- Ikke start en nettbutikk før du ser at etterspørselen er der. Sjekk også konkurrentene dine nøye, og vurder hvor sannsynlig det er at du kan ta markedsandeler fra dem. Det sier en av Norges fremste og mest erfarne eksperter på nettmarkedsføring og partner i Webgruppen, Nina Furu.

I mer enn 20 år har hun bidratt til å forbedre nettresultatene til hundrevis av norske virksomheter.

Christian Engen er markedssjef i 24Nettbutikk, en av Norges aller største leverandører av komplette nettbutikkløsninger. Han jobber daglig med å hjelpe kunder i gang med oppstart av egen nettbutikk. Her kan du lese bedriftsbloggen til 24 Nettbutikk

-  Tenk hele tiden på konverteringen din. Når det gjelder netthandel kan denne deles inn i tre deler: Det er det som skjer før salget, under salget og etter salget som avgjør hvor vellykket nettbutikken blir. Alle deler er like viktig. Du må ha kunden inn i butikken, få dem til å gjennomføre kjøpet og deretter få dem tilbake for å gjennomføre nye kjøp. Lykkes du med dette, lykkes du med nettbutikken din, sier Engen. 

Her er deres beste råd for å starte nettbutikk og lykkes

1. Ha en klar og god idé

Du må ha en plan for hva du skal selge, til hvem du skal selge dette og hvordan du skal få kundene til akkurat din nettside. Både Google Trends og Google Keyword Planner er gode og gratis verktøy for å sjekke hvor mange som leter etter det du har tenkt å tilby på nett.

2. Lag en gjennomtenkt forretningsmodell

Utarbeid en forretningsmodell. Dette er en beskrivelse av hvordan nettbutikken skal få kunder og skape fortjeneste.
Det er ofte lurt å vente med å utvikle en forretningsplan til du vet at din forretningsmodell virker. En forretningsplan setter din idé i et system og er et styringsdokument for arbeidet du skal gjøre.

3. Finn et firmanavn og en nettadresse

Start med å liste opp alle ord du kan komme på som kjennes relevante for din bedrift, dine kunder eller hva du skal selge. Det er lurt å velge samme selskapsnavn som navn på nettbutikken og det er best med et navn som kan knyttes direkte til det virksomheten gjør. Sjekk så at domenet er ledig. Undersøk også om firmanavnet er ledig i Brønnøysundregistrene! Det er alltid en fordel med et .no domene i Norge. Bokstavene æ, ø og å bør du imidlertid unngå i domenenavnet. Disse kan skape problemer i enkelte e-postprogrammer.

4. AS eller enkeltmannsforetak?

Du kan drive nettbutikk både som et enkeltpersonforetak (ENK) og et aksjeselskap (AS). Et aksjeselskap (AS) stiller krav til 30.000 i aksjekapital. Det kan imidlertid være en smart investering. Aksjekapitalen kan brukes til å dekke oppstartskostnader som innkjøp av varelager. Aksjekapitalen kan også være andre former for verdier som datautstyr eller varelager. Med et enkeltpersonforetak (ENK) tar du all økonomisk risiko personlig. Ved å velge en slik selskapsform går også glipp av sykepenger og arbeidsledighetstrygd. Enkeltpersonforetak bør derfor kun brukes om du har svært beskjedne ambisjoner for nettbutikken din

5. Lag et realistisk budsjett

Den klassiske budsjettfeilen er å undervurdere kostnadene og overvurdere inntektene. Det avgjørende er å hente inn innkjøpspriser og se hva utsalgsprisen på produktene er i andre butikker. Denne forskjellen utgjør bruttofortjeneste per produkt. Utgiftene til markedsføring og synlighet blir ofte langt høyere enn du tror.

6. Velg en standard nettbutikkløsning

Velg en standardløsning for din nettbutikk. Her kan du selv enkelt kan sette opp din egen butikk, velge mal, laste opp logo og bilder og du er i gang. Med disse løsningene kreves det ingen IT-kompetanse, og du har et forutsigbart kostnadsbilde med månedlige kostnader fra 400 til 2000 kroner.

7. Bruk riktig språk og design i nettbutikken

Pass på at ordbruken i hele nettbutikken er riktig både for SEO og for at kunden skal finne fram. Gode produktbilder er også viktig. Produkttitler på enkeltprodukter må også være riktige i forhold til Google. Skriv også korte, selgende tekster på alle produkter. Sørg også for at det er lett for kunden å kontakte dere og at informasjon om betingelser for frakt, levering, kjøp og retur er lett tilgjengelig. Det er liten vits med en perfekt designet nettbutikk om du ikke har kunder. Bruk heller mer av kreftene på å få trafikk til nettsiden din

8. Pris frakt og logistikk smart

Det finnes flere muligheter for å prise frakt. Du kan tilby fri frakt i hele butikken og prise fraktkostnadene inn i alle vareprisene. Ulempen med dette er at prisene på produktene dine kan fremstå som dyrere enn hos andre.
Du kan også velge å gi fri frakt om du handler over en viss beløpsgrense. Det gjør gjerne at du øker det gjennomsnittlige ordrebeløpet. Om du vil bruke denne metoden gjelder det å ha en kvalifisert formening om hva som er en naturlig gjennomsnittlig ordeverdi i din nettbutikk, og deretter sette grensen for fri frakt noe høyere

9. Tilby flere fraktalternativer

Levering er en helt avgjørende del av netthandelsopplevelsen. Ved å la kundene selv få velge hvordan de ønsker å motta varen får du en mer fornøyd kunde. Derfor er det viktig å tilby flere fraktalternativer, som for eksempel hjemlevering. Det øker salget og konvertering.
Med Brings integrasjonsløsninger i nettbutikken din, gir du kundene dine oversikt over priser og fraktalternativer basert på hvor de befinner seg. Les mer om våre integrasjonsløsninger her

10. Gjør din nettbutikk synlig

Markedsføring er blant de aller viktigste enkeltfaktorene du må bruke tiden din på som nettbutikkeier. Det finnes en rekke forskjellige teknikker for å bli synlig hos kundene dine:

  • Bli synlig på Google: Det aller beste virkemiddelet ditt er Google som står for over 50 prosent av all webtrafikk. Både betalt annonsering med Google AdWords og en omhyggelig søkemotoroptimalisert nettbutikkløsning her helt avgjørende.
  • Bruk sosiale medier: For å bli enda mer synlig er annonsering på Facebook og Instagram, parallelt med en innsamling av e-post adresser til nyhetsbrev, det neste steget.
  • Ikke glem tidligere kunder: Remarketing, eller markedsføring mot de som tidligere har besøkt deg, er også en effektiv metode for å bli synlig.
  • Juster og test løpende: Sett opp netthandelssporing i Google Analytics og installer sporingspiksler på tvers av kanaler for å for å lære kundene dine å kjenne og gjør justeringer deretter. Denne optimaliseringen må gjøres løpende. Ting skjer fort i netthandel.
  • Husk nye GDPR-regler: Husk at nå må dette gjøres på en måte som ikke bryter med de nye personvernforordningene til EU, GDPR. Det nye lovverket stiller også krav til en skikkelig personvernerklæring og gode sikkerhetsrutiner rundt innsamling av personopplysninger. Du må også ha aktivt samtykke for å drive med e-postmarkedsføring. 

Du kan lese mer om våre leveringsalternativer for nettbutikker her