Vinner bedriftskunder på netthandel og rask levering

Vinner bedriftskunder på netthandel og rask levering

Mange bedrifter har fortsatt ikke digitalisert handelen. For Elektroimportøren er nettbutikken en forutsetning for suksessen, og de merker at bedriftskundene blir stadig mer kravstore.

Netthandelspakker på rullebånd for sortering
Publisert 24.03.2022

– For oss er det en selvfølge å ha nettbutikk for B2B-segmentet, og vi skjønner egentlig ikke at ikke alle har det, sier André Swensen, logistikkdirektør i Elektroimportøren.

Manuelle bestillinger er fortsatt vanlig  

Kjeden har opplevd en voldsom vekst de siste årene – særlig innenfor netthandel. De er totalleverandør av elektromateriell, varme og belysning, med butikker over hele landet – og leverer til både bedrifts- og privatmarkedet. Den første nettbutikken deres så dagens lys allerede i 1996 – men det var først da de ekspanderte med flere butikker i 2014, at de trappet opp nettsatsingen. Nylig lanserte de også en egen app for bedriftskundene. 

– Fram til utvidelsen foregikk imidlertid mange av bestillingene via kundeservice, forteller Swensen.  

Brings ferske undersøkelse i norske bedriftsmarkedet viser at slike manuelle bestillingsmetoder fortsatt er svært vanlige blant norske B2B-bedrifter:

  • 73 prosent av bedriftene svarer at e-post er den mest populære bestillingsmåten blant kundene deres, mens 63 prosent svarer at telefon er den mest foretrukne kanalen.  
  • 53 prosent av bedriftene tilbyr netthandel i dag, men de tror at nesten alle kundene forventer å kunne handle på nett.

Om Bring Research B2B-undersøkelse:

  • Bring Research er basert på jevnlige forbruker- og kundeundersøkelser, som gir innsikt om skandinaviske nettkunder og bedriftskunder. 

  • Undersøkelsen ble gjennomført i Q3 2021 i det norske markedet, og i samarbeid med Ipsos. 

  • Respondentene ble valgt ut blant Brings bedriftskunder som sender varer til andre bedrifter. 

Bedriftskunder er også privatkunder  

Swensen minner om at bedriftskunder også er privatkunder – og at forventningene dermed blir stadig høyere også i B2B-segmentet. 

– Når jeg som privatkunde bestiller noe fra England og får det dagen etterpå, har jeg ingen forståelse for at det tar tre dager å få noe fra en norsk B2B-bedrift, samme hva som ligger i den esken. Forventningene heves hele tiden, basert på den beste kundeopplevelsen du har hatt. Det kan nok være lett å slå seg til ro med å gjøre det samme som en konkurrent gjør, men det holder ikke. Du må se hele bildet, påpeker han.

Elektroimportøren har ulike nettbutikker for henholdsvis privatkunder, bedriftskunder, elektriker-partnere og el-entreprenør, som alle er tilpasset de ulike kundenes behov og preferanser. 

Swensen tror de fleste kundene setter stor pris på den oversiktlige og enkle handleopplevelsen som nettbutikken gir – og ikke minst muligheten de har for å velge mellom en rekke ulike leveringsalternativer. 

– Kundene våre er ganske kravstore. Å gi dem muligheter til å velge den leveringsmåten som passer best for dem, er derfor viktig, enten det er standard bedriftspakke, over natt før 9, ekspresslevering på to timer, henting i butikk eller noe annet. I tillegg kan de velge ulike leveringsadresser, ikke bare adressen de er registrert på. En partner kan ha ti ulike montører som bestiller, og noen trenger kanskje produktene til en prosjektplass, poengterer han. 

Les mer om Brings leveringsalternativer.

Ønsker du å vite mer om hva levering med Bring kan gjøre for din bedrift?

Kontakt oss

Varsler kundene om når pakken kommer

Brings B2B-undersøkelse viser at mens 17 prosent i dag legger vekt på proaktiv varsling når de velger transportør, mener 28 prosent at det vil være viktig i nær framtid. 

Elektroimportøren bruker Brings integrasjonsløsninger, som blant annet varsler kunden om estimert ankomsttid og eventuelle avvik. Det gir kunden verdifull informasjon. 

digital leveringskjede
Proaktiv varsling om levering er noe som blir stadig viktigere også for bedriftskunder.

– Det viktigste er imidlertid at leveringen funker, og det gjør den i de aller fleste tilfellene. Forventer kunden å få en pakke før 9, blir det vårt problem dersom de ikke får den. Stabiliteten er den viktigste grunnen til at vi har valgt Bring som logistikkpartner, sier Swensen. 

Digitalisering gir mange fordeler  

Selv om mange B2B-bedrifter henger etter på digitaliseringen, viser undersøkelsen at 24 prosent har som mål at alle logistikkprosessene deres skal bli helintegrerte. De fleste forventer at økt digitalisering vil gi lavere kostnader. Mer effektiv ordrebehandling er også en forventet effekt. 

Det kan elektroimportøren nikke gjenkjennende til. 

Feilkildene blir langt færre enn ved manuelle ordrerutiner, som en telefonsamtale. En nettbutikk gjør også kjøpsprosessen mye mindre tidkrevende.

André Swensen

Nettopp raske prosesser er et av konkurransefortrinnene deres. 

– Vi har et kundeløfte som sier at om du bestiller før kl. 14, garanterer vi at varen sendes samme dag. Kunden får også estimert leveringstid i kassen, basert på hvor de bor. Alt dette gjør salgsprosessen langt mer effektiv, sammenliknet med å ringe eller sende e-post, sier Swensen. 

Les mer om Estimert ankomsttid (ETA) for pakker og gods til bedrifter. 

Fikk på plass ekspresslevering i ekspressfart

Fleksible leveringer ble ekstra viktig da koronaen inntok landet, og mange måtte kaste seg rundt for å utvikle nye løsninger over natten. Elektroimportøren bestemte seg for å tilby en budbiltjeneste med levering på parkeringsplass to timer etter bestilling. 

bring budbil parkert
Budbilstjeneste bidrar til ekstra fleksibilitet for Elektroimportørens kunder.

– Dette ble gjennomført på kun to–tre dager fra vi ringte Bring. Jeg tenkte nok at siden Bring var så stort, ville veien være lang fra idé til gjennomføring. Det er på ingen måte tilfellet. 

At Bring er til stede i hele landet, er også en stor fordel for den landsdekkende kjeden. 

– Vi kan tilby så rask levering fordi varene plukkes i de lokale varehusene våre, og sammen med Brings landsdekkende nettverk, kan vi ha samme løsning for alle kundene våre. Det er ganske rått. 

At de hele tiden ser etter måter å forbedre seg på, er en viktig grunn til at Elektroimportøren er i toppklassen blant norske bedrifter. Neste steg er å gjøre returen enklere for kundene sine. 

– Vi ønsker derfor å ta i bruk flere av Brings returtjenester. Selv om vi har lite retur blant bedriftskundene, ønsker vi alltid å bli bedre.

Lyst å vite mer om våre leveringsalternativer?

Med landsdekkende nettverk og fleksible løsninger, kan vi levere slik kundene dine ønsker. Her kan du lese mer om våre vanligste tjenester for bedriftsmarkedet.

Del artikkel