Nettkupp er en fysisk DM-utsendelse som gjør det mulig for nettbutikker å vinne kunder i postkassen. Nettkupp ble lansert i 2013, og stadig flere nettaktører ønsker å annonsere i brosjyren.

– Nettkupp bidrar til økt kjennskap blant kunder som vanligvis ikke har nettet som sin viktigste inspirasjons- og kjøpskanal. Nettkupp gir annonsører som ikke bruker postkassen som sin tradisjonelle markedskanal, en unik mulighet til å nå nye kunder til en relativt lav kostnad. Effekttestene av utsendelsene ut mot forbrukerne viser dessuten at brosjyren er godt likt, og at forbrukerne er positive til å motta dette i postkassen, forteller Anita Torpp, prosjektleder i Bring.

Stor trafikkøkning

Adlibris, Norges største nettbokhandel med 10 millioner titler i sortimentet, har annonsert i Nettkupp i tre år. Karen Flø, markedsansvarlig i Adlibris, ser en betydelig effekt.

– Kampanjen har gitt oss større avkastning for hvert år. I 2015 hadde vi en trafikkøkning på 14–15 prosent i kampanjeperioden, noe som overgikk all forventning. Det første året sørget Nettkupp i all hovedsak for å øke den generelle kunnskapen om Adlibris i markedet, senere har deltakelsen i større grad vært salgsutløsende. Vi fulgte kampanjen dag for dag og så hvordan aktiviteten og trafikken på nettsiden økte utover kampanjeperioden, som for vår del var tre uker. Dette er en måte å annonsere på som gir oss penger i kassen, sier Flø.

Økt kjennskap

Også administrerende direktør Thor Hauge i Douglas Nordic, Europas største kjede for parfyme og skjønnhetsprodukter på nett, er fornøyd med deltakelsen.

– Douglas er et relativt nytt merkenavn i Norge, og vi markedsfører produktene våre i all hovedsak på nett. Selv om denne typen katalog ikke er direkte merkevarebyggende, bidrar deltakelsen til økt kjennskap i markedet og bredere rekruttering. Gjennom Nettkupp når vi ut til kundegrupper vi ellers ikke ville kommet i kontakt med, sier Hauge.

Bring tilbyr annonsørene å utarbeide en profilanalyse av kundene som har respondert på annonsen. Dette gir unik innsikt som annonsørene kan bruke videre i egen markedskommunikasjon og for å nå nye kunder.

 

Nettkupp

• Nettkupp er en fysisk utsendelse hvor nettbutikker kan annonsere gode tilbud

• Nettkupp-brosjyren har blitt sendt ut flere ganger, sist gang i oktober 2015.

• Brosjyren hadde et opplag på 1 250 000 eksemplarer

• Målgruppe: Norske husstander som ikke har reservert seg mot uadressert post

 

Vil du vite mer?

Kontakt Anita Torpp

Seniorrådgiver

Tel: 951 279 67

anita.torpp@bring.com

 

Tekst: Gøril Emilie Hellen
Foto: Stian Andersen