Mottakerbestilt retur i Mybring

Med vår løsning for mottakerbestilt retur (bring.no/retur for bedrifter, posten.no/retur for private) kan du styre din returlogistikk effektivt og med stor fleksibilitet. Mottaker bestiller enkelt retursendingen selv, og du som avsender betaler. Mottaker trenger ingen Mybring-tilgang, kun en returkode. Alle våre norske og nordiske pakkereturtjenester støttes i løsningen.

Steg 1: Oppsett av returavtale for mottakerbestilt retur 

Det er enkelt å ta i bruk vår løsning for mottakerbestilt retur. Det eneste du må gjøre er å kontakte din kontaktperson i Bring og be om at det settes opp en returavtale som er aktivert for mottakerbestilt retur. Følgende informasjon må spesifiseres i returavtalen: 

  • Hvilken returtjeneste du ønsker å bruke 
  • Returadressen som alle returene skal sendes til 
  • Om du ønsker at returadressen skal være låst eller redigerbar 
  • Returkoden du ønsker å knytte opp mot returavtalen 

Du kan tilby flere av våre returtjenester i løsningen for mottakerbestilt retur. Hvis dette er ønskelig, oppretter vi en returavtale per returtjeneste per kundenummer.  

Steg 2: Oppsett av link til mottakere  

Hvordan du ønsker å distribuere ut returkoden er opp til deg. Du kan for eksempel legge den ut under retursidene i din nettbutikk, eller du kan printe den sammen med returinstruksen på følgeseddelen i utgående sending.  

Mottaker trenger å vite følgende for å bestille sin retur: 

  • Link til nettstedet (bring.no/retur for bedrifter, posten.no/retur for private) 
  • Returkoden 

For å gjøre det så enkelt som mulig for dine mottakere, anbefaler vi at du lager en direktelink som også inneholder returkoden.  Da kan mottaker raskt klikke på/skrive inn linken, og søk på returavtale vil skje automatisk ved landing på siden. En slik 2 in 1 link lages ved å legge til returkoden etter "=" i følgende streng: 

  • Bedriftsmottakere: https://www.bring.no/retur/?q= 
  • Privatmottakere: https://www.posten.no/retur/?q=  

Eksempel: returkode 12345678999 -> link https://www.posten.no/retur/?q=12345678999 

Steg 3: Mottaker genererer retursending selv  

Mottaker bestiller enkelt sin retur ved å: 

  1. Klikke på/skrive inn linken med returkoden. 
  2. Fylle ut navn, adresse og antall kolli som skal returneres. 
  3. Klikke "Lag returetikett". Returetiketten kommer opp og er klar til å skrives ut.  

NYHET: Hvis returen er en norsk pakkereturtjeneste, vil mottaker også motta en QR-kode på bekreftelsessiden. QR-koden kan brukes til å skrive ut returetiketten på 40 utvalgte hentesteder i Norge.  Mottaker slipper å skrive ut returetiketten hjemme, og får en bekvem returopplevelse. 

2020.09.25