Det er mange ting en skal tenke på når en ny nettbutikk skal opprettes. Basert på intervjuer med Nickolass Jensen fra Nettpilot, Roy Andre Tollefsen fra Trollweb og Nina Furu  fra Webruppen, gir vi deg 10 gode råd. 

1. Ha en god digital strategi

Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Hva er målet med de ulike sidene i nettbutikken din? Hva skal du formidle? Hvordan kommer kundene dine seg inn til siden?

2. Sørg for at nettbutikken din er brukervennlig

Sett forbrukeren i fokus; hva er det de søker etter, hva er det de vil ha, og hva er det de ser etter?
Du trenger en god person til å drive kommunikasjonen mellom nettsiden og menneskene som besøker den. Dette vil kunne gi en bedre kundeopplevelse.

3. Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør

Kunden har ofte større tillit til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.

4. Har du et mindre budsjett bør du ikke fokusere for mye på nettsidens design

Velg heller standardløsninger, og legg fokus og penger i å få trafikk til nettbutikken din. Det er lite vits med en perfekt nettbutikk utseendemessig, hvis du ikke har noen kunder.  

5. Skap trygghet på nettsiden din

Ved å utforme gode kontakt- og om oss-sider, og ved å bruke kjente logoer, brands og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig å tenke på om du har en nettbutikk som ikke er så velkjent.

6. Sørg for at du har gode tekniske systemer som gir deg oversikt over for eksempel lagerstatus, økonomi, og leveringstider

Bring har integrasjonsløsninger, også kalt API-er, som en enkel løsning til fordel for både deg og kunden. Les mer om API.

7. Søkemotoroptimaliser nettsiden din

Det er nettsiden din som skal gi nettbutikken din oppmerksomhet. Tenk triggerord og søkemotoroptimalisering når du vil øke trafikk. Det må være lett for kunden å finne fram til nettbutikken. Les mer om SEO.

8. Tenk på hvordan du presenterer dine produkter

Det er viktig at kunden får tilstrekkelig informasjon om varens kvaliteter, pris, eventuelt tilbehør, størrelser, og gjerne hva andre kunder mener om produktet.  Gode bilder av produktet er også avgjørende.

9. Bruk sosiale medier for hva de er verdt

For eksempel Facebook, AdWords og nyhetsbrev. Det anbefales å legge ressursene her til å begynne med, fremfor å rette seg mot mer spissede kanaler som Twitter med det samme. Gjennom Facebook og nyhetsbrev kan du opprettholde gode kunderelasjoner. Dette gjelder spesielt mindre, ukjente nettbutikker. AdWords, på sin side, gjør deg mer synlig på nett. Både Facebook og LinkedIn er gratis for bedrifter, og kan gi mye trafikk til nettsiden din. Annonseverktøyet til Facebook gir også store segmenteringsmuligheter.

10. Tilby flere fraktalternativer

En handel er ikke gjennomført før kunden går ut av butikken med produktet i hånden. På samme måte er ikke netthandelskjøpet ferdig før kunden har fått varen og er fornøyd. Levering er derfor en helt avgjørende del av netthandelsopplevelsen, og transportøren blir butikkens forlengede arm.

Muligheter for fraktalternativer og hjemlevering gir økt salg og konvertering. La kunden selv få velge hvordan hun skal motta varen. Med våre integrasjonsløsninger i nettbutikken din, gir du kundene dine oversikt over priser og fraktalternativer basert på hvor de befinner seg. 
Ved å tilgjengeliggjøre frakt- og returmuligheter skal kunden selv kunne velge hvor, når og hvordan det passer å få varene levert. Les mer om våre integrasjonsløsninger.

Du kan lese mer om våre leveringsalternativer for nettbutikker her