Hvordan forberede seg på kriser?

Høsten 2024 lanserte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) en omfattende informasjonskampanje for å øke bevisstheten om egenberedskap i norske husstander.

Kampanjen nådde ut til hele landet med viktig informasjon om hvordan man kan forberede seg på kriser.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ble opprettet i 2003 og er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet. DSB skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet, og være en pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser.

DSB jobber for å øke bevisstheten om egenberedskap i befolkningen. Høsten 2024 ønsket DSB å informere alle i Norge om hva de kan gjøre for å være forberedt på å klare seg selv i én uke.

Informasjon fra det offentlige berøres ikke av reservasjoner mot reklame. Postkassen er derfor en svært egnet kanal å bruke for å nå ut til hele befolkningen med viktig informasjon.

Et utdrag av noen sider bra brosjyren

Brosjyren ble laget i fem språkvarianter: bokmål, nynorsk og samisk (lule, sør- og nordsamisk). Disse ble fordelt etter prioritert målform i den enkelte kommune. Enkelte kommuner regnes som tospråklige, og i disse kommune ble det selvsagt levert 2 varianter i postkassene.

Når kampanjen gikk ut ble den fulgt opp med en posttest for å få svar på hva mottakerne tenkte om brosjyren. Testen viste at: 

  • Nesten 7 av 10 hadde sett brosjyren og de fleste hadde lest den
  • Den blir oppfattet som svært relevant og derfor oppbevart
  • 8 av 10 likte den

Kampanjen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var vellykket. Postkassen viste seg å være en effektiv kanal for å distribuere informasjon om egenberedskap.