Stykkgods til bedrift

Fleksibel godstjeneste for opptil 10 000 kg. Vi dekker hele Norge, inkludert Svalbard.

NB: Denne tjenesten erstatter Stykk- og partigods
  • Fleksibelt - mange tilleggstjenester som tilpasser transporten etter dine behov
  • Gunstig - opphenting er inkludert i fraktprisen
  • Kapasitet - samlet vekt opptil 10 000 kg.

Stykkgods passer for deg som kan samle flere kolli i ulike størrelser til en felles sending. Det er kostnadseffektivt fordi du kan kombinere enkeltpakker og paller i én og samme sending. Bring får varene dine trygt frem til mottaker, med stor lokalkjennskap og presisjon . Vi har topp moderne terminaler som takler høy belastning og fremtidige krav. Vi kjører over hele Norge, og med faste ruter over store deler av landet sikres effektive fremsendingstider.
Vi har komplettert tjenesten med servicetillegget Estimert ankomsttid (ETA). ETA gjør det mulig å gi mer presis informasjon om forventet leveringstidspunkt allerede i bestillingsøyeblikket, noe som vil gi din mottaker bedre forutsigbarhet og en bedre mottakeropplevelse.  Servicetillegget er gratis, og du finner det under tilleggstjenester her under.
Stykkgods og bærekraft:
Ønsker du å vite mer om hvordan vi jobber med bærekraft, og utslippskutt i transportbransjen? I artikkelen "Godstransport - på vei mot en grønnere fremtid" forteller vi om hva vi har gjort for å redusere våre utslipp, og hva målene våre er fremover.

bringsjåfør håndterer en varepall

Hva koster det?

Slik beregner du pris

1) Finn riktig sone i sonetabellen
2) Anslå fraktberegningsvekt på sendingen.
3) Når du har sone og fraktberegningsvekt, finner du korrekt pris i prislisten

Kollitillegg: 4 kolli er inkludert i standard leveranse. Dersom en stykkgodssending har flere kolli enn dette, tilkommer et kollitillegg på fraktkostnaden. Hvordan tillegget beregnes kan du lese her.

Hva må du vite?

Tjenestens spesifikasjoner

Maks vekt totalt: 10 000 kg
Maks/kolli: 1200 kg. Ved høyere vekt per kolli påløper tillegg for spesialgods.

Maks format: 2,4 m eller to sider over 2 m. Utover dette påløper tillegg for spesialgods.

    Slik går du frem

  1. 1

    Pakking og emballering

    Pakk dine varer på en sikker måte, med støtdempende materiale og forsvarlig ytteremballasje. Flere gode tips om hvordan du pakker og merker finner du her.

  2. 2

    Bestilling og opphenting

    Bestill her, i ditt TA-system eller via EDI. Som Bringkunde kan du også bestille direkte i Mybring, vårt nettbaserte transportverktøy. Bestill senest kl. 11:30 for opphenting samme dag. Godset hentes på ett bestemt sted, f.eks. på et varemottak.

  3. 3

    Under transport

    Stykkgods omlastes på terminal og distribueres videre. Med vår sporingstjeneste kan du følge din forsendelse underveis. Fremføringstiden er 1 dag til store deler av landet. Du finner tiden for din sending i Mybring.

    Vi foretar noen justeringer av fremføringstidene fra 01.10.2021:
    Se oversikt over endringer i distribusjon på enkeltpostnummer her (pdf). Dette er endringene i fremføringstider mellom våre terminaler (pdf).

    Her finner du serviceendringer på enkeltpostnummer som innføres fra 1. januar 2022.

  4. 4

    Utlevering og mottak

    Mottaker får forsendelsen levert på døren mellom kl. 08-16, mandag til fredag. 

Tilleggstjenester

  • Vi varsler deg via sms eller e-post dersom noe uforutsett inntreffer og sendingen din blir forsinket. Tjenesten gir deg kun informasjon om dine sendinger, og kun dersom det faktisk har skjedd noe uforutsett i framføringen. Dersom du oppgir mottakers epostadresse, vil også mottaker bli varslet. For å benytte deg av tjenesten, oppretter du et abonnement i Mybring.

  • Vi kontakter mottaker og avtaler leveringstidspunkt. Mottakeren din vil da bli varslet 30 - 60 minutter i forkant av leveransen.

