slik kan du vinne dm prisen

Gullblyanten 2022 - Slik kan du vinne DM-prisen

Innleveringsfristen for Brings DM-pris nærmer seg. Vi gir deg ekspertenes 3 beste tips til hvordan du kan nå helt til topps.

Teamet fra ANTI som poserer med Brings DM-pris

(Foto: Tor Lie, Kreativt Forum)

10. mars skjer det igjen: Bring skal dele ut DM-prisen under Gullblyanten – og på den måten hylle den beste DM-jobben som er produsert i 2022.

Brings DM-pris er en spesialpris som hedrer nytenkning og kreativitet innen fysisk og direkte markedsføring – og innsendelsen er helt gratis.

I tillegg til å motta heder, applaus og statuetten fra scenen, får også vinnerne to festivalpass til verdens største reklamefestival: Cannes Lions.

Så hva skal til for å nå helt til topps i den gjeve kåringen? Vi tok en prat med fjorårets juryformann Jens Petter Wærnes fra byrået Scholz & Friends, og jurymedlem Doffen Dahl Trellevik fra Apriil, for å få noen gode råd på veien.

Trellevik har i tillegg selv vunnet DM-prisen tidligere, sammen med Strahl, en produsent av uknuselige glass. For å vise hvor solide glassene faktisk er, sendte de rett og slett glassene i posten – uten innpakning eller beskyttelse – direkte til kunder.

Doffen
Ole-Kristoffer (Doffen) Dahl Trellevik

– Vi er veldig glade i DM i byrået vårt, og det var fryktelig stas å vinne DM-prisen. Ikke bare på grunn av statuetten som vi nå får vise fram i lobbyen, men også fordi vi ble sendt til Cannes. Det er utrolig mye godt arbeid som du bare får med deg ved å være fysisk til stede på festivalen, sier han.

Dette er deres beste tips til dem som drømmer om DM-gull

1. Vær kreativ og original

Gullblyanten er en kreativ idékonkurranse, noe som innebærer at et vinnerarbeid skal være originale ideer som aldri har vært gjort tidligere.

– Det skal være godt tenkt og godt gjennomført – og disse kriteriene gjelder for alle vinnerarbeidene, inkludert DM-prisen, oppsummerer Wærnes.

Jens Petter Wærnes
Jens Petter Wærnes

Trellevik stemmer i:

– Det må skinne igjennom at du har en smart idé som får mottakeren til å tenke eller gjøre seg opp en mening.

Han trekker fram fjorårets vinner, NAF og ANTIs kampanje «Veiene skriker», som et godt eksempel. Her fikk sentrale politikere en konvolutt med en spilledåse i postkassen, hvor melodien var basert på hullene på en norsk veistrekning. Det var ikke særlig pent å høre på – men desto mer virkningsfullt når budskapet er at veiene trenger vedlikehold.

– Det var fantastisk å kunne åpne en konvolutt og ta ut en spilledåse som faktisk virket, sier Trellevik.

Wærnes mener de fysiske egenskapene til DM-en gir store muligheter for nettopp å være original.

– Det føles litt som å gå tilbake til formingstimen på skolen, og det skinner ofte igjennom i de innsendte arbeidene at kreatørene har hatt det gøy. For kreative mennesker kan det være veldig kult å skape og utforme en god, fysisk DM. Det er noe annet enn å skape en film, poster eller digital banner.

2. Kjenn målgruppen din - og spiss budskapet

DM-ens muligheter for å snakke personlig og direkte til mottakeren, er noe du må utnytte for alt det er verdt, understreker de.

– De beste arbeidene er ofte de som er ordentlig spissede, basert på en tydelig innsikt og målgruppe, og hvor man ikke prøver å skyte spurv med kanoner, sier Trellevik.

En DM som viser at avsenderen virkelig kjenner mottakeren sin, har også større sjanser for å bli tatt godt imot og oppnå en effekt, påpeker Wærnes.

– Så ta målgruppen din alvorlig, og gå i dybden på hva som trigger dem. DM-ene som treffer blink, er gjennomtenkte, relevante og biter litt.

3. Gjør case-beskrivelsen enkel og tydelig

Selv om det er viktig å presentere casen din på en god måte, mener Trellevik at det også er smart å holde det enkelt.

– Vi så en del overdådige case-filmer i juryen. Det mener jeg ikke er nødvendig i denne kategorien. Det er jo selve DM-en det handler om – og enten virker den, eller så virker den ikke, sier han, og legger til:

– Vær rett på ballen, og vær tydelig på hvilke behov DM-en løser. Dere trenger ikke prøve å overbevise juryen om at dere har reddet verden.

Relevant og forfriskende postkasse

De erfarne reklamefolkene har begge stor sans for DM-en som format – og understreker at postkassen er svært relevant også i en digital verden.

– Det er et rikt univers som du kan gjøre mye kreativt, morsomt og spennende med, sier Wærnes.

Han peker på flere unike egenskaper ved nettopp denne distribusjonskanalen.

– Postkassen er noe tradisjonelt, fysisk og personlig. Den har sin egen rytme, med postbudet som kommer og går, og å hente posten er nesten et ritual. I tillegg kan man oppleve et slags vennskap med postbudene – de kjenner nabolaget og er en kul institusjon i samfunnet, sier Wærnes.

Nettopp fordi hverdagen er blitt så digital, tror han også at det fysiske går lettere hjem hos folk.

– 3D-objekter som du kan ta og føle på, kan oppleves som noe gøy, lekent og forfriskende – som et friminutt i den normale hverdagen. Lager du i tillegg en DM som er personlig og skrevet direkte til mottakeren, tror jeg den kan oppleves berikende, påpeker han.

Også Trellevik erfarer at moderne mottakere setter pris på det fysiske formatet.

– I dagens medielandskap blir vi alle bombardert med budskap. Direktemarkedsføringen har muligheten til å fange oss i et litt annet tidsspenn enn i en skroll der alle konkurrerer om oppmerksomheten. For mange er det etterlengtet å få noe fysisk – og det er et format som i større grad kan få deg til å tenke.

Dette er Gullblyanten

  • Gullblyanten er en årlig reklamekonkurranse der Kreativt Forum premierer de beste bidragene innsendt fra reklamebyråene. Formålet er å vise det beste av kreativ kommersiell kommunikasjon i Norge.
  • Gullblyanten er den største og viktigste konkurransen i sitt slag i Norge, og ble arrangert første gang i 1989.
  • Prisen deles ut i 18 kategorier, deriblant Brings DM-pris. DM-prisen skal hedre de smarte, fysiske direkte-arbeidene. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et element i en større kampanje og i samspill med flere medier.
  • DM-arbeidet skal være fysisk og distribuert til målgruppen via postkassen, døren, putekassa, resepsjonen, eller på andre måter levert hjem eller på arbeidsplassen til mottaker.

Del artikkel