Målet med søkemotoroptimalisering (SEO) å få nettstedet ditt til å dukke opp høyt i Google og andre søkemotorer.

Søkemotorer står for mye av trafikken på nett. Ved å rangere høyt på relevante søkeord kan du få høy trafikk og nye kunder til nettbutikken din. I en søkemotor som Google er målet å “organisere all informasjonen i verden og gjøre den tilgjengelig og nyttig for alle.” Det vil si at de ønsker å gi plass nummer 1 i søkeresultatet til den siden som har den beste og mest tilgjengelige informasjonen om emnet som ble søkt etter. 

Det betyr at om du vil bli nummer 1 når noen søker på “barneklær,” må du også lage det beste innholdet om barneklær.

For å avgjøre hvorvidt et nettsted er relevant, benytter søkemotorene en kompleks algoritme. Her er noen ting som er viktig for din plassering på søkemotorer:

  • Nettbutikken må være mobiltilpasset. Du kan teste nettsiden din her, men selv om testen sier at ditt nettsted er mobiltilpasset, er det ikke sikkert bilder og tekst  er mobilvennlig. Test derfor om din sides innhold  kommer opp slik du ønsker på din egen mobil.
  • Relevant og brukervennlig innhold. Innholdet må være godt og handle om emnet du vil være synlig på. Hvis du ønsker å selge ”jeans,” må du skrive om jeans og ikke om ”benklær.” Dette gjelder også videoer og bilder - bruk "jeans" som nøkkelord før du publiserer videoen eller bildet i artikkelen.
  • Lenker fra andre nettsteder. Lenker fra andre nettsider er den eneste måten Google kan se om innholdet ditt har noen verdi for andre. Så prøv å få omtale, oppfordre folk til å lenke til deg, lag innhold som folk har lyst å lenke til. NB: Aldri kjøp lenker. Mange luringer prøver å selge lenker fra spamsider og kommentarfelt, men om Google ser at du har slike lenker vil de kaste deg ut av søkeresultatene.
  • Teknisk oppbygging. Nettsidene må være bygget skikkelig, de må lastes raskt ned og være tagget korrekt. Bruk skikkelige håndverkere, for om det tekniske ikke er på plass blir det veldig vanskelig å få til noe som helst. Les mer: Periodic Table of Ranking Factors -  en infographic over alle de viktigste rankingfaktorene, og Googles egen guide til søkemotoroptimalisering (pdf).
  • Gjør en søkeordsanalyse. Den enkleste måten å søkemotoroptimalisere på er å alltid tenke på brukeren og hvordan brukerne ønsker å finne og kjøpe produktene dine. Finn ut hvilke ord kundene dine bruker når de leter etter det du selger. Bruk de ordene de bruker. Selger du ”ildsteder” så bør du ha en side som handler om ”peis”. Her kan du teste hvor mange som søker etter ulike ord og få forslag til relaterte termer.
  • Vurder konkurransesituasjonen. Enkelte ord er det så mange store autoritetsnettsteder som kjemper om at det ikke er mulig for deg å utrangere dem. Da er det smartere å velge et søkeord med mindre trafikk og mindre konkurranse.
  • Bruk søkeordene riktig. Skriver du for brukeren følger bruken av søkeordet naturlig. Da vil nemlig følgende inneholde søkelordet:
    • Titteltaggen - Titteltaggen er teksten øverst i det blå feltet på nettleseren når du besøker en nettside, og det som er lenketeksten i søkeresultatet. Her bør det søkeordet du ønsker å rangere for stå først. Da blir det også enklere for kundene å finne.
    • URL – nettadressen er veldig viktig, ikke bare for on-page SEO, men også når andre linker inn. Med søkeordet i URL-en kommer det alltid med når noen lenker inn.
    • Overskriften  En side som handler om ditt valgte søkeord har selvsagt også søkeordet i overskriften. Her gjør mange feil fordi de tror at de må være kreative skribenter. Men til forskjell fra i blader der overskriften skal fange oppmerksomheten, så har du på nett 100 prosent oppmerksomhet. Overskriftens jobb er å fortelle hva siden handler om.
    • Bildetekster – En god side om ”jeans” har gjerne også et bilde av ”jeans”. Google klarer ikke å se bilder, så du må sørge for at alternativ-teksten og gjerne filnavnet inneholder ditt nøkkelord. Da skjønner Google at her er det ikke bare en god tekst om ”jeans”, men også bilder.
    • Internlenker – Hvis du for eksempel har en blogg og lenker inn til produktsidene så må du bruke nøkkelordet å lenke inn fra. Mange ville for eksempel lenket på denne måten: ”Les mer om våre jeans her ”, mens de burde ha lenket på denne måten ”Les mer om våre jeans”. For brukere på jakt etter jeans er det også en mye mer brukervennlig måte å lenke på. Husk at navigasjonen din er internlenker.
    • Tekst – bruk de ordene du ønsker å bli funnet i Google, men ikke overdriv. Husk at Google forstår synonymer og at enkelte ord henger sammen. Skriv variert. Bruker du det samme ordet mer enn 15 ganger på samme siden, sender du et signal om at ”denne teksten er ganske repetitiv og har et lite variert språk”. Det er ikke bra for brukerne og Google hater det!
  • Registrer firmaet ditt på Google Places. For å få en kartoppføring hos Google, som igjen fører til høyere synlighet ved enkelte typer søk, må du registrere deg på Google Places. Bruk dine viktigste søkeord i beskrivelsen.
  • Gjør det enkelt å dele innholdet ditt. Lenker inn – inkludert delinger på Facebook, Twitter og så videre – er signaler til Google om at folk bryr seg om innholdet ditt. Så lag innhold folk bryr seg om og gjør det enkelt for dem å dele det. Dette kan være guider, verktøy, events, morsomme videoer eller rett og slett interessante produkter. 
  • Sørg for at samarbeidspartnere lenker til deg. Ta kontakt med leverandører, samarbeidspartnere og andre som burde lenke til deg og be dem om en lenke. Det viser søkemotorene at du ikke er en ensom øy på internett, men har gode relasjoner. Det hjelper også rankingene dine.  
  • Installer Webmaster Tools. Google Webmaster Tools forteller deg hva som er feil, hva du rangerer på og hva du bør gjøre for å forbedre nettsiden. 
  • Google Adwords. Annonsering i Google Adwords gir deg ikke bedre naturlig rangering direkte, men det gir mer trafikk. Og mer trafikk gir bedre rangering etter hvert. I tillegg lærer du veldig mye om søk og søkevaner gjennom Adwords-annonsering.
  • Søk profesjonell hjelp. SEO er enkelt å gjøre halvbra på egen hånd. Er konkurransen i ditt marked lite, kan halvbra være godt nok. Men søkemotoroptimalisering krever mye arbeid og skal du ha full effekt, anbefaler vi å ta kontakt med noen som virkelig kan det og holder seg oppdatert på alle krumspring i algoritmen. Vi bruker iProspect .

Vi anbefaler også å se på:

Du kan lese mer om våre leveringsalternativer for nettbutikker her

Kontakt oss