Stadig flere av våre kunder satser på netthandel. Alle skandinaviske nettbutikker er lovpålagt å gi kundene sine 14 dagers returrett, men det er store forskjeller i vilkår og fremstilling av retur i nettbutikkene. Dette gjør at alle nettshoppere, uansett hvor erfarne de er med netthandel, sjekker returordningen du tilbyr før de handler i din nettbutikk. En enkel returløsning som er tydelig kommunisert, gjør at dine kunder føler seg trygge på å handle hos deg. Dette er med på å øke salget ditt.

Flere handler på nett enn før, og de handler oftere. Dette betyr at kundene dine blir stadig mer proffe nettshoppere og de stiller høyere krav til levering og retur. Visste du at 6 av 10 sjekker returvilkårene før de handler i en ny nettbutikk?

Tall4

Tips om retur

  • Returvilkår må være synlig for kunden tidlig i kjøpsprosessen
  • Ha enkle og tydelige returvilkår. Unngå juridisk språk
  • Ha effektive rutiner for å unngå feilplukk og feilsendinger
  • Tilby kundene enkle returløsninger.

    Dette oppfatter kunder som enkel retur:

- Ferdig utfylt returetikett
- Mulighet for gjenbruk av emballasjen
- Pengene raskt tilbake

Bedriften din kan velge mellom forskjellige løsninger for retur:

  1. Enkel retur- ferdig utfylt returetikett
    Du legger alltid ved en returetikett i sendingen som kunden klistrer på ved retur.  
  2. Selvbetjent returløsning
    Legg ved en beskrivelse på hvordan kunden din kan returnere varen. Du gir kunden en autorisasjonskode/returID som legges inn på posten.no/retur. Kunden printer ut en etikett selv og klistrer på sendingen.
  3. Kunden tar kontakt med deg før retur
    Du oppfordrer kunden din til å ta kontakt med bedriften din når en sending skal returneres. Du godkjenner returen og sender kunden en ferdig utfylt returetikett på e-post. Kunden din printer da ut returetiketten og limer den på sendingen.

Uansett hvilken løsning du velger så kan du selv bestemme om du vil tilby gratis retur eller om du vil etterfakturere kundene dine. Kundene kan alltid levere sendingen på valgfri Postkontor eller Post i Butikk.

Kontakt oss for enkel returordning til dine kunder

Få tips og råd om dine sluttkunder