Du tenker kanskje ikke på en 3PL-aktør som en strategisk rådgiver for din nettbutikk – men med Shelfless får du mer enn bare lager og logistikk. Vi blir din sparringspartner som tør å utfordre deg, og foreslå forbedringer som kan løfte din nettbutikk.
En typisk 3PL-partner håndterer lager, plukk, pakk, levering og retur. Men hos Shelfless ser vi på hele din netthandelsreise, ikke bare dine logistikkbehov.
Vi hjelper deg med å identifisere muligheter for raskere vekst, økt effektivitet, kostnadsbesparelser og forbedret konvertering. I tillegg bistår vi gjerne med vurdering av leveringsalternativer, finansiering av lagerlokaler, lagerløsninger i utlandet og andre mer tekniske spørsmål.
Hvorfor skal du ha en 3PL-partner som kan netthandel?
Enten du er nykommer eller en erfaren aktør innen netthandel, kan det være verdifullt å få et nytt perspektiv på din forretningsstrategi. – Vi ser ofte at kundenes antatte behov ikke alltid stemmer overens med deres faktiske behov. I slike tilfeller er det en fordel å kunne sparre med en ekstern partner som oss, som kan analysere virksomheten med et objektivt blikk. Vi har lang erfaring, og god innsikt fra hundrevis andre kunder med lignende forutsetninger, forteller Jonas Ahlgren, daglig leder for Shelfless Sverige.
Nei, du skal ikke ha en Ferrari
Vår innledende dialog fokuserer alltid på å oppnå en forståelse av din virksomhet og dine reelle behov.
Om vi ser at en løsning ikke er optimal, eller tenker at dine forslag ikke er det beste alternativet, vil du også få høre det. Vårt mål er ikke å skape en urealistisk forventning, men å sikre at du får maksimalt utbytte av din forretningsstrategi.
– Det kan sammenlignes med at du skal kjøpe bil. Du trenger en bil, og du vil gjerne ha en Ferrari. Hos en tradisjonell forhandler får du kanskje et tilbud uten at de har undersøkt dine faktiske behov. Hos oss derimot, ville vi stilt spørsmål om bruksområde, passasjerbehov, fritidsaktiviteter og reisevaner. Basert på dine svar ville vi avdekket ditt egentlige behov. Kanskje er det ikke en Ferrari du trenger, men heller en robust Jeep – eller kanskje til og med en traktor, illustrerer Ahlgren.
På bildet: Jonas Ahlgren, ansvarlig for Shelfless Sverige
Lær av andres erfaringer og unngå kostbare fallgruver
Det finnes mange eksempler på tidligere situasjoner der kunder har endt opp med en hel annen løsning enn hva de først så for seg. Ahlgren husker spesielt et konkret eksempel der en kunde i utgangspunktet ønsket en løsning som ville medført unødvendige kostnader.
To lagre istedenfor ett, er du gal?
– Vi hadde en kunde som initialt ønsket separate lager for to ulike målgrupper, primært fordi deres forretningssystem krevde at vi kun plukket fra det ene eller andre lageret. De hadde allerede mottatt tilbud fra andre aktører basert på denne premissen, en løsning som ville blitt svært kostbar da den innebar dobbelt lagerhold av alle produkter. Vi vurderte dette som ineffektivt, og presenterte derfor en alternativ løsning der kunden kun behøvde ett felles lager, forklarer Ahlgren.
Om vi skal dykke litt mer ned i det tekniske ved denne løsningen, innebærer det at vi på Shelfless håndterer to ulike ordretyper, som vi synkroniserer når de ankommer lageret. Kunden mottar likevel en rapport på to ulike ordretyper, som sikrer full oversikt og korrekt integrasjon med deres systemer.
Smidig og effektiv overgang
Et annet illustrerende eksempel fra Ahlgren, omhandler en kunde som så for seg at de måtte beholde et gammel ERP-system, eller vente i 2 år med å få på plass et nytt. Imidlertid kunne vi bygge en midlertidig integrasjonsløsning som fungerte like effektivt med både deres nåværende system og den planlagte fremtidige versjonen.
Felles utfordringer – samme løsning
I 2024 var det mange som fortalte at de hadde utfordringer med de økonomiske resultatene. Vanlige spørsmål var:
«Hvordan kan vi minske kapitalbindingen?»
«Hvordan kan vi gjøre vår e-handle mer lønnsom?»
«Hvordan kan vi minske overflødig lagerverdi?»
«Hva driver kostnadene?»
I dagens marked ser vi at mange står overfor lignende problemstillinger. Dette betyr at en vellykket løsning som har fungert for en virksomhet, ofte kan være relevante og effektive for andre med sammenlignbare forutsetninger – selv om de ikke nødvendigvis er direkte konkurrenter.
Digitale løsninger i verdensklasse til en lav kostnad
– Store investeringer som vi gjør for enkelte kunder kommer andre kunder til gode. For mange betyr det tilgang til løsninger og systemer som de ellers kanskje ikke ville hatt kapasitet eller ressurser til å utvikle selv, forklarer Ahlgren.
Vi kan netthandel – en trygghet for deg
I tillegg til at vi daglig jobber med netthandelskunder, deltar aktivt på bransjearrangementer og holder oss kontinuerlig oppdatert gjennom relevante fagmedier og proaktiv kunnskapsinnhenting.
Vår erfaring omfatter et bredt spekter av virksomheter, fra nasjonale til internasjonale aktører, selskaper med komplekse strukturer, de som kombinerer nett- og fysisk handel, samt virksomheter med betydelig omsetning. Det betyr et omfattende erfaringsgrunnlag som gjør at vi kan gi råd til kundene våre basert på reelle situasjoner og dokumenterte resultater.
Finn den beste løsningen for din bedrift
Ønsker du en logistikkpartner som tilbyr mer enn standard lagerhåndtering?
Ta kontakt for en hyggelig prat der fokuset er på din forretningsreise og hvordan vi kan finne de beste løsningene for akkurat din nettbutikk.