Høyt & Lavt Gruppen tok bedriftene til nye høyder med reklame i postkassen

Til tross for stor suksess blant privatpersoner, ønsket de også at flere bedrifter skulle benytte seg av aktivitetsparkene. Men hvordan kunne de få til det?

Hos Høyt & Lavt Gruppen, der Høyt & Lavt Klatreparker og Høyt Under Taket klatresenter er tilhørende merkevarer, er det ikke bare høyden som gir et sug i magen – det er tanken på mestring, på å bryte grenser, på å utfordre både kropp og sinn, samtidig som du har det gøy.

Til tross for stor suksess blant privatpersoner, ønsket de også at flere bedrifter skulle benytte seg av klatresentre og klatreparker. Men hvordan kunne de få til det?

Tilbake i februar kontaktet Olav Tarjei Valebjørg Bring med en ide - han ville lage flyers og sende dem ut til bedrifter i nærområdene.

Vi ønska å teste uadressert reklame som ein del av kanalmiksen for å nå fleire bedriftskunder. Å teste ut akkurat denne kanalen er eit ledd i vårt fokus der vi prøver ut ein meir direkte kommunikasjon mot særlig bedrifter og gruppegjester i klatresentrene og klatreparkene.

Olav Tarjei Valebjørg, Markedssjef Høyt & Lavt Gruppen

Uadressert reklame kan vere eit godt tilskudd til ein kommunikasjonsplan for å nå bedriftsmarkedet, der det kan styrke andre kanaler og totalt skape bedre rekkevidde og effekt, legger Olav til.

I første omgang, ble det laget flyere til bedrifter i Vestfold. På flyeren oppfordret aktivitetsparkene bedriftene til å ta med de ansatte på teambuling hos dem. Nederst på flyeren var det også lagt til en QR-kode som tok leseren til hjemmesidene til Høyt & Lavt Klatreparker eller Høyt Under Taket klatresenter. Flyerne opplyste om flere ulike aktiviteter som bedrifter kunne delta på, blant annet bedriftsklatring, Høyt & Lavt Jakten teambuilding, og Teamwork. Sistnevnte inkluderer litt mer faglig innhold rundt kommunikasjon i tillegg til klatreaktiviteter.

Bilde av forsiden til flyer for Høyt & Lavt
Forsiden
Bilde av baksiden til flyer for Høyt & Lavt
Baksiden

Etter kort tid ble det klart at dette måtte gjøres ved flere lokasjoner. Vips var Olav i gang med design av flyere for nye områder. Da kampanjen var kommet til veis ende, hadde Høyt & Lavt Gruppen sendt ut rundt 23 000 flyers til bedrifter i nærheten – og resultatene, de var merkbare.

Til tross for at vi spora lite direkte trafikk frå QR-kodene på flyeren, fekk vi direkte tilbakemelding frå kunder som tok kontakt at det var flyeren som gjorde dei bevisst på oss og vårt tilbud.

Olav kan også fortelle at de er inne på tanken om å gjenta suksessen neste år.

Det er absolutt aktuelt å gjere tilsvarende kampanje i framtida. Samtidig vil eg også understreke at det er viktig, hvert fall for vårt tilbud og produkt, å inkludere uadressert reklame som ein del av ein større kommunikasjonsplan som omfatter fleire kanalar.

Olav Tarjei Valebjørg