Gjør levering til ditt beste konkurransefortrinn

Gjør levering til ditt beste konkurransefortrinn

Hvordan kan du booste salget til peak, og skape mersalg gjennom levering? Dette var hovedtema på vårt webinar “Gjør levering til ditt beste konkurransefortrinn til Black Friday og jul”. En time som fokuserte på å gi deg som driver nettbutikk gode råd for å bli bedre rustet når høysesongen kommer. 

Illustrasjon pakker og en Bring-bil på vei til en kunde.
Publisert 22.06.2021

2020 ble et svært annerledes år for handelsbransjen. Veldig mange kjente på følgene av koronarestriksjoner, og det var mange nye kunder som lærte seg kunsten å handle på nett. Netthandelen under Black Friday og jul i fjor sprengte alle tidligere salgsrekorder. De fleste nettbutikker som selger til forbrukere opplevde stor omsetningsvekst. Men også mange 
nettbutikker som retter seg mot bedrifter fulgte den samme kurven.

For mange store og etablerte bedrifter starter forberedelsene til neste sesong allerede etter avsluttet julesalg, mens mindre nettbutikker kanskje må ta ting litt etter litt, når tid og ressurser gir mulighet for det. Vi ønsker å bidra til at du som driver netthandel kan forberede deg i god tid, og bli bedre rustet ved å følge disse tipsene. 

Se opptak av webinaret her

Det første du bør tenke på er hvordan selve nettbutikken presterer – hvilken kjøpsopplevelse kundene kan forvente ved ett besøk i din nettbutikk i perioder med høy trafikkbelastning. Torkel Johannessen, CEO i Convert Group besøkte vårt webinar, for å fortelle om hvor viktig det er å ha et godt fundament på plass for å kunne levere en god handleopplevelse som gir fornøyde og lojale kunder.     

Tvungen digitalisering  

Torkel ga noen konkrete perspektiver på tiden som har vært, og hvordan digitale handelsløsninger nå i økende grad vil legge premissene for all omsetning bedriften din vil generere.  

– Digital handel har tatt et utviklingshopp på fem til ti år de siste 15 månedene, og det er viktig å forstå at det har endret konkurransebildet. Dette skaper enda større forskjeller mellom de som har tatt dette på alvor og de som ikke har gjort det. Begreper som online og offline handel viskes ut, og kundene forventer nå i enda større grad akkurat de samme muligheter på nett som i fysisk butikk. 

Digital handel har gått fra å være viktig til viktigst!

Torkel Johannessen | CEO i Convert Group

– Din digitale handelsløsning er ikke lengre bare en nettbutikk. Den er fronten av bedriften din, og må løse “alt” dere ellers gjør, samt utfylle en stadig større del av kundereisen, utdyper Torkel. Hvordan nettbutikken leverer kjøpsopplevelsen har alt å si. Innovasjon og adopsjon akselererer og det jobbes iherdig med å gi brukeren så langt opp mot en fysisk handleopplevelse som mulig. “Koronaforbrukerne” har begynt å handle på nett fra kategorier de ikke har gjort tidligere. 

– En stor del av den store omsetningsveksten vi ser er fra ny trafikk, forklarer Torkel. Man kan si at nye besøkende ofte er “tvunget” til din nettside på grunn av disse nye behovene. All ny innovasjon til tross, et godt fundament er fortsatt den viktigste byggesteinen du må ha på plass for å kunne levere en god handleopplevelse på nett. Skal du kunne skalere opp, og takle veksten du får, er dette helt nødvendig. 

Torkel Johannessen gjester webinar-studio
Torkel Johannessen i studio: "Det er viktig at du sikrer at den digitale og tekniske infrastrukturen tåler en høyere trafikkbelastning".

