Printvennlig versjon (PDF)

Med mindre annet er skriftlig avtalt, gjelder følgende vilkår:

1. Hva kan sendes

Postsendinger med ulik vekt og format kan leveres samlet med pris basert på gjennomsnittsvekt.

2. Formater, mål og vekt

Maksimumsmål:

Lengde inntil 60 cm. Lengde + bredde + tykkelse ikke over 90 cm
Rull: Lengde inntil 90 cm. Lengde + dobbel diameter må ikke være over 104 cm

Minimumsmål:

9 x 14 cm
Rull: Lengde minst 10 cm. Lengde + dobbel diameter må være minst 17 cm.

Maksimumsvekt

2 kilo pr sending

3. Priser

Prisen er basert på en gjennomsnittsvekt. Total vekt dividert med antall sendinger gir gjennomsnittsvekt for beregning av pris pr sending

  • Alle sendinger i en ordre/innlevering skal ha samme avsender
  • Ingen krav til minsteantall, men det må betales en minstepris pr ordre/innlevering
  • Inn- og utland må holdes adskilt for separat prisberegning

Formattillegg

For ekstra store sendinger betales et tillegg pr sending, se priser og mål i prislisten.

Pris for rull

Sendinger i form av rull prises alltid som ekstra store sendinger:
Formattillegg 1: Diameter inntil 7 cm eller lengde maks 35,3 cm
Formattillegg 2: Diameter mer enn 7 cm eller lengde mer enn 35,3 cm

4. Tilrettelegging og sortering

Sendingene skal innleveres separat fra annen post og inndeles etter inn- og utland. Ekstra store med formattillegg holdes adskilt.

5. Innleveringssted og -tid

Post betalt med faktura, blandede formater kan leveres inn på Bedriftssenter, Postkontor og Post i Butikk. Kunder med egen avtale kan også levere på terminal.

Vær oppmerksom på lokale innleveringsfrister. Innlevert post som ikke tilfredsstiller vilkårene kan bli forsinket og i noen tilfeller returnert.

6. Frankering og merking

Fakturert post skal være utstyrt med Postens frankeringsmerke P.P. Norge (porto betalt). Sendinger til utlandet må i tillegg tydelig merkes med Priority til venstre for frankeringsmerket.  

For innenlands sendinger uten konvolutt (åpne/i plast) kan frankeringsmerket erstattes med teksten “NORGE P.P.”

7. Leveringstid og utleveringsdager

Leveringstid og utleveringsdager

 LeveringstidUtlevering i postkassen
I Norge2 virkedager over hele landetMandag-fredag
Til EuropaTidligst framme etter 3-7 virkedagerMandag-fredag, noen land mandag-lørdag
Utenfor EuropaTidligst framme etter 4-8 virkedagerMandag-fredag, noen land mandag-lørdag

Post til utlandet sendes alltid frem på raskeste måte såfremt den er merket Priority (A-post). Leveringstiden er avhengig av avstand og postgangen i det enkelte land.

8. Adressering

Adressering med korrekt navn og adresse sikrer at posten kommer frem til rett mottaker uten forsinkelse. Se retningslinjer og regler for korrekt adressering på bring.no.

Adressering til postmottakere i Norge
Adressering til mottakere i utlandet
Last ned postnummer

9. Tilleggstjenester

Skal mottaker betale for sendingen kan du benytte tjenesten postoppkrav.

10. Returadresse

Alle sendingene skal ha samme avsender og en fullstendig norsk avsenderadresse (returadresse).

11. Bestilling/ordreregistrering

Hver utsendelse må bestilles i Min Post. Fraktbrev skal printes ut og følge sendingene. Dersom nettbutikken ikke benyttes, skal en korrekt utfylt ordreseddel følge sendingene. Ordreseddelen skal inneholde leveringshastighet, antall og totalvekt til inn- og utland. Totalvekt angis med minimum èn desimal.

For postoppkrav og/eller ekstra store sendinger med formattillegg oppgis korrekt antall.

Informasjon om innhold og mottakergruppe
Når du bestiller krysser du av for innhold og mottakergruppe i Min Post eller på ordreseddelen. Med denne informasjonen bidrar du til utarbeidelse av offentlig statistikk og utvikling av våre tjenester. Som et ledd i kartleggingen av reklamemarkedet, rapporterer Bring til statistikkleverandører, som Nielsen Media Research. Rapporteringen inneholder historiske tall på brutto distribusjonsomsetning per måned, spesifisert på kundenivå (før rabatter og eksklusiv MVA)

12. Fakturering

Registrert ordre/ordreseddel danner grunnlag for fakturering. Skal du levere inn på Bedriftssenter, postkontor eller Post i Butikk og vil betale kontant tar du kontakt med kundeservice på telefon 04045 eller kundeservice@bring.com for prisberegning og innbetalingskort med KID nummer.

13. Innhold

Sendingene må ha et innhold som er tillatt å sende samt slutte godt om det, slik at det ligger støtt.

14. Følgepapirer til utlandet

Sender har ansvaret for at postsendinger som inneholder f.eks. en gjenstand har tolletikett CN22 festet på forsiden. Når verdien av innholdet overstiger 300 DTS (ca. 3.000,- NOK), festes bare den øverste delen av etiketten på sendingen, og tolldeklarasjon CN23 legges i plastlomme og festes til sendingen. Senders navn og adresse skal oppgis på forsiden av sendingen. Les mer om toll.

15. Generelle betingelser

Utover vilkårene beskrevet her gjelder Postens generelle leveringsvilkår for posttjenester og Generelle betalingsbetingelser for Posten Norge AS.

Posten Norge AS forbeholder seg rett til å gjennomføre endringer i pris- og vilkår etter forutgående varsel, senest 2 måneder før endringen trer i kraft. Informasjon om endringer i pris- og produktvilkår offentliggjøres på bring.no.