Personlig utlevering mottakingsbevis (PUM)
Tjenesten passer for deg som har behov for id-kontoll knyttet til lovpålagte krav
- Mottaker må hente sendingen personlig og vise legitimasjon
- Automatisk skanning og kontroll av legitimasjonen
- Avsender mottar elektronisk bekreftelse på at sendingen er utlevert til riktig person
- Leveres normalt innen 3 virkedager ved elektronisk varsling til mottaker

Hva koster det?
Priser gjeldende fra 01.07.2023:
PUM koster kr 346,- per sending (eks.mva). Fra 01.01.2024 koster PUM kr 370,- per sending
Prisen er inkludert porto for fremsending, sikker utlevering og utleveringsrapport med kopi av mottakeres legitimasjon.
Hva må du vite?
Tjenesten passer for deg som har behov for id-kontoll knyttet til lovpålagte krav.
Før tjenesten kan tas i bruk må avsender inngå en skriftlig avtale med oss.
- Maksimum 200 gram pr konvolutt
PUM sendinger må være i konvoluttstørrelse C5 eller C4/EC4 og må ikke overstige 4 cm i tykkelse.
-
1
Inngå avtale
Først må vi sette opp en avtale om bruk av PUM-tjenesten.
Avsenderen må bestille PUM utsendelsen med EDI og opprette en digital postkasse i Digipost for å motta dokumentasjon på mottakers identitet når sendingen er utlevert.
Ta kontakt med en EDI leverandør for å sette opp et enkelt dataprogram for overføring av sendingsinformasjon til våre systemer.
Se oversikt over EDI leverandører eller kontakt din eksisterende leverandør for å komme i gang.
-
2
Innlevering og fremsending
Du leverer inn sendingene på avtalt innleveringssted.
Vi sender PUM-sendingen trygt fram til mottakers hentested og sender en SMS eller e-post når sendingen er klar til henting.
Mottakere som ikke har oppgitt mobilnummer eller e-post adresse får en skriftlig hentemelding i posten.
-
3
Utlevering
Vi utfører id-kontroll og gir dokumentasjon på mottakers identitet.
Sendingen må hentes innen 3 uker.
Dersom mottaker id-kontollen feiler eller sendingen ikke blir hentet innen fristen går den i retur til avsender. Returer sendes som rekommandert brev.