Derfor bør du velge Bring som partner på levering og retur

Derfor bør du velge Bring som partner på levering og retur

Driver du nettbutikk er det viktig at du husker at gode løsninger for returhåndtering påvirker den totale kjøpsopplevelsen til kundene dine. Til det trenger du en trygg samarbeidspartner som hjelper deg med en sømløs kundeopplevelse – fra A til Å.

Bringbud åpner bildøren og henter ut pakker.
Publisert 24.01.2023

Mange nettbutikker legger det meste av tiden sin på tiltak frem til kjøp er gjennomført, men glemmer at en stor del av kundetilfredsheten er knyttet til returer. Her vil du potensielt kunne miste kunder dersom du gjør returprosessen vanskelig. På den annen side gir det deg en mulighet for å skaffe en lojal kundemasse dersom du håndterer returer riktig. Som en av Nordens største logistikkaktører har vi et stort fokus på netthandel. Vi jobber kontinuerlig for å skape gode løsninger og friksjonsfrie kjøpsopplevelser innen både frakt og retur.

Vår innsikt, din trygghet

Du er opptatt av å få kundene dine mest mulig fornøyde. Vi kan netthandel, og har lang erfaring med å hjelpe nettbutikker med å vokse. Våre effektive løsninger for logistikk, levering og returer gjør at du kan ligge et steg foran dine konkurrenter.

For oss er det viktig at din nettbutikk vokser og gjør det bra. Vi bruker derfor innsikt og data fra alle våre produksjonsstrømmer til å drive innovasjon og forbedre vårt tjenestetilbud. Bring gjennomfører jevnlige forbrukerundersøkelser blant de som handler på nett. Det gjør at vi kjenner nettkundenes behov, og kan være en god rådgiver for din nettbutikk. Vår innsikt og erfaring blir din trygghet, og baner vei for gode kundeopplevelser i nettbutikken din.

Returer er en en stor del av kundeopplevelsen

Dine kunder vil sitte igjen med en oppfatning av nettbutikken din lenge etter at de har klikket på kjøp og betal. Derfor må du ikke glemme hvor viktig det er å håndtere alt det som skjer etter at kjøpet er inngått på en smidig og god måte. I vårt samarbeid er dette noe vi kan hjelpe deg med – å bidra til at den totale kundeopplevelsen fra A til Å møter dine kunders forventninger. Derfor sier vi heller en gang for mye enn en gang for lite: En god kundeopplevelse handler også om returer.

Valgmulighetene og alternativene som møter nettkundene i dag øker stadig, og det å handle fra nye aktører kan ofte medføre en viss grad av usikkerhet for kunden. Sørg derfor å skape en trygg opplevelse gjennom hele kjøpsprosessen. Kan du tilby en enkel leverings- og returprosess vil det bidra til å både tiltrekke deg nye kunder, og skape en varig relasjon til de som allerede handler hos deg. Trygge og tilfredse kunder blir som regel lojale kunder – og lojale kunder tenderer til å gi økt salg og fortjeneste.

illustrasjon av retur via mobilen

Raske og effektive returer for kundene dine

En rask og effektiv returløsning vil kunne gi deg mange fordeler. Ikke minst er det ønskelig at du får tilbake varen raskt, og i god stand. Omløpshastighet er viktig, og målet må være å få varen solgt på nytt igjen fortest mulig.

  • Du vil få hjelp med å finne de returløsningene som passer best for din bedrift, og som møter dine kunders behov.
  • Du bestiller enkelt returtjenestene via EDI eller i Mybring, vårt digitale logistikkverktøy. I Mybring har du full oversikt over alle dine returforsendelser. Her kan du også abonnere på rapporter som kan hjelpe deg å minimere antall returer.
  • Du og dine kunder får full sporing med alle våre returløsninger, slik at du kan se hvor pakken befinner seg til enhver tid. Dine kunder får alltid kvittering på mottatt retur, slik at de kan være trygge på at returen er registrert.
  • Med bakgrunn i innsikten fra våre forbrukerundersøkelser kan vi hjelpe deg med å møte dine kunders forventninger enda bedre.

