Fortolling
Et par ting du bør merke deg er at Svalbard regnes som tollmessig utland, og skal derfor følge vanlige tollregler for import og eksport. Skal du sende pakker eller gods må handelsfaktura (eventuelt proforma faktura) følge forsendelsen. Mangelfull dokumentasjon vil kunne medføre forsinkelse og eventuelle ekstra kostnader.
Sende pakker
Skal du sende pakker under 35 kg, sendes disse med fly. Ved all transport med fly, gjelder egne regler for farlig gods. Ferskvarer transporteres alltid med fly, og prioriteres foran post og pakker. For pakker til Svalbard benyttes adressekort for innenlands pakker. For pakker til Svalbard benyttes adressekort for innenlands pakker. I tillegg til ordinær frakt fra avsendersted til Tromsø, tilkommer Svalbardtillegg fra 01.12.2021. I tillegg til ordinær frakt fra avsendersted til Tromsø, tilkommer Svalbardtillegg fra 01.07.2022. Varer til Svalbard skal eksportfortolles når netto vareverdi er over NOK 5000,-, når en vare skal midlertidig sendes til Svalbard eller ved gjenutførsel av vare fra Norge til Svalbard. Posten utfører fortolling.
Sende gods
Skal du sende gods, sendes godset med båten M/S «Norbjørn» fra Tromsø. M/S «Norbjørn» har høy isklasse, 70 tonns kranløft, store luker med godt rom og dekkskapasitet, samt frysekapasitet. Større partilaster kan samordnes eller skipes direkte fra andre havner i Norge. Stykk- og partigods skal alltid fortolles. Gods til Svalbard får nye etiketter hos Bring i Tromsø. Du må derfor påregne ekstra kostnader forbundet med transporten mellom Tromsø og Svalbard. Sjøloven gjelder for sjøtransport, og det innebærer egne regler for forsikring av godsforsendelser til Svalbard.
Last ned Seilingsplan Tromsø - Svalbard 2022 (pdf)
Download Sailing plan Tromsø - Svalbard 2022 (pdf)
Ofte stilte spørsmål om Svalbard
-
Kan jeg bruke Bring på frakt til Svalbard?
Ja vi har båt i fast rute til Svalbard.
Med båten sender du alle typer gods, inkludert farlig gods og spesielle sendinger (blant annet snøscooter, busser, biler, båter, byggevarer). Ja, vi har fly med daglige avganger. Med fly sender du pakker som veier inntil 35 kg og som har innhold som er tillatt sendt med fly.
-
Hvor lang tid tar transporten?
Båten bruker 2-4 dager på overfarten og går hver 10. dag fra Tromsø. Se egen seilingsplan. I praksis er din sending framme 4-12 dager etter innlevering i Tromsø. Pakker sendes daglig fra Tromsø til Svalbard med fly. Pakker som går med fly bruker 2-4 dager, avhengig av hvor lang transporten bruker fra det stedet du sender fra og til Tromsø.Eventuell fortollingsbehandling kommer i tillegg.
-
Hvordan merker jeg sendinger til Svalbard?
Sendinger med båt må adresseres til følgende adresse:
Bring Tromsø
Terminal gata 42
9019 TROMSØ
Mottaker på Svalbard må også fremkomme.
Pakker som går med fly merkes likt som pakker på fastlands Norge.
I tillegg må det legges ved handels- eller proformafaktura. -
Er det innleveringsfrist for gods til Svalbard?
Ja, det er innleveringsfrist for gods til Svalbard. For de ulike produktgruppene gjelder følgende:
- Tørrvarer/frysevarer: To dager før båtavgang.
- Ved båtavgang fredag så er innleveringsfrist
- Kjøl og ferskvarer: Avgangsdag klokken 10:00.
- Kontaktinfo: e-post / (+47) 776 48 065
For pakker gjelder ikke en egen frist til Svalbard. -
Hvilken informasjon må dere ha fra meg for å kunne sende gods til Svalbard?
Riktig kontaktinfo på mottaker. Navn, adresse og telefonnummer.
- Proformafaktura/fakturakopi. Må inneholde organisasjonsnummer.
- Om sendingen er ferdig fortollet trenger vi en kopi av tolldeklarasjonen slik at vi kan forhåndsvarsle sendingen.
- Om vi må etterspørre dokumenter for å fortolle/forhåndsvarsle, vil det påløpe et purregebyr på 205 kroner.
- Dokumenter bes sendes til Bring Tromsø. -
Koster det mer for å sende kjølevarer/frysevarer og farlig gods til Svalbard?
For pakker tilkommer er Svalbard tillegg.
