod det en papirbøtte og over bøtta hang det en lapp. På lappen stod det ”Reklame og annet søppel”.

Hans Moe og Espen Haugen som sitter på en sofa

Å lage engasjerende DM er vanskelig. Vi vet at mange av de DM`ene som lages havner i den helvetes søppelbøtta under postkassestativet. Heldigvis finnes det noen eksempler på fine greier som evner å komme seg over dørstokken og helt inn på kjøkkenbordet.

Tryg Forsikring

Det gir klump i magen å komme hjem til et tydelig åpnet brev i postkassen, adressert til deg. Heldigvis for de 160 000 som fikk brevet fra Tryg Forsikring var det ikke ID-tyveri denne gangen, snarere enn påminnelse om at dette faktisk skjer med 240 000 andre nordmenn.
En påminnelse som fikk folk til å gå inn på nettsiden til Tryg for å lære mer om identitetstyveri. Smart for forsikringsselskapet, smart for kundene.

tryg - id tyveri -  artikkelbilde

 

IKEA

Her har IKEA kombinert to interessante ting, enkel bruksanvisning og middag. Å kombinere det de er best på (bruksanvisninger) med det folk flest er dårligst på (endre matvaner), ble kampanjen både kreativ, smart og grafisk appetittvekkende. IKEA ville vise folk at god mat kan være enkelt og laget bruksanvisning for matoppskrifter, basert på matprodukter de selv selger – ganske fint synes vi.

Kunde: IKEA Canada

Byrå: Leo Burnett, Toronto

Google Cardboard

Da Google lanserte Cardboard, ble vi litt ivrige. VR-briller har lenge vært en artig greie, men dessverre også ganske kostbart. Med Google Cardboard ble VR briller allemannseie. Google eksperimenterte med bruken av smarttelefon som VR og resultatet ble Google Cardboard Project, en billig måte å bygge ditt helt egne virtuelle headset på, og en gratis app.

Kunde: Google

google cardboard project

 

Smash!

Velsmakende ondskap.

Denne kampanjen er DM på sitt beste. Hvorfor? Fordi idéen kun kan løses gjennom DM. Fordi den er morsom og ondskapsfull. Fordi den skapte et enormt engasjement hos folk og fordi den både understreker og beviser slagordet ”Det skal godt gjøres å bare spise en”.

Kunde: Nidar

Byrå: Saatchi & Saatchi

Del artikkel