Hele kundens researchfase har nå blitt digital, så det du leverer som svar på kundens søk vil i stor grad påvirke om kunden finner veien inn til deg eller noen andre. Pass også på at du har innsikt om hele kundereisen og forstår hvor kundene kommer inn til nettbutikken din i første kontaktpunkt og reisen frem til kjøp, levering og retur og så videre. 

Mange av de nye kundene du har fått er der på lånt tid, hvis du ikke tar vare på dem.

Torkel Johannessen

– Mange av de nye kundene er der på lånt tid, så du må ha kontroll på hva som er utslagsgivende for de som besøker nettbutikken. Dine muligheter for å differensiere deg har nå i stor grad vært digital, siden kundene ikke har kunnet besøke deg fysisk. Det viktigste er likevel ikke å hoppe på alt det nye som finnes, men å sørge for at fundamentet og og “the basics” funker. Pris, tilgjengelighet og leveringstid er fortsatt de viktigste differensieringsfaktorene. Og slik kommer det å være i fremtiden også, spår Torkel og Convert.

Torkels 5 viktigste råd for å takle salgstopper:

  • Ha en god dialog med din tekniske partner i forkant av peak. Fortell om planene i god tid, slik at de er forberedt på trafikken som kommer. 

  • Øk alltid serverkapasitet i forkant av tenkte trafikktopper, gjerne tre til fem ganger normalen. Serverkapasitet er billig, og da er du godt rigget dersom det skulle skje noe. 
  • Estimer trafikken til 30 ganger mer enn normalen 

  • Unngå tunge bilder og videoer i bannere du kjører på nettsiden ved kampanjer 

  • Ha dialog med alle dine partnere for å sikkerstille at også de takler salgstoppene, og skaff deg en oversikt over hvor eventuelle problemer kan oppstå. 


Husk! Det er ikke bare toppene du må ta hensyn til. De siste 12 månedene har trafikken til mange nettbutikker økt opp mot 50 prosent hver eneste måned. Serverkapasitet alene løser ikke dette, heller ikke en god nettbutikkplattform. Hele din digitale og tekniske infrastruktur - ditt fundament må være klar for fremtiden.

Fjorårets tall gir nyttig innsikt 

For å kunne legge gode planer for fremtiden, er det lurt å se i bakspeilet. En god hjelp til dette er å lese seg opp på fersk forbrukerinnsikt av skandinaviske nettkunders handlevaner under Black Friday og jul i 2020. Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research gjestet webinaret og kunne fortelle at halvparten av de spurte i undersøkelsen opplevde at leveringen tok lenger tid enn vanlig under denne perioden. Derfor er det ekstra viktig å gi dine kunder riktige forventninger om leveringstiden. Dette må du gjøre tidlig i kjøpsreisen - på forsiden, i handlekurven og følge opp underveis i for eksempel ordrebekreftelsen.

Rask og trygg levering er viktigere i juletiden. Derfor kan det lønne seg å tilby et ekspressvalg blant dine leveringsalternativ om du ikke har det fra før. Vi har også sett en kraftig økning av hjemlevering i pandemien, og for mange har dette vært et foretrukket leveringsvalg siden mars i fjor. Bring Research sine rapporter viser imidlertid at hjemlevering er her for å bli. For å få de som er innom nettbutikken din til å handle, er det viktig at du signaliserer trygghet tidlig.

Utsnitt av checkout i nettbutikk
Å tilby flere ulike leveringsalternativer, og la kunden velge tidspunkt er ekstra viktig i julehandelen.

– Gi dem relevant og god informasjon, og gjør det enkelt å velge, sier Kjersti. Vær nøye på tidsfrister, f.eks. ved julegaver. Dine kunder må kunne stole på at det de handler kommer frem til mottaker før jul. 

