Halvparten av oss handlet på Black Friday

Halvparten av oss handlet på Black Friday i 2021 – og kjøpene var planlagte

Black Friday er en av de viktigste salgsperiodene for norske nettbutikker. Det er på nett de fleste av oss foretrekker å gjøre årets beste kupp. Og vi planlegger hva vi skal handle.

Man henter pakke på hentested i kjøpesenter.

At nordmenn er villige til å åpne lommeboken for gode tilbud, er det liten tvil om. Handelsorganisasjonen Virke anslo i fjor at vi ville handle for 3,3 milliarder kroner på Black Friday, og at vi bruker totalt 16,5 milliarder kroner i løpet av Black Week.

Ifølge en undersøkelse fra Bring Research i desember 2021, benyttet nær halvparten av befolkningen i Skandinavia seg av tilbudene i den populære salgsperioden i fjor.

Planlagte kjøp – på nett

Undersøkelsen peker også på en annen klar trend: Vi foretrekker utvilsomt å handle i nettbutikker. I Norge svarer 52 prosent av de spurte at de kun handlet på nett på Black Friday. Til sammenligning svarer 22 prosent at de kun handlet i fysiske butikker, mens 25 prosent gjorde begge deler.

I tillegg viser undersøkelsen at forbrukeren i stor grad selv oppsøkte nettbutikkene for å lete etter gode tilbud – og ikke minst: kjøpene vi gjorde var planlagte. I Norge svarer 65 prosent av dem som deltok i undersøkelsen at mesteparten av det de handlet var produkter de planla å kjøpe, og at de dermed jaktet gode tilbud i forkant av Black Week. Også i nabolandene våre ser vi den samme trenden – i Sverige svarte 71 prosent at de hadde planlagt kjøpene sine, og i Danmark svarte 60 prosent det samme.

Men ligg ikke på latsiden selv om kundene dine gjør en stor innsats i forkant av Black Friday. Du gjør veldig lurt i å bruke flere kanaler, som sosiale medier og nyhetsbrev for å nå ut potensielle kunder: I undersøkelsen svarer nemlig nordmenn at de, i tillegg til aktivt å lete etter gode kjøp, også ble eksponert for medlemstilbud og nyhetsbrev, eller at de brukte Google og prissammenligningssider på nett.

Vi handler til andre

Undersøkelsen viser også at den store salgsdagen fører til endringer i kjøpsmønsteret vårt. Istedenfor for å handle til oss selv og familien, er vi i større grad på jakt etter gaver til andre. Mønstret synes spesielt godt i Norge og Danmark, der langt flere handlet gaver på tilbud i 2021, sammenlignet med tidligere år.

I Norge oppga 65 prosent av de spurte at de hadde handlet gaver i 2021. Til sammenligning svarte 51 prosent ja til det samme to år tidligere. Også i Danmark synes den samme utviklingen: 71 prosent av våre danske naboer gjorde gaveinnkjøp under Black Friday i fjor.

Vi setter pris på gode leveringsløsninger

Black Friday, økt netthandel og stadig større omsetning, fører potensielt til litt forsinkelser i leveransene. Litt lenger leveringstid gir imidlertid ingen misnøye blant forbrukerne, viser undersøkelsen fra Bring Research. I Norge rapporterte 80 prosent at de var fornøyde med leveringen av det de kjøpe på Black Friday, til tross for at 25 prosent mente leveringen hadde tatt et par dager lengre enn normalt.

I Norge har brorparten av de handlende benyttet seg av muligheten til å hente bestillingen på et utleveringssted. I tillegg har mange fått pakken levert hjem, enten i postkassen eller på døren. Noen har også benyttet seg av muligheten til å hente bestillingen i nettbutikkens fysiske butikk. Et bredt utvalg leveringsalternativer kan dermed være lurt å tilby kundene dine.

Her er noen gode og enkle råd til deg som ønsker å være best mulig rustet og forberedt til Black Friday 2022:

1. Skap oppmerksomhet

Et godt råd til deg som driver nettbutikk er å være tidlig ute med god og taktisk kommunikasjon. På den måten sikrer du at kundene blir oppmerksomme på butikkens tilbud under Black Friday. Før selve dagen, kan det derfor være lurt å skape blest rundt produktene du skal ha på tilbud. Vekk gjerne kjøpsinteressen i god tid før salgsdagen, slik at kundene kan planlegge kjøpet sitt hos deg.

2. Sørg for å treffe riktig

Som nettbutikk gjør du lurt i å kjenne målgruppen din, slik at du kan tilpasse budskapet ditt. Husk at målgruppen kanskje er på jakt etter gaver til andre, og at man da ikke nødvendigvis treffes av samme budskap som en som handler til seg selv.

Det er viktig å huske på at dersom du prøver du å nå alle, treffer du sannsynligvis få eller ingen. Avklar derfor hvem du snakker til, og hva du ønsker å formidle i de ulike kanalene.

3. Ha gode leveringsalternativer

Som nettbutikk gjør du lurt i å tilby de riktige leveringsalternativene, som for eksempel ekspresslevering, hjemlevering og levering til pakkeboks. Kunden din liker nemlig å ha flere valgmuligheter. Ha i tillegg god informasjonsflyt underveis, fra bestillingen pakkes og frem til den er levert. Hvis du samtidig tilbyr gode bytte- og returordninger, viser du at du tar kunden på alvor.

Lykke til med planleggingen av Black Friday 2022!

Del artikkel