Business Parcel
Skal du sende pakker direkte til bedrifter i utlandet, er Business Parcel løsningen for deg.
I enkelte land leveres pakken inn på bedriftens nærmeste postkontor.
Forsendelsen kan spores.
- Leveres på nærmeste postkontor i enkelte land
- EDI skal benyttes
- Maksvekt 35 kg per kolli til Danmark, Finland og Sverige, og 30 kg per kolli til resten av verden
Hvordan går jeg frem?
Hos deg
Du bestiller gjennom denne siden eller via EDI, og vi henter pakken dersom du har en henteavtale med oss. Hvis ikke leverer du pakken inn på nærmeste postkontor eller Post i Butikk.
Er pakken din over 120 x 60 x 60 cm, mangler emballasje eller har rulleform må den sorteres manuelt. Det kommer da et tillegg i prisen fra 01.12.2022.
Før du sender avgårde pakken din må du skrive ut godkjent transportetikett eller fylle ut adressekort, og legge ved nødvendig tolldokumentasjon.
Hos oss
Fremføringstiden for Business Parcel varierer fra hvilket land du ønsker å sende til. Finn fremføringstiden for det landet du ønsker å sende til her (PDF).
Forsendelsen kan spores til de fleste land.
Hos mottaker
Forsendelsen leveres direkte på døren. I enkelte land leveres pakken til mottakers nærmeste postkontor.
Tilleggstjenester
Dersom du ønsker å tilpasse forsendelsen din, kan du velge mellom forskjellige tilleggstjenester. De bestilles enten gjennom Mybring eller EDI.
Hva koster det?
Prisen for å sende på døren til bedrift i utlandet finner du enklest ved bestilling, i din avtale eller i prislisten under.
Prisen baseres på grunnpris og kilotillegg og inkluderer henting og transport til mottakerlandet. Prisen beregnes ut i fra fraktberegnet vekt. Andre tillegg og drivstofftillegg må påregnes.
Til de fleste land inngår også eksport- og importdeklarering, samt utkjøring til mottakerens dør. Toll og moms betales av mottakeren.
Alle priser angis i NOK og er eksklusiv moms. Forbehold om eventuelle endringer.
Lurt å vite om toll
Skal du sende pakker til utlandet er eksportfortolling alltid inkludert i portoen. Korrekt tolldokumentasjon er viktig for å unngå stopp i tollbehandlingen og forsinkelser.
Under finner du hvilke tolldokumenter som er nødvendig for at pakken din skal komme raskest mulig frem til din mottaker:
- transportetikett eller adressekort
- to eksemplarer av handelsfaktura (Commercial invoice)
Avgift for eksportdeklarering inngår i frakten, men for sendinger til de fleste land vil en fortollingspris for importdeklarering belastes mottaker/importør. Trenger du hjelp til å fylle ut tolldokumentene, kan du gå inn på fortollingsdokumenter. Mer om fortolling finner du her.