7 tips til effektiv pakking

7 tips til effektiv pakking og forsendelse av dine varer

Riktig valg av emballasje og bruk av smarte fraktmetoder er verdt innsatsen. Disse enkle tipsene og triksene vil hjelpe deg med å minimere kostnader, spare tid på selve pakkerutinen og gi bedre beskyttelse til produktene du sender.

En person som pakker noe i en pappeske

1. Velg riktig emballasje

Velg esker som passer til varene dine uten at det blir for mye overflødig plass i pakken. Fraktkostnaden bestemmes av størrelse, volum og vekt, så unngå å betale for luft og tom plass.

TIPS:

  • Test ut noen forskjellige størrelser og typer av esker som passer for de fleste av dine varer. La disse bli dine “standardesker” som du bruker til mesteparten av dine bestillinger.

2. Standardiser pakkerutinene dine

Lag tydelige retningslinjer for pakkestasjonen og gode “oppskrifter” for hvordan varene dine skal pakkes på en optimal måte. 

TIPS:

  • Lag sjekklister som beskriver og tydeliggjør hvert steg i pakkeprosessen. Da lærer alle medarbeiderne de nødvendige trinnene, fra å velge eske i riktig størrelse, hvordan hvert produkt skal plasseres i esken til hvordan påføre etiketter og merke pakkene før de skal sendes.

3. Organiser lageret ditt så effektivt som mulig

Ved å gjøre noen smarte omrokkeringer i lagerhyller og pakkeområdet ditt kan du spare mye tid. Flytt bestselger-produktene og kampanjevarene dine nærmest pakkesonen, så har du kort vei til disse varene. Et annet smart tips kan være å forhåndspakke de mest populære varene og plassere dem på hyller du raskt har tilgang til. 

Har du produkter som ofte selges sammen? Pass på at disse står nære hverandre i lagerhyllene. 

Det er også tidsbesparende å merke hyller og rader med tydelige skilt, slik at ingen trenger å bruke tid på å lete etter produktene. 

TIPS:

  • Du sparer mye tid og frustrasjon ved å sette opp en pakkesone der alle nødvendige hjelpemidler for å pakke varene dine er plassert på en logisk og ryddig måte (som f.eks. sakser, pakkekniver, tape og etiketter).
Lagergang mellom 2 hyllereoler
Et godt organisert lager med ryddige og godt merkede hylleseksjoner gjør jobben enklere.

4. Forbered deg godt for de mest hektiske salgsperiodene

Alle som jobber i nettbutikker vet at ukene som starter julesalget (Black Friday og Cyber Monday) vil øke salget ditt betraktelig. Det vil også forekomme andre perioder i året som er mer hektiske enn andre. Da er det lurt å forberede noe av pakkingen og materialene som skal brukes på forhånd.

TIPS:

  • Før peakperioden starter, kan du forberede deg godt ved å montere esker på forhånd, fylle dem med støtdempende materiale og preppe alt du kan i forkant.
  • Er det spesifikke produkter du forventer eller vet at du kommer til å selge mye av, pakk en stor mengde av disse på forhånd. Jo mer av disse prosessene du kan gjøre i forkant, jo enklere vil det være å sikre at bestillingene kan leveres i tide til dine kunder.

5. Invester i emballasje av god kvalitet

Ikke fall for fristelsen å spare deg til fant når det gjelder innkjøp av esker og øvrig emballasje. De ekstra kronene du bruker på emballasje av god kvalitet kan spare deg for unødvendige kostnader for skadet gods og ødelagte varer. 

TIPS:

  • Bedre og sterkere esker vil gi økt beskyttelse til produktene dine, og kan bidra til at du kan bruke mindre størrelser, som i sin tur kan gi lavere fraktkostnader.
Tre brune esker i gruppe
Emballasje som er sterk nok til å tåle håndtering og transport kan spare deg for for både arbeid og kostnader.

6. Kommuniser dine frakt- og leveringsvilkår veldig tydelig

Ikke glem å gi gode svar på de spørsmål kundene dine har når det gjelder frakt- og levering.

TIPS:

  • Lag en FAQ-side som svarer på de vanligste spørsmålene om pakking, frakt, returer og leveringstid.
  • Husk å oppdatere siden, slik at den reflekterer virkelige forhold og eventuelle endringer i peak-perioder. Husk også å ta med informasjon som kanskje kan føles litt ubehagelig, f.eks. større forsinkelser og lignende.

7. Unngå forsinkelser med korrekt adresseinformasjon

Sikre at adresseinformasjonen på kundene dine er korrekt. Når du sender med mobilnummer i overføringen til din transportør, vil dine kunder få oppdatert informasjon om sin levering underveis. 

TIPS:

Uansett om du skal starte nettbutikk, eller går over dine eksisterende rutiner - så lønner det seg alltid å se over dine pakke- og senderutiner. Ved å gjøre disse prosessene så effektive som mulig, vil det spare deg for mye tid og penger i det lange løp. 

 

Har du nettbutikk og er interessert i gratis innsikt om dine kunder?

Sammen med analyseselskapet Ipsos tar vi jevnlig frem innsikt om skandinaviske nettkunders adferd og preferanser. Innsikt som hjelper deg å optimalisere nettbutikken slik at du treffer din målgruppe bedre, og sikrer at det som er viktig for kundene er på plass.

Bli abonnent på e-handelsrapportene fra Bring Research, så er du alltid oppdatert på trender innen skandinavisk netthandel.

Del artikkel