  • Estimert ankomsttid (ETA) gjør det mulig å gi mer presis informasjon om forventet leveringstidspunkt allerede i bestillingsøyeblikket. Istedenfor advisering om levering mellom 8-16, vil kundene dine få beskjed om forventet dag og tidsvindu allerede når de bestiller. Dette vil bidra til:

    • Bedre muligheter for dine kunder å planlegge når det gjelder bemanning ved mottak
    • Forkortede ledetider for dine kunder, da de kan få mulighet til å få varene raskere ut i butikk eller produksjon.

    Les mer om Estimert ankomsttid her.

  • Forenklet utlevering er en tjeneste der avsender tillater at Bring setter igjen varen hos mottaker uten at mottaker er tilstede for å ta imot leveranse.

    Tjenesten må bestilles via EDI-melding. I henhold til avtale med avsender, setter sjåfør igjen varen på gateplan, sjåføren signerer for at varen er levert og sikrer dermed sporbarhet på sendingen. Bring sender SMS ved utlevering. Tjenesten innebærer at kunde aksepterer den risiko som medfølger i forhold til ansvarsforhold, og fraskriver seg rett til erstatning ved skade og manko. Ikke alle adresser i Norge er egnet for å hensette varer, noe sender må ta stilling til.

    Forenklet utlevering anbefales ikke i større byer/blokker med mindre Bring har mulighet til å levere varen i et lukket portrom eller lignende. Det er også vel verdt å ta stilling til varens verdi, og tjenesten passer ikke på lett omsettelige varer som er enkle å ta med seg.

  • Når bedriften din skal sende kjemikalier, stoffer, stoffblandinger, produkter og artikler, som har en slik egenskap at de representerer en fare for mennesker, materielle verdier og miljøet ved uhell skal sendes som farlig gods. Det er egne krav i forbindelse med informasjonsplikt, merking og transport av farlig gods, og disse må overholdes. Brudd på ansvar som ligger hos avsender / kunde vil  bli belastet fraktbetaler.

  • Frakt er normalt avsenderbetalt. Ønsker bedriften at Bring skal fakturere mottaker, må det inngås skriftlig avtale. Tjenesten faktureres med et tillegg pr sending.
     

  • Frakt er normalt avsenderbetalt. Ønsker bedriften at Bring skal fakturere en tredjepart, må det inngås skriftlig avtale. Tjenesten faktureres med et tillegg pr sending.

  • Vi merker godset for deg. Det kan forekomme ekstra framføringstid på sendinger som ikke er forhåndsmerket ifra avsender. Normal framføringstid gjelder derfor ikke når Bring merker.

  • For transportoppdrag hvor det er bruk for kranbil.

  • Hvis mottakers adresse avviker fra normal transportrute blir godset fraktet til nærmeste terminal. Dersom mottaker ønsker utkjøring avtales pris og tid med lokal avdeling.

  • Noen ganger rekker du kanskje ikke bookingfristen 11:30. I disse tilfellene kan vi avtale henting likevel. Tidsplanen for dette er i henhold til ruteplan for den enkelte terminal, og selv om vi alltid forsøker å løse våre kunders behov, kan vi ikke garantere at vi får hentet samme dag.

  • Tjenesten garanterer at våre lastebærere har en temperatur over null grader i vinterhalvåret slik at dine varer ikke utsettes for frost. Gjelder fra midten av oktober til mars. For å sikre korrekt materiell er driftsopplegget noe begrenset, og lengre framføringstid må påberegnes.

  • Trenger bedriften din hjelp til ADR-last, kan en rådgiver bistå med blant annet utfylling av dokumenter for farlig gods og gjennomføring av kurs

  • Ønskes en ytterligere fullverdiforsikring av godset utover NSAB, anbefales det å tegne en transportforsikring. Ta kontakt med din lokalavdeling.

  • Utveksling av paller utføres ut fra en elektronisk registrering. Tjenesten innebærer at vi som transportør utveksler EUR-paller med både vareavsender og varemottaker, og leverer EUR-paller tilbake til vareavsender. Tjenesten krever skriftlig avtale.

  • Dersom du ikke har fast henteavtale med oss eller ikke har anledning til å booke henting digitalt, kan du kontakte vår kundeservice og bestille henting manuelt. Denne tjenesten koster kr 119,- per henting fra 01.12.2021.

    Du bestiller henting digitalt enkelt og greit via din TA leverandør eller i Mybring, Brings selvbetjeningsverktøy for bedrifter.