Bestilling - Mottakerbestilt retur i Mybring

Mottakerbestilt retur i Mybring

Med vår løsning for mottakerbestilt retur kan du styre din returlogistikk effektivt og med stor fleksibilitet. Mottaker bestiller enkelt retursendingen selv via en returkode, og du som opprinnelig avsender betaler. Alle våre norske og nordiske pakkereturtjenester støttes.

Steg 1: Oppsett av returavtale for mottakerbestilt retur 

Det er enkelt å ta i bruk vår løsning for mottakerbestilt retur. Det eneste du må gjøre er å kontakte din kontaktperson i Bring og be om at det settes opp en returavtale som er aktivert for mottakerbestilt retur. Følgende informasjon må spesifiseres i returavtalen: 

  • Hvilken returtjeneste du ønsker å bruke 
  • Returadressen som alle returene skal sendes til 
  • Om du ønsker at returadressen skal være låst eller redigerbar 
  • Returkoden du ønsker å knytte opp mot returavtalen 

Du kan tilby flere av våre returtjenester i løsningen for mottakerbestilt retur. Det kan opprettes én returavtale per returtjeneste per kundenummer.  

Steg 2: Oppsett av link til mottakere  

Hvordan du ønsker å distribuere ut returkoden er opp til deg. Du kan for eksempel legge den ut under retursidene i din nettbutikk, eller du kan printe den sammen med returinstruksen på følgeseddelen i utgående sending.  

Mottaker trenger å vite følgende for å bestille sin retur: 

  • Link til nettstedet: retur.bring.no for bedrifter, retur.posten.no for private
  • Returkoden 

For å gjøre det så enkelt som mulig for dine mottakere, anbefaler vi at du lager en direktelink som også inneholder returkoden. Da kan mottaker raskt klikke på/skrive inn linken, og søk på returavtale vil skje automatisk ved landing på siden. En slik 2 in 1 link lages ved å legge til returkoden etter "=" i følgende streng: 

  • Bedriftsmottakere: https://retur.bring.no/?q= 
  • Privatmottakere: https://retur.posten.no/?q=  

Eksempel: returkode 12345678999 -> link https://retur.posten.no/?q=12345678999 

Hvis du ønsker at referansefeltet skal forhåndsutfylles når mottaker lander på siden, kan selve referansen inkluderes i direktelinken etter "ref=" i følgende streng:

  • Bedriftsmottakere: https://retur.bring.no/?q=12345678999&ref=
  • Privatmottakere: https://retur.posten.no/?q=12345678999&ref=

Eksempel: returkode 12345678999 og referanse "Dette er en referanse" -> link https://retur.posten.no/?q=12345678999&ref=Dette er en referanse

Steg 3: Mottaker genererer retursending selv  

Mottaker bestiller enkelt sin retur ved å: 

  1. Klikke på/skrive inn linken med returkoden. 
  2. Fylle ut navn, adresse og antall kolli som skal returneres. 
  3. Klikke "Lag returetikett". Returetiketten kommer opp og er klar til å skrives ut.  

Hvis returen er en norsk pakkereturtjeneste (med unntak av Retur pakke i postkassen), vil mottaker motta en QR-kode på bekreftelsessiden. QR-koden kan brukes til å skrive ut returetiketten på alle Postens innleveringssteder i Norge. Mottaker slipper å skrive ut returetiketten hjemme, og får en bekvem returopplevelse.

Del artikkel