For kjølevarer/frysevarer og farlig gods er det et tillegg i fraktprisen som utgjør 25 prosent.
For kjølevarer/frysevarer er det en minstesats per sending. I perioden januar – mars er det vintertillegg på 25 prosent for alle sendinger (gjelder alle produktgrupper). -
Hvordan booker jeg til Svalbard?
Sendinger under 35 kg booker du i Mybring.
Sendinger som veier over 35 kg eller inneholder farlig gods må bookes via Bring Tromsø, tromso.support@bring.com / (+47) 776 48 065 -
Hva kan fraktes til Svalbard?
I utgangspunktet kan Bring frakte hva som helst til Svalbard. Spør oss dersom du lurer på noe, Bring Tromsø, e-post / (+47) 776 48 065. Av vanlige ting kan nevnes: biler, båter, snøscooter, flyttelass (eier må tegne egen forsikring), busser, industrielt utstyr, byggemateriell
-
Hvilke dokumenter trengs for å transportere noe til Svalbard?
I og med at Svalbard er tollmessig utland, kreves ekstra dokumentasjon. Handelsfaktura eller proformafaktura og CMR fraktbrev er nødvendig.
-
Kan farlig gods transporteres til Svalbard?
Ja, det kan du sende med Bring. Farlig gods kalles ofte for ADR gods. Avsender plikter å selv merke godset korrekt, samt legge ved de korrekte transportdokumentene.
-
Trenger jeg egen forsikring?
Ja, du bør ha forsikring. Varer som sendes med båt, bør forsikres på grunn av værforholdene. Bring i Tromsø kan kontaktes angående forsikring på e-post eller telefon: (+47) 77 64 80 65.
-
Må sendingen fortolles?
Svalbard regnes som tollmessig utland, og krever derfor tollbehandling. Mangelfull dokumentasjon vil kunne medføre forsinkelse og eventuelle ekstra kostnader. Pakker med netto vareverdi over NOK 5000,- må fortolles. Alt gods fortolles.
-
Hva er en handelsfaktura?
Handelsfaktura (Commercial invoice) brukes normalt i all handel med utlandet og danner grunnlaget for Tollvesenets fastsettelse av toll og avgifter. Fakturaen skal gi detaljert oversikt over hva sendingen inneholder, samt hvilke vilkår som er avtalt mellom kjøper og selger. Dette har betydning for varens tollverdi og korrekt beregning av toll og avgifter. Handelsfakturaen skal inneholde følgende opplysninger:
•Fakturanummer
•Selgers og kjøpers navn, adresse og VAT-nummer / EORI-nummer *
•Sted og dato for utstedelse
•Antall kolli og vekt
•Nøyaktig spesifikasjon av sendingens innhold, helst med referanse til HS-nummer **(varenummer/tolltariffnummer)
•Avtalt pris oppgitt i avtalt valuta
•Leveringsbetingelser (Incoterms)
•Andre betingelser knyttet til salget (rabatter eller annet) -
Hva inngår i Svalbard?
Hele øygruppen Spitsbergen er en del av det vi til daglig omtaler som Svalbard. Bring har levering til de faste bosetningene på øygruppen. Longyearbyen, Barentsburg, Ny Ålesund, Pyramiden, Sveagruva, Bjørnøya* og Hopen*. NB!* På Bjørnøya og Hopen er det kun en værstasjon, og kun få mennesker plassert. Det er kystvakta som kjører dit. Post, pakker og gods til Hopen blir sjekket mot oppdatert «bemanningsliste» slik at vi sikrer at vedkommende mottaker faktisk befinner seg der.
-
Hvordan er båten M/S Norbjørn?
Gods sendes med båt, og Bring benytter M/S «Norbjørn» for transport av stykk- og partigods. M/S Norbjørn ble bygget i 2000, og har kapasitet til 167 stk 20 fots containere. Båten har høy isklasse, to kraner med tilsammen 70 tonns kapasitet, store luker og godt rom- og dekkskapasitet. I tillegg har båten kjøl- og frysekapasitet. Vi har også lasteutstyr for spesielle oppdrag.
-
Hva er en proformafaktura?
Proformafaktura aksepteres av tollmyndighetene kun i de tilfeller der mottakeren ikke skal betale for varen (gaver, vareprøver, gratis erstatningsleveranse, reparasjoner, også videre). Benyttes proformafaktura skal oppgitt verdi gjenspeile varens reelle verdi. Når det gjelder dokumentforsendelser hvor det ikke er snakk om en handel mellom to parter kreves det likevel en proformafaktura med beskrivelse av innhold. I feltet for verdi skal det stå: «NCV» «No Commercial Value»