– Bytte og returmuligheter må kommuniseres før Black Friday starter: “Hvordan returnerer jeg, hva koster det og når får jeg pengene mine tilbake”? Dette er de tre viktigste spørsmålene som kundene dine må få svar på uten å måtte lete. Ikke gjem deg bak juridiske vilkår. Frister er viktig, og utvidede returfrister etter julehandel er rett og slett en hygienefaktor nå, forklarer Kjersti. Dette må bare være på plass for at kundene skal bli trygge i sine kjøp. Et godt tips er å ha en god bytteordning som gjør det enkelt for mottaker å bytte sine gaver, uten å involvere kjøper

Kjerstis 5 tips for en problemfri kjøps- og leveringsopplevelse: 

  • Vær kunde i din egen nettbutikk - er all relevant informasjon lett å finne? 

  • Styr forventningene når det gjelder levering. Litt lengre leveringstid er ok, så lenge kunden din får informasjon om det fra start. 

  • Tilby ekspresslevering som et valg i utsjekk 

  • Gjør det enkelt for mottaker å bytte en vare uten at kjøper må involveres 
  • Tilby utvidet returfrist, vær tydelig i din informasjon om hvordan returnere og gjør returer til en smertefri opplevelse

Kan levering hjelpe deg til å selge mer? 

Ja, det mener Kirsti Fløystøl, direktør for E-handelstjenester i Bring. Det er viktig å tenke på at dine kunders preferanser for hvordan de ønsker å få sine varer levert er sammensatt av mange ulike faktorer. Livssituasjon, varens verdi, bosted, hvor de jobber, pris på levering og andre personlige erfaringer er med på å avgjøre hvordan de faktisk ønsker å få varen levert. Derfor er det avgjørende at din nettbutikk gir flere valgmuligheter for levering, og at det gis både forutsigbarhet og fleksibilitet.

Når får jeg pakken min? 

Dette er det nettkundene ønsker å vite. Får kundene dine et presist leveringssvar i kassen? Eller er din nettbutikken en av de som sier at pakken kommer om to til fem dager, for å gi kanskje både oss og deg litt slakk? Da er det viktig å spørre seg hvor mange av kundene dine som trenger varen om senest to dager, vil da gjennomføre kjøpet? Hvor mange av disse kommer du til å miste til en fysisk butikk, eller en konkurrent som gir et mer presist svar? Her har du som nettbutikk mye å hente, ved å gi større trygghet til kundene. 

– Dersom nettbutikken din har god kontroll på lager, plukk og pakk kan du allerede i dag oppgi eksakt leveringsdag i checkout ved å ta i bruk våre API’er, sier Kirsti. Enda mer fleksibilitet gir du kundene dine ved å la dem velge leveringsdag. (På bring developer finner du en oversikt over våre API'er med teknisk spesifikasjon.)

Kirsti Fløystøl
Kirsti Fløystøl: Flere leveringsalternativer i utsjekk gir økt konvertering.

Prisen på levering er viktig 

Kundene er opptatt av prisen på levering. Våre undersøkelser viser at det er betalingsvillighet for levering, men det avhenger av prisen på varen de kjøper og hva konkurrentene dine gjør.  

– Vårt råd er å teste for å finne ut hvor smertegrensen går for dine kunder, sier Kirsti. Husk at dersom du subsidierer frakt, så er det lurt å gjøre det på alle leveringsalternativer. Da gir du kunden et reelt valg. Gjennom å tilby gratis frakt over et visst handlebeløp, skaper du både insentiv til mersalg og gjennomføring av kjøpet.  

Miljø- og bærekraft blir viktigere og viktigere for nettkundene. Vi jobber kontinuerlig med å synliggjøre våre fossilfrie leveranserallerede i checkout, slik at kundene dine kan velge det grønneste leveringsalternativet. 

5 tips fra Kirsti - slik styrker du din konkurransekraft med levering:

  • Gi kundene dine mer presise leveringstidspunkter i utsjekk, det skaper trygghet. 

