5 tips: Slik forbereder du nettbutikken til julehandelen

Julehandelen på nettet fortsetter å vokse, men for å få flere til å handle julegaver på nett, må du vite hva som påvirker kundenes kjøpsatferd på nett. De som valgte å kjøpe julegaver på nettet i fjor, gjorde det for å spare tid og unngå køer. Hvordan forberede nettbutikken best mulig til årets julehandel?

Nordmenns julehandel på nett øker kraftig, men det er stort potensial for økt julegavehandel på nettet. Vår nyeste e-handelsrapport, Bring Research, viser at 54% kjøpte julegaver på nett i 2019. Men det er fortsatt mange som velger å kjøpe julegavene sine i fysiske butikker. For å øke julegavehandelen må nettbutikker forstå og ivareta kundenes behov, både de som allerede handler på nett og de som kun handler i fysiske butikker. 


De som velger å handle i nettbutikker gjør det for å spare tid og penger, og unngå stress, køer og trengsel. Dette er argumenter som er enda mer aktuelt i dag med den pågående koronapandemien. Halvparten av norske nettkunder handlet i en nettbutikk de ikke hadde handlet i før. Det er over dobbelt så mange som ved vanlige nettkjøp. Synlighet og tillit er viktig for å få nye kunder i nettbutikken din til å handle. 

Julegave, inpakket med rødt bånd og etikett
Når det skal julehandles på nett, er trygghet ekstra viktig for kundene.

Trygg og praktisk shopping er avgjørende

For dine nye kunder er det også viktig å gi relevant informasjon gjennom hele kjøpsprosessen og dermed skape trygghet. Ved julehandelen er informasjon om at pakken ankommer i tide, og retur- og byttemuligheter mye viktigere enn resten av året.

Disse 5 tipsene styrker din konkurransekraft i julehandelen:

  1. Utvid tidsvinduet for julehandelen

    Vær tydelig på hvilke datoer som gjelder så tidlig som mulig. En effektiv måte å utvide handelen på i ukene før jul er å midlertidig tilby raske leveringvalg. Det største hinderet for å handle på nettet til jul er nemlig bekymring for ikke å få pakken i tide. 
     
  2. La kunden bestemme hvor, når og hvordan leveringen skal skje

    Når tiden ikke alltid strekker til i desember, kan praktiske og fleksible leveringsalternativer være avgjørende. Halvparten av norske nettkunder vil ha muligheten til å få julegavene raskt levert. Hvis kunden er usikker på om pakken kommer frem i tide, kan det føre til avbrutte kjøp, så vær tydelig med alle tidsfrister. 
     
  3. Konkurrer med retur- og byttefrister

    Utvidede frister for bytte og retur er viktig. Så mange som 71% av kundene mener at dette er viktig når de velger en nettbutikk. Pass derfor på at du har tydelig og godt synlig informasjon tidlig og gjennom hele kjøpsprosessen. Gjennom å sende med ferdigfylt returetikett og emballasje for retur gjør du det enkelt for kunden, og det har positiv innvirkning på hele kjøpsopplevelsen.
     
  4. Frist kundene til flere kjøp

    De fleste kjøp skjer planlagt, men langt ifra alle. Ved å vise relevant tilbehør eller kompletterende varer kan du enklere trigge til mersalg når kundene allerede er i butikken. Gi dem en grunn til å komme tilbake til akkurat din butikk for å handle mer. 
     
  5. Benytt anledningen til å bygge lojalitet

    Skap lojalitet ved å gi en god opplevelse gjennom hele kjøpet. Du kan dra nytte av dette gjennom hele året! Gode tilbud, enkel levering og raske leveranser er de viktigste faktorene for å få kunder til å komme tilbake. 

Ønsker du flere råd om hvordan du kan forberede deg på årets julehandel?

Vi håper vår siste e-handelsrapport "Slik vinner du tidenes julehandel" fra Bring Research kan inspirere deg til å vinne de digitale kundene i julerushen.

Del artikkel