Derfor bør bedriften din digitalisere seg

Derfor bør bedriften din digitalisere seg

Mange B2B-bedrifter har fortsatt ikke digitalisert handelen. For Elektroimportøren er nettbutikken en forutsetning for suksessen – og de merker at bedriftskundene blir stadig mer kravstore.

Netthandelspakker på rullebånd for sortering

– For oss er det en selvfølge å ha nettbutikk for bedriftsegmentet, og vi skjønner egentlig ikke at ikke alle har det, sier André Swensen, logistikkdirektør i Elektroimportøren.

Kjeden er totalleverandør av elektromateriell, varme og belysning, med butikker over hele landet, og leverer til både bedrifts- og privatmarkedet. De siste årene har de opplevd en voldsom vekst – særlig innenfor netthandel.

Manuelle prosesser fortsatt vanlig

Brings ferske undersøkelse i bedriftsmarkedet viser at de fleste norske B2B-bedrifter er milevis unna en slik hverdag, og at manuelle bestillingsmetoder fortsatt er svært vanlige: 

For 73 prosent er e-post den mest populære bestillingsmåten blant bedriftskundene deres, mens telefon er den foretrukne kanalen hos 63 prosent. Kun 53 prosent tilbyr netthandel i dag. 

Det gjør at mange kan bli sakkende akterut, i takt med at bedriftskundene tar med seg forventningene de har som privatkunder.

– Det kan nok være lett å slå seg til ro med å gjøre det samme som en konkurrent gjør, men det holder ikke, påpeker Swensen. 

Les resten av denne artikkelen:

  • Lær og bli inspirert av Elektroimportørens suksess.
  • Få tips om hvordan du med hjelp av digitalisering og effektivisering kan oppnå konkurransefordeler.

Klikk her for å lese resten, og få med deg gode råd.

Publisert 24.03.2022
Del artikkel