Slik kan en 3PL-aktør booste din nettbutikk

Du tenker kanskje ikke på en 3PL-aktør som en selvsagt rådgiver for din nettbutikk – men med Shelfless får du mer enn bare lager og logistikk. Vi er din sparringspartner som våger å utfordre og forbedre din nettbutikk.

Som kjent er lagring, plukk og pakk, levering og retur av varer en stor del av det du kan forvente deg fra en 3PL-aktør. Men på Shelfless vil vi hjelpe deg med hele din netthandelsreise, ikke bare dine logistikkbehov.

«Hvordan kan nettbutikken vokse raskere?», «Hvor finnes det rom for effektivisering og kostnadsbesparelser?», eller «Hvordan kan vi øke konverteringen?». Dette er bare noen av spørsmålene vi kan hjelpe deg med.

Og selvsagt kan vi også se over leveringsalternativer, finansiering av lagerlokaler, lagerløsninger i utlandet og andre mer tekniske spørsmål.

Snakk med en rådgiver fra Shelfless

Hvorfor skal du ha en 3PL-partner som kan netthandel?

Uansett om du er ny innen netthandel eller har holdt på i mange år, kan det være nyttig med et par friske øyne på forretningsstrategien.

– Vi har flere ganger opplevd at kunden tror de trenger noe annet enn hva de faktisk trenger. Da er det fint å kunne kaste litt ball med oss som kommer utenfra og kan se bedriften fra et nytt perspektiv. Vi har lang erfaring, men også erfaring fra hundrevis andre kunder med lignende forutsetninger, forteller Jonas Ahlgren, daglig leder for Shelfless Sverige.

Mann i blå genser med armene i kryss
På bildet: Jonas Ahlgren, ansvarlig for Shelfless Sverige

Nei, du skal ikke ha en Ferrari

Når du kommer i kontakt med oss, starter dialogen først og fremst med å forstå deg og din virksomhet og hva det er du virkelig trenger.

Om vi ser at en løsning ikke er optimal, eller tenker at dine forslag ikke er det beste alternativet, vil du også få høre det. Vi er ikke ute etter å pakke deg inn i bobleplast – vi vil at du skal få mest mulig ut av forretningsstrategien.

– Det kan sammenlignes med at du skal kjøpe bil. Du trenger en bil, og du vil gjerne ha en Ferrari. Videre får du et tilbud fra bilforhandleren uten at de har spurt deg om hvilket behov du har. Hadde du derimot kommet til oss, ville vi spurt hvordan du skal bruke bilen, hvor stor familien din er, hva du gjøre i helgene, eller hvor du pleier å reise på ferie. Og ut ifra svarene ville vi identifisert det virkelige behovet. Brått er det ikke en Ferrari du skal ha, men en Jeep – eller kanskje til og med en traktor, forteller Ahlgren.

La deg inspirere av feilene til andre

Det finnes mange eksempler på tidligere situasjoner der kunder har endt opp med en hel annen løsning enn hva de først så for seg. Jonas husker spesielt et tilfelle der en kunde insiterte på en løsning som kostet mer enn nødvendig.

To lagre istedenfor ett, er du gal?

–  Det var en kunde som ville ha separate lager for to ulike målgrupper. Dette fordi deres forretningssystem krevde at vi kun plukket fra det ene eller andre lageret. På det tidspunktet hadde de allerede fått tilbud på dette fra andre leverandører, noe som ble svært dyrt ettersom det innebar at alle produkter behøvde to ulike lagre. For oss var dette verken lønnsomt eller smart, og istedenfor å gi et lignende tilbud, valgte vi å presentere en løsninger der kunden kun trengte å ha ett lager, forteller Ahlgren.

mann som går mellom reoler på lager

Om vi skal dykke litt mer ned i det tekniske ved denne løsningen, innebærer det at vi på Shelfless tar imot to ulike ordretyper, som vi synkroniserer når de ankommer lageret. Kunden mottar likevel en rapport på to ulike ordretyper, slik at alt blir oversiktlig og riktig i deres systemer.

Ikke alt må være 100% her og nå

Et annet eksempel Jonas kan trekke frem, handler om en kunde som så for seg at de måtte beholde et gammel ERP-system, eller vente i 2 år med å få på plass et nytt. Derimot viste det seg at vi kunne bygge en midlertidig integrasjon som ville fungere like godt med nåværende versjon og den de hadde tenkt å bytte til.

Felles utfordringer – samme løsning

I 2024 var det mange som fortalte at de hadde utfordringer med de økonomiske resultatene. Spørsmål som «Hvordan kan vi minske kapitalbindingen?», «Hvordan kan vi gjøre vår e-handle mer lønnsom?», «Hvordan kan vi minske overflødig lagerverdi?» og «Hva driver kostnadene?» er vanlige i e-handelslandskapet.

Og nå som mange står overfor lignende situasjoner, betyr det at en løsning som har fungert for en virksomhet, kan være en bra løsning for en annen – eller kanskje 15 andre. Det vil ikke nødvendigvis si at disse er konkurrenter på markedet, men at de har mange av de samme forutsetningene.

Digitale løsninger i verdensklasse til en lav kostnad

– Store investeringer som vi gjør for enkelte kunder kan videreføres til flere. For mange betyr det at de får tilgang på teknologi og setups som de ellers ikke ville hatt råd eller tid til å bygge opp fra bunnen av, legger Ahlgren til.

robot truck i bruk på lager

Vi kan e-handel – hva betyr det?

I tillegg til at vi daglig jobber med netthandelskunder, er vi også stadig på ulike arrangementer og foredrag. På toppen av dette holder vi oss oppdaterte på ulike bransjemedier, og tar selv initiativ til å tilegne oss ny kunnskap om netthandel.

I dag jobber vi med bedrifter som har kunder i ett land, i flere land, selskap med flere selskap under seg, selskap som driver både netthandel og fysisk butikk, selskap som omsetter for flere milliarder m.m. Resultatet er at vi kan gi råd til kundene våre som er basert på faktiske situasjoner og erfaringer vi har vært gjennom.

Finn den beste løsningen for din bedrift

Vil du også ha en lagerpartner som tenker mer enn bare «lager, plukk og pakk»?

Ta kontakt for en hyggelig prat der fokuset er på din forretningsreise og hvordan vi kan finne de beste løsningene for akkurat din nettbutikk!