Lykkes med netthandel i Norden

Det må du tenke på for å lykkes med netthandel i hele Norden

Kompliserte tollregler og utregning av avgifter – og hva om varen kommer i retur? Det kan kanskje høres vanskelig ut å ekspandere over landegrensene, men med noen enkle råd kan handel i Norden gjøres enkelt og forutsigbart.

Sortering av pakker på terminal

Det finnes et stort potensial for norske nettbutikker i Norden. Ikke bare på grunn av fysisk nærhet, men også på grunn av språklige og kulturelle likheter. Men selv om mye kan virke likt, er det likevel noen ting du må være oppmerksom på.

Noe av det viktigste du må ha på plass når du skal forsøke å etablere deg i et nytt land, er kunnskap og en plan om hvordan du skal lykkes. Det er også en rekke andre punkter du gjør lurt i å lese deg opp på, før du tar steget ut av Norge.

Under har vi samlet tre gode råd for deg som vil lykkes med en nordisk satsning:

1. Ha kontroll på tollreglene

Utfordringen for mange nettbutikker er at de mangler kunnskap om hvordan de skal etablere seg i et nytt marked. Hvordan skal man organisere seg? sier Lars Thomas Sønningdal, forretningsutvikler Tolltjenester hos Bring, og legger til:

– Mange gjør prosessen vanskeligere for seg selv, og kan ende opp med større kostnader enn nødvendig. Å velge en logistikkaktør med lokal tilstedeværelse og god kjennskap er første bud når du skal etablere din nettbutikk i et nytt land, sier Sønningdal videre.

For å få oversikt over hvilke regler som gjelder i ulike land, og samtidig sanke gode råd og tips for hvordan du mest effektivt og økonomisk får fotfeste i et nytt marked, kan det være en god idé å be om hjelp. Bring har for eksempel et helt eget tollrådgivningsteam som har full kontroll på reglene og kan guide deg igjennom oppstartsprosessen.

Digitalisering av tollarkivet 

Korrekt utfylte digitale tolldokumenter er grunnlaget for en effektiv fortolling. Et digitalt tollarkiv gir deg derfor enkelt bedre oversikt og større kontroll over forsendelsene dine. Her samles alle tolldataene dine digitalt, blant annet analyser, søknader, rapporter og etterlysninger – og alt sammen kan enkelt deles med kollegene dine, uansett hvor i verden de befinner seg. 

– Et digitalt tollarkiv og analyseverktøy, gjør at du slipper å ha dokumenter spredd rundt omkring. Enkle søk kan gi deg de opplysningene du trenger nesten umiddelbart, forklarer Sønningdal.

Retur og tollrefusjon 

Utregning og tilbakebetaling av tollavgifter fra staten kan være en hodepine. Dette kan du få hjelp til, slik at du er sikret korrekt refusjon av toll og avgifter ved retursendinger. Her er det mye penger å hente. 

Alle varer som går i retur, kan du nemlig få tilbake avgiftene på. Her må du dokumentere at returen har skjedd, og et digitalt tollarkiv kan være til god hjelp.

– Det er viktig å huske på at det finnes hjelp å få i det som kan fremstå som tungvinte prosesser. Velg en samarbeidspartner som har lang erfaring med nettopp dette, råder Sønningdal.

2. Tenk gjennom hvordan du løser logistikken

Å vokse kan kreve mye tid og store investeringer. Kanskje må du utvide lageret ditt for å kunne håndtere økt etterspørsel? Og er det egentlig mulig å konkurrere på lik linje med lokale aktører når du sender varene fra eget lager?

– Med en fulfilment-løsning kommer du nærmere kundene dine, får lokal tilstedeværelse, raskere leveringstid, og sikrer en mer bærekraftig handel på tvers av landegrensene, fordi varene fysisk befinner seg i markedet nært mottakeren. Du slipper med andre ord å bruke egne interne ressurser på å håndtere ordrene dine, forklarer Rickard Slettmyr, etableringsansvarlig for tjenesten Shelfless hos Bring.

Et fulfilment-lager gir deg både en høy grad av fleksibilitet fordi du kan skalere varelageret ditt avhengig av etterspørsel, sikre effektiv håndtering av varene og oppnå stordriftsfordeler siden det er flere nettbutikker som deler kostnadene.

– De små nettbutikkene får den samme forutsetningen for å lykkes med logistikk og levering som de store gigantene på markedet, forklarer Slettmyr.

3. Nettverk

Å samarbeide med en kjent og erfaren logistikkaktør, er definitivt et lurt grep for deg som skal satse i et nytt marked. Det mener Hanne Bakken, Key Account Manager i Salg Norge i E-handel og Logistikk i Bring. Hun peker spesielt på fordelene du får ved å velge en aktør som er tilstede i alle de nordiske landene.

– En aktør som dekker flere nordiske land, fører til godt samarbeid på tvers av grensene. Du vil også enkelt kunne utvide til flere land, uten å måtte samarbeide flere ulike logistikkpartnere. I tillegg sikres gjerne en såpass rask leveringstid at sluttbrukeren ofte ikke merker at forsendelsen kommer fra et lager i et annet land, forklarer hun.

Én logistikkpartner gjør også at verdikjeden blir mer transparent. Du vil ha bedre kontroll når feil oppstår, og du vil i tillegg kunne beholde oversikten over viktige aspekter, som å sikre sjåførenes arbeidsvilkår og lønn.

– Velg en aktør som godt kjent blant folk, har lang og god erfaring. Be i tillegg om en gjennomgang av hele verdikjeden din slik at du får en logistikkløsning som er akkurat riktig for deg og din bedrift, tipser Bakken.

Ønsker du hjelp med din handel på tvers av landegrensene?

Våre tollrådgivere hjelper deg med ulike oppgaver gjennom hele prosessen, enten det gjelder råd og veiledning eller håndtering av selve tollprosessen.

Del artikkel