  • Tilby flere leveringsalternativ i utsjekk, større valgfrihet gir økt konvertering 

  • Om du rabatterer frakt, gjør det likt for alle leveringsalternativ slik at kunden fortsatt har reelle valgmuligheter 

  • Tilby minst 5 alternative hentesteder til kundene dine 

  • Gi kundene dine korte tidsvinduer når du tilbyr hjemlevering, og la de velge leveringsdag selv. Økt fleksibilitet gir høyere kundetilfredshet som i sin tur gir lojale kunder.

Ingen er 100 prosent bærekraftig, hvordan kan du utgjøre en forskjell? 

Posten og Bring sin egen miljøekspert, Hege Sagplass mener at det er en fordel når bedrifter integrerer klima og miljø i alle sine forretningsstrategier. Det tydeliggjør hva målet er, og hvordan man kommer seg dit. Det kan bidra til at din nettbutikk skiller seg ut, og blir en førende aktør i det viktige klima- og bærekraftsarbeid som også har nådd detaljhandelen. Hun forteller at Posten og Bring ønsker å være en sterk bidragsyter i dette arbeidet: 

Et av våre hovedmål er å bli best på bærekraftig verdiskapning gjennom å bli den grønneste logistikkaktøren.

Hege Sagplass, seniorrådgiver miljø | Posten og Bring

– I dette pandemiåret hvor vi har opplevd en eksplosjonsartet vekst, har vi også klart å redusere våre utslipp med 10 prosent. Sammenlignet med 2012 har vi også redusert utslippene med 45 prosent. Grunnen til dette er bl.a. at vi har omstilt 1100 varebiler til nullslippsalternativer. Vi har en moderne terminalstruktur der vi samlokaliserer enheter, noe som reduserer energiforbruk, og det reduserer også kjørte kilometer. Vi har nå fem terminaler med solceller på taket som produserer fornybar energi. Det mange kanskje ikke vet er at vi er en av Nordens største brukere av tog. Bruken av tog hos oss økte i fjor med 14,7 prosent, sier Hege.  

Hege Sagplass i studio
Hege Sagplass gjestet vårt webinar og snakket om hvordan nettbutikkene kan bli mer bærekraftige

I år har vi tilgjengeliggjort klima- og miljørapporter i Mybring, vårt digitale selvbetjeningsverktøy for våre kunder. Her kan du hente tallene for ditt klimaavtrykk per sending og oppsummert for hver måned. Vi har også oppdatert vårt brukergrensesnitt mot sluttkundene. Det betyr at dine kunder kan se hva slags kjøretøy pakken deres blir levert med, for eksempel en elektrisk varebil.  

Du som bruker Bring som leverandør av dine pakketjenester har nå ca. 2 000 utleveringssteder over hele landet å tilby dine kunder. Med snart 800 pakkebokser på plass i nærheten av der folk ferdes og bor, i tillegg til nærbutikker og postkontor, betyr det at man i mindre grad trenger å bruke bil for å hente pakkene sine. 

Heges råd til hvordan din nettbutikk kan bli mer bærekraftig:

  • Gjør det mulig for kundene dine å ta bærekraftige valg, gjennom å fronte mer klimavennlige leveringsalternativ 

  • Fortell og vis hva du gjør innen bærekraftsområdet. Har dere bærekraftsmål, og hvordan jobber dere for å nå disse?  

  • Pakk smartere! Gjør en aktiv forskjell innen pakking og emballering - Posten og Bring frakter mye luft og tomme rom. Ved å pakke bedre, kan vi redusere antall kjørte kilometer og det er bra for kundene dine, det er bra for oss og det vil absolutt være bra for miljøet! 


Slik regner vi ut ditt klimaavtrykk

Hent ut klima- og miljørapporter fra Mybring

Se opptak av webinaret "Gjør levering til ditt beste konkurransefortrinn til Black Friday og jul"

Gikk du glipp av webinaret 17. juni, eller ønsker å se det igjen? Få med deg de gode tipsene fra våre fageksperter her.

Del artikkel