Tidlig informasjon om levering og retur er avgjørende

I følge Bring Research* sjekker hele 9 av 10 leveringsvilkårene før de handler i en ny nettbutikk. Folk vil vite hva frakten koster, hvor lang tid det vil ta å få varene, og hvor varene blir levert. Hvis de må returnere noe, vil de vite at det finnes en enkel løsning for dette. Flere uttaler at «uten enkel retur, handler jeg ikke i den nettbutikken». 6 av 10 sjekker returvilkår før de handler i en ny nettbutikk. Enkel retur i form av ferdig utfylt returetikett, samt gjenbruk av eller vedlagt returemballasje, faller i god jord hos nettkundene.

Hvis kundene ikke finner tilstrekkelig informasjon om produktene de er ute etter på nett eller hvordan de blir levert og eventuelt returnert, blir de utrygge – og kan ende med å kjøpe varen i butikk. Er du ikke god på levering og retur, vil du miste verdifulle kunder.

Forventer raskere levering

50 prosent forventer levering innen tre dager, i 2015 var det 30 prosent som hadde samme forventning. 4 prosent forventer til og med levering samme dag, for to år siden var det ingen som hadde denne forventningen.  Vi ser eksempler på nettbutikker som konkurrerer med fysiske butikker ved å levere hjem samme dag som du bestiller. Andre lar deg betale ekstra for å «snike» i ordrekøen for å få raskere leveranse. Kundenes økende krav om å få varer raskt vil vi trolig se mer av i tiden som kommer. Blant annet har Zalando investert i et lager i Sverige for å kunne levere raskere. Og det er store aktører som dette som skaper preferansene for kundene.  

Bli abonnent på Bring Research

*Bring Research er kvartalsvise forbrukerundersøkelser blant skandinaviske nettshoppere. Undersøkelsene gjennomføres i samarbeid med IPSOS.