Slik vinner du julehandelen på nett

Slik vinner du julehandelen på nett

62 prosent av alle nordmenn handlet julegaver på nettet i fjor, men potensialet for nettbutikkene er veldig mye større. Det viser vår nyeste e-handelsrapport «Bli klar til Black Friday og jul».

Det seneste året har jobb hjemmefra, reiseforbud og smitteverntiltak hatt en omfattende dominoeffekt på den nordiske varehandelen. For mange fremstår nå netthandel som et tryggere alternativ enn å handle i fysiske butikker. I 2020 kjøpte nordmenn 49 prosent av sine julegaver på nett, og 26 prosent handlet på nett på grunn av den pågående pandemien. 

Nøyaktig hvordan pandemien vil påvirke julehandelen i år er vanskelig å forutsi, men det er lite som tyder på at veksten i netthandel vil avta i nær fremtid. Uansett nærmer seg årets netthandelspeak, og mange kommer til å utnytte de gode tilbudene for å starte julehandelen.

Stort potensial for økt julehandel på nettet i 2021

Mange opplever tiden før jul som hektisk. I stedet for en rolig og koselig tid, setter stresset inn og listen over ting som skal gjøres blir lengre etter hvert som dagene frem til jul blir færre. Ikke minst er julegaveshoppingen noe som mange opplever som et stressende. De som i 2020 valgte å kjøpe julegaver på nettet gjorde det, bortsett fra pandemirelaterte grunner, nettopp for å spare tid og penger, og slippe køer. At det er enkelt og fleksibelt ble også nevnt som viktige grunner.

Hva skiller julegavehandling på nett fra andre typer netthandel?

Det er hovedsakelig tre ting som tydelig skiller julegavehandling på nettet fra andre typer netthandling:

  • Flere velger å handle i nettbutikker som de vanligvis ikke handler i. Så mange som 60 prosent oppga at de handlet i andre butikker under julehandelen.
  • Utvidede frister for retur og bytte er viktigere i løpet av julen sammenlignet med andre tider på året.
  •  Leveringsalternativer som hjem- og ekspressleveranser og tydelige frister er viktigere i denne perioden.
haug med julegaver som ligger under et juletre.
Nøkkelen til å vinne julehandelen ligger til stor del i å fjerne kundenes usikkerhet rundt leveringstider og vilkår.

Trygge kunder handler julegaver på nettet

Det er flere grunner til at kundene er usikre på om de skal handle julegaver på nettet. De vanligste spørsmålene er:

  • Når blir pakken min levert?
  • Kommer den frem før jul?
  • Hvordan kan jeg bytte julegave som jeg skal gi bort?
  • Finnes det en kundeservice som kan hjelpe meg?
  • Hva gjør jeg hvis jeg vil returnere varen?

For å øke julegavesalget må nettbutikkene forstå og kjenne kundenes behov. Behovet for trygghet i julegavehandelen er mye større enn ved andre kjøp, både når det gjelder selve produktet, kjøpsbetingelser og leveringsalternativer, men også når det gjelder leveringstid og eventuell retur.

Hvordan får du kunder til å fullføre kjøpet?

Leveringsalternativ som hjemlevering og rask levering er viktigere i jula enn i resten av tiden på året. 50 prosent av respondentene ønsket å få julegavene levert raskt, både for å spare tid og føle seg sikre på at julegavene kommer frem i tide. Mange begynner ikke å handle julegaver før i desember, så en forsikring om rask levering pluss tydelig informasjon om når produktet senest må bestilles er et godt salgsargument i forbindelse med jula. 

- Alle kunder lurer på hvor lang tid det tar fra de bestiller til pakken kommer, de ønsker et klart svar. For å få flere til å gjennomføre kjøpet, er det viktig å gi tydelig informasjon om hvilke leveringsalternativer du tilbyr. Fortell kundene dine at du forstår problemene deres ved å tilby relevante leveringsalternativer, sier Gunnar Henriksen, salgs- og markedsdirektør e-handel i Posten og Bring.

Muligheten til å bytte eller returnere varene etter jul er også viktige parametere. 75 prosent svarte at de forventer utvidede frister for retur i løpet av julen.  Både utvidet returfrist og et enkelt returalternativ (for eksempel returetikett i pakken) kan være gode salgsargumenter som gjør at kunden gjennomfører kjøpet. 

Våre beste tips og råd:

  • Trygge kunder gjennomfører julegavehandel.
  • Ha en utvidet returfrist og enkel retur.
  • Muligheten til å bytte varer skiller deg fra andre nettbutikker.
  • Ikke lukk nettbutikken for julegaveshopping før du må.
  • Rett leveringsalternativer kan øke salget.

Få innsikten fra rapporten!

Vil du vite mer om hva som er viktig for kundene dine når de handler julegaver på nettet? Da bør du lese Bring Research siste e-handelsrapport, "Bli klar til Black Friday og jul". 

Publisert 10.11.2020
Sist oppdatert 09.06.2021