Juryens begrunnelse: Årets vinner av Brings DM-pris er en jobb som kunne vunnet for 10 år siden, som hadde gått av med seieren i 2026 og som selvfølgelig er 2016s beste DM-jobb. Med andre ord så snakker vi rett og slett om en veldig, veldig god ide. Ondskap satt i system og sendt i rett i postkassen. Smart, fysisk og personlig – full pott på alle kriterier. Altså: En perfekt Smash 

I denne kampanjen la Orkla og Saatchi sine onde hoder sammen og lanserte «Send én Smash! til din verste fiende».

Mål

Smash! er en litt frekkere sjokolade enn sine konkurrenter. Denne personligheten ville vi bruke til å skape engasjement og for å aktivisere målgruppen.

Hele Norge vet at når det kommer til Smash!, så skal det godt gjøres å spise bare én. Vi laget derfor en noe utradisjonell DM-kampanje hvor folk der ute kunne sende én enslig Smash! til sin verste fiende via smash.no.

Vi håpet på å få 10.000 personer til å bestille reklame direkte hjem i postkassa til noen de kjente i løpet av kampanjeperioden på fem uker.

Beskrivelse

Alle vet at det skal godt gjøres å bare motta én. Så det å faktisk gi noen én enslig Smash! er noe av det ondeste man kan gjøre.

Til dette trengtes den ondeste nettsiden. Derfor ble smash.no forvandlet til ondskapens hovedkvarter, hvor du kunne gjemme deg bak en superskurkfasade og opptre helt anonymt. Fra dette uhyggelige redet kunne man spre ondskap som laserhaier, sovegass, stinkaper og ikke minst én enslig Smash! Alt man trengte å gjøre var å taste inn telefonnummeret til sin erkefiende og et skremmende maskineri tok seg av resten.

Etter å ha tastet inn telefonnummeret ble adressen fylt ut automatisk ved hjelp av Bring (for hvem husker vel egentlig adresser?). Noen dager senere fikk fienden den gule pakken i posten, møysommelig pakket i svanemerket papp og PVC-fri, gjenvinnbar plast.

Reaksjonene lot ikke vente på seg, og i løpet av få dager strømmet det på med bilder på Instagram. I tillegg ønsket mange å hevne seg, og bestillingene tikket inn. Dette resulterte i at vi satte i gang produksjonen av 15.000 nye DM’er.

Kampanjen ble presentert ved hjelp av en film på sosiale medier, støttet av utendørsbudskap over hele landet samt annonsering på VGTV.

EFFEKT

Ondskapen seiret, og i løpet av kampanjens første dager oppdaget vi hvor mye fandenskap det faktisk var i Norge. I løpet av fjorten dager var alle de 25.000 enslige Smash!-pakkene bestilt og sendt ut. På dette tidspunktet hadde vi hatt 56.000 besøkende, noe som gir en gjennomføringsrate på 45%. På Instagram har #evilsmash blitt brukt over 400 ganger.

I følge Facebook Insights har kampanjen hatt en reach på 2,1 millioner personer, men samma det: 25.000 brukere har aktivt søkt opp adressen til 25.000 venner og sendt dem vår reklame hjem i postkassen. Og salget til kategorilederen Smash!, det gikk opp 41%!

Byrå: Saatchi & Saatchi

Kunde: Nidar