Fordeler du får med våre returløsninger

Kunder i dag forventer at nettbutikker skal tilby dem enkel og smidig retur. Bring Research viser at hele 6 av 10 sjekker returinformasjonen før de handler i en ny nettbutikk. Ønsker du å være konkurransedyktig må du ha kundevennlige returløsninger og effektive prosesser for tilbakebetaling. Hvis ikke risikerer du å bli valgt bort. Hos Bring kan du velge mellom flere ulike returløsninger, slik at du kan tilby dine kunder det returvalget som passer best. Det gir deg et konkurransefortrinn når kundene selv kan velge hvordan de skal returnere varene.

  • Du kan tilby pakkereturer opptil 35 kg og 120x60x60 cm til et av våre 1700 utleveringsteder rundt om i Norge. Her får kundene dine forhåndsutfylte adressekort for returen, en smidig returprosess som kan spores hele veien. Har du hente- og leveringsavtale med Bring, får du returen levert hos deg.
  • Gjør det enda enklere for dine kunder med vår QR-kodeløsning! Ved hjelp av en QR-kode som kommer sammen med varene som er bestilt, kan mottaker enkelt skrive ut en ferdig utfylt adresselapp på hvilket som helst postkontor eller Post i butikk. Så er det bare å klistre på adresselappen på pakken og levere den inn.

    Tilbakemeldingene fra nettbutikkene som har tatt dette i bruk, viser at deres kunder er veldig fornøyde med hvor enkelt de nå kan returnere det de ikke ønsker å beholde.
  • Selger du mindre varer, kan du tilby dine kunder retur rett fra deres egen postkasse. Enklere blir det ikke! Pakker opptil 5 kg hentes direkte fra postkassen, og kan spores på nett, og varsling inngår også. Returpakken leveres til din bedriftsadresse eller i henhold til den avtalen du har med Bring.
  • Haster det? Vi har også ekspressløsninger for returpakker.
Kundservicemedarbeider foran pc og en stor modell av en bring lastebil.

Slik kan vi hjelpe deg å sikre gode returer

Vi har lang fartstid i bransjen. Dine returer blir tatt på alvor hos oss, og vi jobber alltid tett med våre kunder for å videreutvikle og forbedre løsningene vi tilbyr. Sammen med våre kunder utvikler vi også nye, innovative tjenester – noe som kommer deg og dine kunder til gode (se eksempel i grønn boks nedenfor).

Papirløs retur – en tjeneste utviklet i samarbeid med XXL

I september lanserte XXL vår QR-kodeløsning for retur i nettbutikken. Tjenesten ble utviklet med hensyn til miljøaspektet ved retur, og for å gjøre returprosessen enda smidigere for kundene. Stadig færre husholdninger kan printe ut etiketter hjemme. Og ferdigutfylte adresseetiketter i alle pakker som sendes er både dyrt og unødvendig når flertallet av de ikke brukes.

Tilbakemeldingene fra XXL sine kunder lot ikke vente på seg.

  • 96 prosent syntes løsningen var enkel og smidig, og
  • 93 prosent svarte at de foretrakk løsningen fremfor å skrive ut etikett selv.

Bring Research sine rapporter forteller at smidige returløsninger er en forutsetning for at nettkundene skal komme tilbake og handle i din nettbutikk. Svarene fra XXL sin kundeundersøkelse på den nye returløsningen ga de samme svarene. Konklusjonen blir derfor enkel – gjør det så enkelt som mulig for kundene dine, så kommer de tilbake!

Hva kan du forvente av et samarbeid med oss?

Når du blir kunde hos oss går vi igjennom dine behov, og ser på den returløsningen som passer best for din nettbutikk og dine kunder.

  1. Du får en returavtale, en avtale med vilkår og priser tilpasset for deg og din sendingsstruktur.
  2. Du får god hjelp i forhold til implementering av tjenestene, og hvordan du bruker de mest optimalt i forhold til dine behov.
  3. Din kundekontakt eller vårt kundeserviceteam går igjennom løsningene som må på plass via din EDI-leverandør og våre API-er.
  4. Du vil få innføring i hvordan du bruker vårt digitale logistikkverktøy, Mybring, og hvordan du kan optimalisere din logistikk ved hjelp av dedikerte rapporter og funksjoner.

Er du klar for en samarbeidspartner som tar dine returer på alvor?

Med oss på laget får nettbutikken din et godt utvalg av tjenester som passer dine kunders behov, og en partner som vet hvor viktig gode returer er for din nettbutikk. Ønsker du å vite enda mer om hvordan vi kan hjelpe deg i gang med morgendagens returløsninger?

Del artikkel