Da Hyttetorget lanserte ny nettbutikk, fikk de gode råd fra Bring. Det har gjort at nettsalget har mer enn doblet seg – og nå satser de stort på netthandel.
Publisert21.11.2023
– Uten rådgivningen og tjenestene fra Bring hadde vi ikke opplevd denne suksessen, fastslår Kelvin Raymond, netthandelssjef i Hyttetorget.
Norges eneste hyttebutikk-kjede har hovedkontor i Sandefjord, 11 egne butikker og forhandlere rundt om i landet, i tillegg til nettbutikk. Nettsalget var imidlertid forsvinnende lite fram til 2021, da de bestemte seg for å lansere en ny og bedre netthandelsplattform.
– De første månedene gikk over all forventning. Men vi var likevel nybegynnere i netthandelsfaget, og trengte all hjelp vi kunne få.
Tydelig informasjon om frakt og retur
Kundekontakten deres i Bring satte dem derfor i kontakt med netthandelsrådgiver Kjersti Pedersen – som også leder Brings jevnlige forbrukerundersøkelser blant nordiske netthandelskunder, Bring Research.
– Kjersti har hatt to gjennomganger av nettbutikken, og har presentert veldig konkrete og nyttige forbedringsforslag. Og siden alle rådene er kunnskapsbaserte, har vi bare sittet og nikket – og implementert alt hun har foreslått, smiler Raymond.
Det første grepet de gjorde, var å få inn informasjon om pris på de ulike fraktalternativene allerede på nettbutikkens forside.
– Dette ga en umiddelbar økning i kunder som valgte å få produktene sendt framfor å hente i butikk, forteller netthandelssjefen, og fortsetter:
– Returløsningen har vist seg å være fantastisk for vårt formål. I tillegg til at det trygger kundene, får vi nesten ingen returspørsmål lenger, noe som sparer oss for masse arbeid.
I tillegg vil kundene snart bli presentert for leveringsalternativer, fraktpris og estimert ankomsttid allerede på produktsiden. Informasjon om hvilken type kjøretøy pakken blir levert med, blir også snart tilgjengelig, for å gi kundene muligheten til å velge utslippsfri levering.
– Mange av produktene våre har en tydelig miljøprofil, og da er det også fint å kunne gi kundene dette valget, påpeker Raymond.
POPULÆR: Taksnømåkere og tilhørende utstyr er blant produktene mange klikker hjem. F.v. Maciej Zgolinski og Kelvin Raymond.
Imponert over Brings checkout-team
I løpet av de to årene med ny og forbedret nettbutikk, har Hyttetorget opplevd en økning i netthandelen på 150 prosent. Det har kompensert for de krevende tidene som varehandelen nå er inne i – og har gjort at omsetningen har holdt seg stabil.
Nå satser de ytterligere på nettsalg.
– Ambisjonen for 2024 er en dobling i netthandelen – og en vekst i den totale omsetningen på ti prosent.
Raymond roser også Brings checkout-team, som både har gitt gode råd om kasseløsningen og hjelp til å implementere de nye funksjonene og API-ene.
– Alt har gått veldig smidig, og siden vi har direkte kontakt med checkout-teamet, har alle spørsmål blitt besvart veldig raskt. Det er utrolig luksus, og egentlig ganske unikt.
TRAVELT: Stadig flere av Hyttetorgets kunder velger å få varene levert hjem.
Tilbyr gratis helsesjekk av kasseløsningen
Å hjelpe nettbutikker med å lykkes er en viktig del av Brings arbeid. Undersøkelser viser at det er mye å hente på å forbedre nettopp kassen: Globalt er det gjennomsnittlige frafallet i checkout-løsningen på hele 70 prosent.
– For å få flere gjennom kassen er det avgjørende å ha kunden i fokus. Vi har mye kunnskap om hva nordiske netthandelskunder vil ha, og om hvilke grep som har effekt på nettbutikkens omsetning, sier Nicklas Brandal, rådgiver i Brings checkout-team.
Rådgiver Kjersti Pedersen roser Hyttetorget for å være framoverlente og raske med å gjøre de anbefalte endringene.
– De er også et godt eksempel på at forholdsvis enkle grep kan ha stor effekt. God informasjon om pris, levering og retur gir kundene trygghet – og kan være det som er avgjørende for om de fullfører kjøpet, oppsummerer Pedersen.
Dette er de vanligste årsakene til at kundene faller av i kassen:
For komplisert kasseløsning
Dårlig forklarte leveringsvalg forvirrer kundene dine. Sørg for en brukervennlig flyt i kassen, og tjenestenavn som beskriver leveringsalternativene godt.
For lang eller upresis leveringstid
Kunder forventer kort og forutsigbar ankomsttid. Gi derfor kunden antatt leveringstid ved å implementere Estimert ankomst (ETA) via vårt API.
Manglende tillit til nettbutikken
Kunder har større skepsis til en ny eller ukjent nettbutikk. Øk tilliten ved å fronte kjente samarbeidspartnere i kassen – som Posten.
For dårlig returløsning
En lite kundevennlig – eller manglende – returløsning kan få kundene til å skygge banen. Slik kan returen bli bedre.
For høy fraktpris
Test ulike nivåer for fraktpriser og betinget fri frakt (fri frakt over en viss sum). Vis informasjon om fraktpris både på startsiden og produktsiden.
Manglende miljøfokus
Ved å vise utslippsdata for leveransen allerede i bestillingsøyeblikket kan kundene ta et miljøbevisst valg.