Beregning av klimaavtrykk

Slik regner vi ut ditt klimaavtrykk

Her ser du hvordan vi beregner utslippene i vår Miljørapport

Illustrasjon av pakker i forskjellige størrelser som svever foran en laptop

Beregningsstandard

Utslippsmodellen vår er basert på prinsippene fra ISO 14083:2023. 

ISO 14083:2023 er en internasjonal standard som ble lansert i 2023. Standarden er rettet mot transportsektoren og gir veiledning for metodikk og rapportering av klimagassutslipp. 

Standarden er bygget på de eksisterende standardene EN16258 og GLEC, med mål om å skape en ny internasjonal standard for utslippsrapportering. Dette for å legge til rette for enhetlighet i beregningsmetodikken. 

I henhold til ISO 14083:2023 skal utslipp fra hele transportkjeden inkluderes, både fra transport og terminalvirksomhet. Utslippene for en forsendelse beregnes separat for hvert Transport Chain Element (TCE). Et transportkjedeelement (TCE) kan enten være TOC (Transport Operation Chain – vei, tog, fly, båt) eller HOC (Hub Operational Chain). Standarden anbefaler at primærdata brukes, men der dette ikke er tilgjengelig kan sekundærdata (modellerte eller standarddata) benyttes.

Beregningsmetodikk og resultater

Den nye beregningsmetodikken hos Posten Bring ble implementert mot slutten av 2025 og fikk tilbakevirkende kraft for hele året. Den nye metodikken skiller seg fra tidligere, og derfor er ikke utslippene sammenlignbare med tidligere år.

Utslippene beregnes for hver forsendelse basert på hvordan de normalt sendes i vårt nettverk. 

Utslippene beregnes per transportkjedeelement, TCE. For 2025 har vi ikke inkludert terminalvirksomhet (HOC). 

Allokeringen av transport til hver enkelt forsendelse er primært basert på forsendelsens transportarbeid (faktisk vekt og transportert distanse). 

Distanse brukt i beregningen er Shortest Feasible Distance (SFD). 

Utslippene i rapporten vises som CO₂-ekvivalenter (CO₂e) og inkluderer både direkte og indirekte utslipp.

Utslippsfaktorer

Utslippsfaktorene som brukes i kunderapporteringen er de samme som brukes i Posten Brings årsrapportering, hvor vår hovedkilde for disse faktorene er Defra. 

Det brukes Well-to-Wheel-faktorer (WTW), som innebærer at alle utslipp som oppstår i hele drivstoffets livssyklus er inkludert i beregningen. 

Faktorene tilpasses for diesel for å få korrekt bioandel for hvert enkelt land, basert på beregningsformelen Defra har utarbeidet.

Utslippsfaktorer for elektrisitet er hentet ved å kombinere lands­spesifikke faktorer for strøm (lokasjonsbaserte) fra IEA og AIB. 

Faktorene oppdateres årlig.

Eksempel på beregning av en forsendelse

En forsendelse skal sendes fra kundens lager i Oslo til mottaker i Trondheim. 

First mile til første terminal i Oslo: Dette beregnes som distansen fra kunden til vår terminal * forsendelsens vekt * utslippsfaktor. 

Linjetrafikken går mellom Oslo og Trondheim. Mellom disse to terminalene brukes både tog (strøm) og lastebil (diesel og biogass), som gir oss en fordelingsnøkkel for strekningen. Fordelingsnøkkelen * utslippsfaktor * distansen fra Oslo til Trondheim * forsendelsens vekt = forsendelsens utslipp fra linjetrafikken. 

Last mile fra terminalen i Trondheim til mottaker: Dette beregnes som distansen fra vår sluttterminal til mottaker * forsendelsens vekt * utslippsfaktor. 

De totale utslippene aggregeres for alle transportsteg og rapporteres for forsendelsen. 

Kontinuerlige forbedringer 

Vi jobber kontinuerlig for å forbedre våre kunderapporter ved å: 

  • Forbedre metodikk og sikre at den er i tråd med de nyeste standardene og beste praksis. 

  • Øke mengden primærdata i beregningene for best mulig å gjenspeile produksjonen på forsendelsesnivå. 

  • Årlig justering av utslippsfaktorer og produksjonsspesifikke data. 

Vil du vite mer?

Som kunde av oss kan du hente ut miljørapporter for dine forsendelser via Mybring. Disse gir deg en oversikt over utslipp for forsendelser innen de nordiske landene for pakker, pall, hjemlevering og stykkgods.