Pall til bedrift

Dette er en enklere frakttjeneste som gir deg samme servicenivå som Stykkgods til bedrift, men til en fast og forutsigbar pris.

  • Fleksibelt - mange tilleggstjenester som tilpasser transporten etter dine behov
  • Forutsigbart – høy forutsigbarhet på pris med enkel fakturering
  • Enkelt – bestilling og sporing i Mybring

Pall til bedrift er en perfekt tjeneste for deg som for eksempel allerede sender gods på pall i dag, eller som kan samle flere kolli til samme mottaker på en pall. Vi henter pallene hos deg eller avsender ved dør eller rampe og leverer ved dør/rampe hos din kunde. Fordelene med pall er blant annet at gods som er stablet og plastret på pall er bedre beskyttet mot skader enn løse kolli. Tjenesten krever avtale.

Vi har komplettert tjenesten med servicetillegget Estimert ankomsttid (ETA). ETA gjør det mulig å gi mer presis informasjon om forventet leveringstidspunkt allerede i bestillingsøyeblikket, noe som vil gi din mottaker bedre forutsigbarhet og en bedre mottakeropplevelse. Servicetillegget er gratis, og du finner det under tilleggstjenester her under.

esker stables på europall

Hva koster det?

Slik beregner du pris

Følg disse stegene:

  1. Finn riktig sone i sonetabellen for Stykk- og Partigods (pdf)
  2. Tell antall paller i sendingen din
  3. Prislisten fra 01.12.2023 gir deg pris per pall

Pall til bedrift har færre tilleggstjenester enn vanlig stykkgods. Det er derfor den blir mer forutsigbar i prising og fakturering. De mest brukte tilleggstjenestene finner du litt lenger ned på siden, og du finner alle og hva de koster i prisliste for tilleggstjenester.

Hvor tungt og stort?

Vekt og mål

  • Maks vekt per pall: 800 kg per pall
  • Bredde og lengde: 80 x 120 cm
  • Høyde: maksimum 2,2 meter

Du kan sende inntil 12 paller på samme sending.

Godset skal være plastret og godt sikret på standard pall med mål 80x120 cm og høyde inntil 2,2 meter. Vi sender dine paller til mottakere i hele Norge og Svalbard, og leverer på rampe eller dør.

Går mål eller vekt utover egenskapene for tjenesten, beregnes det et tillegg på +50 % av palleprisen på den/de pallene som er for store.

    Slik går du frem

  1. 1

    Pakking og emballering

    Pakk dine varer på en sikker måte, med støtdempende materiale og forsvarlig ytteremballasje. Godset stables på pall (se mål over), og sikres med plast. Flere gode tips om hvordan du pakker og merker finner du her.

  2. 2

    Bestilling og opphenting

    For å kunne benytte tjenesten, må du først ha en avtale på plass. Deretter kan du bestilel via bestillknappen øverst på siden, i ditt TA-system eller via EDI. Som Bringkunde kan du også bestille direkte i Mybring, vårt nettbaserte transportverktøy. Bestill senest kl. 11.30 for opphenting samme dag. Godset hentes på ett bestemt sted, f.eks. på et varemottak.

  3. 3

    Under transport

    Stykkgods omlastes på terminal og distribueres videre. Med vår sporingstjeneste kan du følge din forsendelse  underveis. Fremføringstiden er 1 dag til store deler av landet. Du finner tiden for din sending i Mybring.

    Her finner du serviceendringer som innføres fra 1. april 2024

    Her finner du serviceendriner for linjetrafikker fra 1. april 2024.

  4. 4

    Utlevering og mottak

    Mottaker får forsendelsen levert på døren mellom kl. 08–16, mandag til fredag. 

Tilleggstjenester

  • Forenklet utlevering er en tjeneste der avsender tillater at Bring setter igjen varen hos mottaker uten at mottaker er tilstede for å ta imot leveranse.
     

    Tjenesten må bestilles via EDI-melding. I henhold til avtale med avsender, setter sjåfør igjen varen på gateplan, sjåføren signerer for at varen er levert og sikrer dermed sporbarhet på sendingen. Bring sender varsel ved utlevering. Tjenesten innebærer at kunde aksepterer den risiko som medfølger i forhold til ansvarsforhold, og fraskriver seg rett til erstatning ved skade og manko. Ikke alle adresser i Norge er egnet for å hensette varer, noe sender må ta stilling til.
     

    Forenklet utlevering anbefales ikke i større byer/blokker med mindre Bring har mulighet til å levere varen i et lukket portrom eller lignende. Det er også vel verdt å ta stilling til varens verdi, og tjenesten passer ikke på lett omsettelige varer som er enkle å ta med seg.

  • Estimert ankomsttid (ETA) gjør det mulig å gi mer presis informasjon om forventet leveringstidspunkt allerede i bestillingsøyeblikket. Istedenfor advisering om levering mellom 8-16, vil kundene dine få beskjed om forventet dag og tidsvindu allerede når de bestiller. Dette vil bidra til:

    • Bedre muligheter for dine kunder å planlegge når det gjelder bemanning ved mottak
    • Forkortede ledetider for dine kunder, da de kan få mulighet til å få varene raskere ut i butikk eller produksjon.

    Les mer om Estimert ankomsttid her.

  • Vi kontakter mottaker og avtaler leveringstidspunkt. Mottakeren din vil da bli varslet 30 - 60 minutter i forkant av leveransen. Du kan lese mer om Avtalt levering her.

  • Frakt er normalt avsenderbetalt. Ønsker bedriften at Bring skal fakturere mottaker, må det inngås skriftlig avtale. Tjenesten faktureres med et tillegg pr sending.
     

  • Frakt er normalt avsenderbetalt. Ønsker bedriften at Bring skal fakturere en tredjepart, må det inngås skriftlig avtale. Tjenesten faktureres med et tillegg pr sending.

  • Tilbys ikke som standardtjeneste.

  • Vi merker godset for deg. Det kan forekomme ekstra framføringstid på sendinger som ikke er forhåndsmerket ifra avsender. Normal framføringstid gjelder derfor ikke når Bring merker.

  • Når bedriften din skal sende kjemikalier, stoffer, stoffblandinger, produkter og artikler, som har en slik egenskap at de representerer en fare for mennesker, materielle verdier og miljøet ved uhell skal sendes som farlig gods. Det er egne krav i forbindelse med informasjonsplikt, merking og transport av farlig gods, og disse må overholdes. Brudd på ansvar som ligger hos avsender / kunde vil  bli belastet fraktbetaler.

  • Tjenesten garanterer at våre lastebærere har en temperatur over null grader i vinterhalvåret slik at dine varer ikke utsettes for frost. Gjelder fra midten av oktober til mars. For å sikre korrekt materiell er driftsopplegget noe begrenset, og lengre framføringstid må påberegnes.

  • Dersom du ikke har fast henteavtale med oss eller ikke har anledning til å booke henting digitalt, kan du kontakte vår kundeservice og bestille henting manuelt. Denne tjenesten koster kr 133,- per henting fra 01.12.2022.

    Du bestiller henting digitalt enkelt og greit via din TA leverandør eller i Mybring, Brings selvbetjeningsverktøy for bedrifter.