Kan miljø og bærekraft påvirke omsetning?

Kan ditt engasjement for miljø og bærekraft påvirke omsetningen?

Visste du at svært få kunder opplever at de får nok informasjon om nettbutikkenes arbeid rundt miljø og bærekraft, men at de ønsker å få det?

Et grønt løvblad som holdes mellom en tommel og en pekefinger.

Det å synliggjøre sine innsatser for en mer bærekraftig og miljøvennlig handel kommer til å være en veldig viktig konkurransefaktor i den nærmeste fremtiden. Mange nettbutikker jobber aktivt med miljø og bærekraft som en del av den daglige driften, men synliggjør det ikke tilstrekkelig.

I en undersøkelse fra Bring Research* ble 3000 skandinaviske nettkunder spurt om hva som er viktig for dem ut fra et miljøperspektiv, og hva de forventer av nettbutikkene. Svarene fra forbrukerne kan gi deg nyttig innsikt om hvordan din nettbutikk kan posisjonere seg med et målrettet miljøfokus.

Undersøkelsen viste at det er et tydelig skille mellom bevisstheten til de over og under 40 år. Det er de yngste som leder an, og som vil stille de tøffeste kravene fremover. Mange kunder har allerede nå et fokus på miljø, og synes det er viktig at nettbutikkene tar miljøhensyn.

Gap mellom forventet og mottatt miljøinformasjon

Dessverre er det et stort gap mellom hva kundene forventer av nettbutikkene, og hva nettbutikkene faktisk leverer når det gjelder grønnere handel. Under 10 prosent av kundene kunne huske å ha fått informasjon om hvordan nettbutikken jobber med bærekraft og miljø, mens langt fler av de spurte forventet dette.

Hva betyr dette gapet for deg og din nettbutikk?

Det betyr at du kan bygge posisjonen som en «grønnere nettbutikk» hvis du klarer å synliggjøre for kundene hva din miljøvennlige profil innebærer. Det kan du gjøre gjennom å:

  • Tydelig vise frem alle tiltak du gjør for å verne miljøet, skape bærekraft eller sende varene på en mer klimavennlig måte.
  • Bruke dine tiltak innen miljø- og bærekraft som salgsargumenter i dialog med kundene dine.

Undersøkelsen viste at kvinner og menn har forskjellig oppfatning om hva som gjør en nettbutikk miljøvennlig. Menn mente at nettbutikker generelt er mer opptatte av miljø enn fysiske butikker, den oppfatningen delte ikke kvinnene i undersøkelsen. For mer innsikt om demografiske forskjeller, og hvordan du kan spisse deg mot dine målgrupper, les hele rapporten her.

Hva gjør en nettbutikk miljøvennlig?

Menn og kvinners forskjellige oppfatning om hva som gjør en nettbutikk miljøvennlig, er viktig for deg å tenke på når du skal snakke med din målgruppe. Tabellen under viser hvordan kvinner og menn rangerer hva som er de viktigste punktene for at de skal oppfatte en nettbutikk som miljøvennlig.

MennKvinner
Har varer av god kvalitet og holdbarhet.Bruker miljøvennlig emballasje.
Bruker miljøvennlig emballasje.Har varer som produseres etisk.
Viser at varene produseres miljøvennlig.Har varer av god kvalitet og holdbarhet.

Ønsker du å skille deg positivt ut i forhold til dine konkurrenter når det gjelder miljø, er disse punktene et godt sted å starte.

Vis at du jobber aktivt for miljø og bærekraft

Skap positiv oppmerksomhet gjennom å fortelle kundene dine hva du gjør, både i nettbutikken, i sosiale medier og i din e-postkommunikasjon. Gi dem opplevelsen av at å handle hos deg er et bedre miljøvalg enn å handle hos konkurrentene. Husk at det er bedre å begynne i det små, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt.
 

*Bring Research; Slik velger kundene deg. Undersøkelse 2019, gjennomført i samarbeid med analyseselskapet IPSOS, og omfatter Norge, Sverige og Danmark

Hold deg oppdatert på nettkundenes preferanser!

Få med deg siste innsikt fra Bring Research i form av rapporter og artikler.

Del artikkel