Terminalen i Kristiansand

Hit strømmer folk til for å se hva Posten og Bring har fått til –vi er blitt et utstillingsvindu

Siden Posten Norge åpnet den nye terminalen i Kristiansand tidligere i 2022 har det gått gjetord om de bærekraftige løsningene som er blitt valgt i hele Agder.

Publisert 16.01.2023
Av Aleksander Hømanberg

– Det har vært voldsomt med interesse rundt den nye terminalen, det morsomme er jo at vi i svært liten grad selv har jobbet for å få den oppmerksomheten vi nå opplever, sier distriktssjef i Posten i Kristiansand, Øistein Bergstøl.

Nærmest hver eneste uke har nemlig personer fra logistikkbransjen, næringslivet og kommunen vært på besøk på terminalen.

– Vi er blitt et utstillingsvindu for hele Kristiansand og Agder på hva som er mulig å få til.

Satset på solceller

– Allerede da vi startet planleggingen av bygget i 2018/2019, så vi på potensialet for solcelleanlegg. Med tanke på strømprisene vi har hatt i Sør-Norge den siste tiden så ser vi at det var en god investering, fortsetter distriktssjef Bergstøl.

Under den offisielle åpningen i slutten av august var det allerede klart at de over 3.000 kvadratmeterne med solceller i perioder hadde gjort terminalen selvforsynt med elektrisitet. Hittil er det produsert snaue 50.000 kilowattimer i år.

– På dager med godt vær så produserer vi mye mer energi enn vi klarer å bruke selv – det er veldig gøy også med tanke på at vi foreløpig ikke har kjørt solcelleanlegget på full kapasitet.

Posten og Bring har også valgt å investere i en ekstra trafostasjon i tilknytning til terminalen – for å sikre nok kraft til anlegget.

Solceller
Solcellene på terminalen i Kristiansand

– Vi er klare

Som ellers i landet har elbilandelen skutt i været hos Posten og Bring i Kristiansand. Nå nærmer en fossilfri distribusjon av post og pakker seg med stormskritt.

– Da vi planla denne terminalen så var vi bevisst på at vi skulle bygge den slik at vi kunne møte framtiden. Her er alt av ladeinfrastruktur på plass for at vi skal kunne ha en helt fossilfri bilpark. Vi er klare, nå avhenger det bare av at leverandørene kan levere kjøretøyene slik at vi kan ta de i bruk, sier distriktssjefen og sikter til forsinkelsen av kjøretøy som oppleves i etterkant av pandemien.

Med siste bestilling av ekstra varebiler på plass, vil blant annet all levering av bedriftspakker i Kristiansand kommune skje med fossilfrie varebiler innen utgangen av juni 2023.

– I tillegg har vi tatt i bruk el-lastebil. Både den og de elektriske varebilene er det nærmest blitt en kamp mellom sjåførene for å få kjøre, fordi de har blitt så populære. Her er det også lagt til rette for lading av tre nye el-lastebiler, men igjen så venter vi på å få de levert, noe vi gleder oss til.

Miljøsertifisert

Bygget ble også bygget for å møte BREEAM-sertifisering, et miljøsertifiseringssystem for bygg.

– Sertifiseringen ble «very good» noe som er nokså uvanlig for et industribygg. Det beviser at vi har satset godt på å gjøre bygget så klimavennlig som mulig, det er noe vi er meget stolte av, sier Bergstøl.

Tiltak for de ansatte

Et annet viktig punkt under arbeidet med planleggingen av den nye terminalen var HMS for de ansatte.

– Her har vi gjort en del valg. Blant annet er selve maskinen som sorterer pakker den mest støysvake i bransjen. Postbudene som laster opp bilene om morgenen og kvelden blir stående under maskinen, så derfor var dette viktig, sier Bergstøl før han fortsetter:

– I tillegg har vi nå «buffer chutes» som gjør at pakkene blir lastet rett inn i varebilene bakfra. Slik unngår sjåførene å måtte løfte og bære pakker i ugunstige posisjoner. De frakter dem bare rett inn i bilene, avslutter distriktssjefen.

 

Del artikkel