Horsberg minnes konferansen i 1997 godt.

– Vi var 38 deltakere som dro med buss til Varberg i Sverige på en to dagers konferanse. Samtlige foredrag besto av egne krefter – og slik fortsatte det frem til år 2000. Da begynte vi med eksterne, utenlandske foredragsholderne og passerte 100 deltakere. Vi skjønte at dersom vi hentet inn eksterne foredragsholdere fra en relevant bransje, som for eksempel bank og finans, strømmet det folk til fra nettopp denne bransjen for å høre på vedkommende. Vi knekte en kode.

Kjente merkevarer

Da konferansen feiret ti år i 2006, kjørte man for første gang parallelle spor.

– Deltakerne kunne da velge hvem de ville høre, og vi passerte 200 deltagere.

I 2007 ble konferansen flyttet til Strømstad, og utvidet fra to til tre dager – og deltakerantallet passerte 300.

– Vi oppdaget enda en ny ting: Med foredragsholdere som representerer kjente merkevarer, kom det enda flere. I 2010 passerte vi 400 og utvidet konferansen til tre og en halv dag. I 2012 passerte vi 500 deltakere. Nå ligger vi på rundt 540 og har ikke kapasitet til å vokse mer. Vi blir alltid fulltegnet og har opptil 70 på venteliste. Og det til tross for at vi aldri har brukt en krone på markedsføring. Vi har en web og trykker opp en brosjyre. That´s it.

Horsberg tror det unike med Dialogkonferansen er at den er så personlig.

– Våre folk jobber i alle ledd for å gjennomføre dette arrangementet. Bring Dialog er konferansen. Det er helt unikt.

Varmt og uformelt

Janneke Tranås Hjorth, som er direktør for CRM og e-handel i Gjensidige, har deltatt på Dialogkonferansen flere ganger siden 2000-tallet. Hun mener konferansen har modnet som faglig arena, ved at blikket er blitt bredere og mer strategisk.

– Utviklingen vitner om evne til faglig fornyelse, og til å løfte perspektivet på tvers av tradisjonelle fagsiloer. De siste fem årene har konferansen holdt en jevnt høy standard, både når det gjelder fag, folk og fasiliteter.

Det gjelder å ha en helt unik oppskrift for å få hektiske fagfolk til å sette av tid år etter år, mener Hjorth.

– Dialogkonferansen har evnet å fornye seg både på innhold og formater. Det hjelper også godt når de lykkes med å tiltrekke seg tyngre profiler og trekkplastre som tar nytte- og underholdningsverdien et par ekstra steg. Sist men ikke minst klarer Bring kunststykket det er å skape en varm og uformell atmosfære rundt sin konferanse, som gjør at både gode foredragsholdere og deltakere lett vender tilbake.

 

Dialogkonferansen

Hvor: Quality Spa & Resort, Strömstad

Når: 28.–31. august 2016

Informasjon og påmelding: www.dialogkonferansen.com 

Her er noen av foredragsholderne:

• Levi Strauss

• Disney Interactive

• Maserati

• Carlsberg

• The North Face

• Porsche

• KRUG Champagne

• New York Times

• CNN International

• Apple

 

Tekst: Sonja Evang

Foto: Bring Dialog