- Det finnes en rekke fysiske butikker hvor det rent funksjonelt er mulig å handle, men som ikke innbyr til besøk. Slik er det også med mange nettbutikker. De mangler rett og slett løsninger som er tilpasset at du handler med fingrene på en liten skjerm, sier Ekman. Han er en av Nordens aller fremste eksperter på konvertering.

Må lage bedre tilpassede mobilløsninger
Ekman mener at for mange funksjoner som fungerer fint på en stor datamaskin har fått følge med over til de mobile plattformene.

- Det kan være noe så enkelt som størrelser på klær. På datamaskinen fungerer det greit med dropdown-menyer hvor du kan velge din størrelse. Det ser ikke like bra ut på en liten mobilskjerm. Her kan det for eksempel være lettere å trykke på symboler som viser størrelsen.

Samtidig er det fremdeles også andre funksjoner som henger igjen i en desktop-verden. I dag opplever mange nettbutikker at kanskje 50-70 prosent av søkene blir gjort fra mobil. E-post og tilhørende nyhetsbrev åpnes i kanskje så mange som 90 prosent av tilfellene i en e-post.

LOAD 2017

- Ikke la web-designeren styre for mye

- Det er viktig å gå systematisk til verks, og sørge for at du til enhver tid bruker data for å tilpasse nettbutikken til kundene, ikke etter hva en web-designer synes er en fin løsning. Det er det altfor mange som gjør i dag.

Det er det ifølge den erfarne eksperten også tilfelle med informasjon om nettbutikkens regler for levering og retur.

- Mange nettbutikker har nedprioritert plasseringen av informasjon om levering og retur. Det er ikke spesielt smart når vi vet hvor viktig informasjon dette er for nettshopperne.

Ikke forvirr kunden med ukjente begreper
Den erfarne konverteringseksperten er også opptatt av å bruke begrepene som kundene bruker.

- Det er helt avgjørende. Ikke operer både med en fane både for «reklamasjon» og «retur.» Mange kunder oppfatter dette som det samme. Vær konsekvent i språkbruken din og bruk de begrepene kundene dine bruker, sier den erfarne konverteringseksperten.

Les mer om tips og trender innenfor netthandelBrukertesting øker konverteringen
Sjefen i Conversionista er imidlertid ikke helt enig med ekspertene som anbefaler at informasjon om retur og levering skal være tilstede gjennom hele kundens kjøpsprosess.

- Vi har utført brukertester og økt konverteringen for mer enn 550 nettsteder. Dette har lært oss at optimal plassering av informasjon kan variere, avhengig av både produktene du selger, kundene du treffer og over tid. Det viktigste er derfor å ha inngående brukertesting også av den mobile flaten for å fange opp hvilket behov kundene har. Tiden for standardløsninger som skal fungere like bra for alle nettbutikker er forbi, sier Ekman.

Les mer om tips og trender innenfor netthandel

Perfekt konvertering gir både kunde og selger noe
Bruk av mobiltelefonen for å søke opp fysiske varer er i kraftig vekst også i Skandinavia. Samtidig viser Bring Research-tall at bare seks av ti som søker etter et produkt på mobilen, gjennomfører kjøpet der.

- Vi pleier å si til våre kunder at den beste konverteringen er når både nettbutikk og kunde føler at de får noe ut av nettbesøket. Hvis ikke kundene handler, kan det være en ide å få dem til å abonnere på et nyhetsbrev for å få epostadressen deres. Det er også mulig å benytte såkalte «save it for later»-funksjon. Det betyr at du huker av på varene du liker på mobilen og får informasjonen tilsendt på epost for et eventuelt kjøp på desktop senere. Det er en perfekt konvertering. Kunden får sitt kjøp, og du får din epost-adresse, sier konverteringsekspert, John Ekman.