Slik aktiverer du multifaktorautentisering for din bruker

Slik aktiverer du multifaktorautentisering for din bruker

Dersom du ønsker å øke sikkerheten utover brukernavn og passord, kan du aktivere multifaktorautentisering (MFA) for din bruker. Dette vil kreve at brukeren benytter en valgfri app for å generere en kode ved innlogging, i tillegg til brukernavn og passord.

Personer som jobber på PC på et kontor

Slik aktiverer du MFA:

  1. Klikk på "Profil og innstillinger" i nedtrekksmenyen bak navnet ditt øverst til høyre i Mybring. 
  2. Klikk på "Passord og sikkerhet" i venstre-side menyen. 
  3. Skann QR-koden som vises i Mybring med foretrukket mobilapplikasjon som brukes til å lage tofaktorautentiseringskoder. 
  4. Bruk foretrukket mobilapplikasjon og skriv inn den genererte koden for Mybring inn i feltet under "Autentiseringskode" og klikk "Valider kode". 

MFA blir aktivert når du fullfører stegene ovenfor, og Mybring vil kreve brukernavn, passord og generert kode fra foretrukket mobilapplikasjon ved neste innlogging. Ved innlogging kan du også huke av for å huske enhet, så slipper du å gjøre dette i en kort periode før vi igjen spør om kode fra foretrukket mobilapplikasjon. Du vil kunne se alle enhetene du har huket av for «husk enhet» ved å klikke på "Vis godkjente enheter" når du er på "Passord og sikkerhet"-siden. 

Vi anbefaler å generere og lagre gjenopprettingskoder et trygt sted i tilfelle du skulle få problemer eller mister telefonen din. Det vil være lettere for deg å få tilgang til kontoen din ved slike tilfeller. 

Det er valgfritt, men slik genererer du gjenopprettingskoder: 

  1. På samme side, på "Passord og sikkerhet"-siden, vil du kunne gjøre en ny ting når MFA er aktivert. 
  2. Klikk på "Vis gjenopprettingskoder", så får du kodene på skjermen. 
  3. Skriv ut og/eller last ned kodene, og lagre dem et trygt sted.