Slik møter du bedriftskundens stadig høyere krav til leveransen

Slik møter du bedriftskundens stadig høyere krav til leveransen

Forventningene vi har som privatpersoner tar vi nå med oss over på jobben. Med disse grepene møter du bedriftenes krav til fleksible og oversiktlige leveranser.

En Bringbud trekker en pall med flere pakker på mot et firma

Aldri har vi som privatkunder vært så kravstore som nå. Netthandelseksplosjonen under pandemien gjorde at konkurransen hardnet til og forventningene steg til himmels – og nå tar vi i stadig større grad disse forventningene med oss over i rollen som bedriftskunde.

Sett mottakeren i sentrum

- Både eksterne og interne undersøkelser viser at mottakerorientering blir mer og mer avgjørende også innenfor B2B-segmentet. Bedriftsmottakere ønsker stadig mer forutsigbarhet, fleksibilitet og transparens gjennom hele verdikjeden, konstaterer Lise Klever, leder for B2B-tjenester i Bring. 

Det skjerper kravene til hvordan B2B-bedrifter møter kundene sine. En undersøkelse fra Bring Research viser samtidig at flere ikke henger helt med i timen, og at kjøpsreisen hos mange fortsatt bærer preg av manuelle prosesser med lite fleksibilitet. 

- At du setter mottakeren i sentrum, blir stadig viktigere for konkurransekraften din. For å unngå å bli utkonkurrert, er det avgjørende at du imøtekommer mottakerens forventning, understreker Klever. 

Les mer om hvordan logistikk kan gi deg økt konkurransekraft.

Ny portal gir mottakerne etterlengtet oversikt

Innovasjon er et viktig satsingsområde for Bring – og logistikkonsernet utvikler stadig nye tjenester for å oppfylle både kundenes og mottakernes behov. Som et ledd i dette ble nylig Mottakerportalen lansert. 

- Mens bedriftsmottakere tidligere har måttet plotte inn sendingsnumre manuelt i Brings sporingsløsninger, får de nå en helhetlig oversikt over sendinger som er på vei, i tillegg til forventet leveringstid. Bring er første logistikkaktør som tilbyr en slik tjeneste i bedriftsmarkedet, forteller Trude Håverstad, produkteier for Mottakerportalen i Bring. 

Blant bedriftene som har vært med på å teste og gi innspill på løsningen, er ARK Bokhandel. For dem er Mottakerportalen etterlengtet.

- Brings Mottakerportal gjør at vi kan planlegge dagene våre på en bedre måte. Vi mottar i snitt 6000 varer i uka, som alle skal pakkes opp og prises. Da betyr det mye å vite når de ulike forsendelsene kommer, og om noen av bestillingene blir splittet i ulike kolli. Det er ekstra viktig i høysesong, for å planlegge både bemanning og fysisk plassering av varene, sier Johanne Engstrøm Nistad, butikksjef ved ARK Egertorget i Oslo.

Johanne Engstrøm Nistad, butikksjef ved ARK Egertorget i Oslo.
Johanne Engstrøm Nistad

Mottakerbestilt gjensetting

Er ikke kunden på kontoret når sjåføren kommer? Med mottakerbestilt gjensetting kan mottakeren velge å få pakken satt igjen, slik at pakken blir utlevert på første forsøk.

- Dette har blitt et svært populært tilbud, særlig blant små og mellomstore bedrifter, som ikke nødvendigvis har fast bemanning for effektivt mottak av pakker og gods, sier Klever.

Mottakerbestilt omdirigering

En annen mulighet for mottakeren er å omdirigere leveransen til et lokalt hentested – slik at de selv kan hente pakken, på et tidspunkt som passer dem.

- Gjensetting og omdirigering er tjenester som gir mottakerne en enklere, mer effektiv og fleksibel hverdag. I tillegg gir det færre bomturer, noe som igjen gir mindre utslipp og mindre slitasje på vei og kjøretøy. Det er vinn-vinn både for miljøet, kunden og oss.

Valgfritt hentested

Med tjenesten Valgfritt hentested, også kalt Pickup Point API, kan mottakeren selv velge det hentestedet som passer dem best å hente pakkene sine på.

- Forbrukerundersøkelsene våre viser at dette er viktig for kundene. Det er praktisk for mottakeren og kan bidra til salg, påpeker Klever.

Vil du vite mer om våre pakke- og godstjenester?

Lyst til å vite mer om hvordan du kan tilby mottakerne dine større valgfrihet?

Del artikkel