3PL: Effektiviser nettbutikken din med en alt-i-ett lager- og logistikkløsning

Effektiv netthandel med tredjepartslogistikk (3PL)

Som eier av en nettbutikk bærer du mange hatter hver eneste dag – fra kundeservice til lagerstyring. For å lette på trykket har vi utviklet en 3PL-løsning som fjerner noen av de mest tidkrevende oppgavene: lager og logistikk.

To kolleger på Bring snakker ved en truck på et lager
Publisert 31.01.2024 Sist oppdatert 08.09.2025

I denne artikkelen ser vi nærmere på fordelene ved å outsource logistikken, og hvordan en tredjepartslogistikk-løsning kan hjelpe deg med å optimalisere driften og bunnlinjen. Du vil også få bedre innsikt i når en 3PL-løsning er det riktige valget for deg.

Hva er 3PL – tredjepartslogistikk?

3PL står for "Third Party Logistics", eller på norsk: tredjepartsleverandør av logistikktjenester. Det innebærer at du setter ut hele eller deler av logistikkprosessene dine til en ekstern partner. Du “outsourcer”.

For nettbutikker betyr dette at du kan overlate oppgaver som:

  • varemottak
  • lageroppbevaring
  • plukk og pakk
  • forsendelse
  • returhåndtering

til en spesialisert aktør – og fokusere mer på salg og kundereise.

En kvinnelig ansatt ved Bring står på et lager foran en skjerm med en skanner i hånden
Med en tredjepartsløsning overlater du hele eller deler av logistikken til en ekstern aktør.

Fordeler med tredjepartslogistikk for nettbutikker

Det er mange gode argumenter for å velge en 3PL-partner til å håndtere lager- og logistikkdelen. Helt overordnet kan det summeres med at nettbutikker får hjelp til å fokusere på kjernevirksomheten og redusere byrden av logistikk, som kan være tid- og ressurskrevende. 

Mer detaljert kan du forvente følgende fordeler om du velger en 3PL-partner:

Ekspertise og spesialisering

Vi er spesialister på logistikk og forsyningskjedehåndtering, og kan tilby effektive og kvalitetssikrede prosesser.

Kostnadseffektivitet

Du slipper investeringer i eget lager og transportinfrastruktur, og kan dra nytte av våre optimaliserte prosesser.

Fokus på kjernevirksomheten

Frigjør tid og ressurser – og bruk dem på markedsføring, vekst og kundeservice.

Fleksibilitet og skalérbarhet

Tjenestene våre tilpasses dine behov, og kan enkelt skaleres opp eller ned.

Integrasjon til dine systemer

Vi bruker moderne Warehouseing Management Systems (WMS) og sporingssystemer som kan integreres med dine plattformer for sømnløs drift.

Redusert risiko og bedre kontroll på regelverk (compliance)

Vi hjelper deg med å overholde regelverk og standarder, og redusere risiko knyttet til logistikk – noe som er spesielt viktig når det gjelder internasjonale forsendelser.

Vil du vite mer?

Har du spørsmål om tredjepartslogistikk for nettbutikker? Klikk på knappen, skriv noen rader så kontakter vi deg.

Kontakt oss

Roboter på Shelfless lager i arbeid
Lager-roboter i arbeid

Slik fungerer vår 3PL-løsning

Vår egen 3PL-tjeneste er en fleksibel alt-i-ett-løsning, som kan skreddersys og skaleres etter dine behov. Du har mulighet til å outsource deler av driften av nettbutikken din, som inkluderer oppgaver som lagerstyring, ordrehåndtering, vareforsendelse, returhåndtering og annet relatert til logistikk og lager.

Lurer du på om outsourcing kan være noe for din bedrift? Dette får du med i vår 3PL-løsning

Viktige vurderinger før du velger en 3PL-partner

Om du overveier å velge en 3PL-partner for å løfte din lager- og logistikkbyrde, er det noen spørsmål som kan være nyttige å stille før du tar en beslutning.

  1. Hvordan kan 3PL støtte dine forretningsmål og strategi?
  2. Hva er kostnadsbildet ved outsourcing sammenlignet med intern logistikk?
  3. Hvilke oppgaver ønsker du å outsource?
  4. Har leverandøren et godt rykte og pålitelig service?
  5. Hvor er beliggenheten? Geografisk nærhet kan bety raskere forsendelser og lavere kostnader.
  6. Kan 3PL-partneren du vurderer vokse med deg, og tilpasse seg endringer over tid?

Tredjepartslogistikk kan være løsningen til en mer effektiv og lønnsom nettbutikk. Ved å overlate lager og logistikk til en erfaren 3PL-partner, får du mer tid til det som virkelig betyr noe – å bygge merkevaren og skape gode kundeopplevelser.

Er 3PL med Bring riktig for din bedrift?

Shelfless er vår automatiserte 3PL-løsning for nettbutikker, med roboter og smart teknologi. Den gir deg full kontroll og oversikt – og passer både små og store nettbutikker.

Se hvordan vår løsning kan hjelpe deg. Fyll ut skjema, så kontakter en av våre rådgivere deg. 

Ofte stilte spørsmål om 3PL

  • Tredjepartslogistikk innebærer at du outsourcer lager, forsendelse og returhåndtering til en ekstern partner.

  • Du sparer tid og kostnader, får bedre logistikkflyt og kan fokusere på vekst og kundeservice.

  • Ja, løsningen kan skaleres etter behov og tilpasses både små og store aktører.

  • Pris varierer etter volum, tjenester og tilpasning. Kontakt oss for et skreddersydd tilbud.

  • Vi tilbyr integrasjon med de fleste netthandelsplattformer og ERP-systemer via moderne API-er.