- Det er ny rekord og skyldes blant annet at spesielt den norske e-handelen virkelig har fått fart på seg det siste året. LOAD har også blitt en etablert møteplass for hele bransjen. Mange bestiller sin plass lenge før listen over foredragsholderne på konferansen er klar, sier en tydelig stolt Gunnar Henriksen, konserndirektør for E-handel og Logistikk i Posten og Bring. 

Internasjonal ekspert på webpsykologi ga nyttig innsikt

Årets arrangement ble avholdt på Fornebu, utenfor Oslo. Her kunne Bring blant annet by på lærerike innlegg av internasjonale størrelser innenfor e-handel som den kjente britiske eksperten på webpsykologi, Nathalie Nahai. Til et meget lydhørt publikum holdt hun et engasjert innlegg om hvordan kjennskap til grunnleggende psykologi kan brukes for å designe og skape en kundereise for nettbutikkene som i gir økt salg.

Fra mobile-first til AI first business

Også den verdenskjente eksperten på digitale kunderelasjoner, Steven Van Belleghem, tok en stappfull sal med på en reise gjennom utviklingen av kundepleie, videre inn i fremtiden. Den erfarne professoren i markedsføring tror at kunstig intelligens og big data vil revolusjonere kundeopplevelsen innenfor netthandel, og ga konkrete råd for hvordan netthandlere skal få være med på dette.

Fersk kundeinnsikt om skandinaviske nettshoppere

Bring Research la også frem ferske funn om hvordan de skandinaviske nettshopperne tenker, mener og drømmer om netthandelens «akilleshæl», levering og retur. I rapporten «Slik blir du best på levering og retur» viser resultatene at forventningene blant nettshopperne endrer seg fort og er økende. 
- De som driver nettbutikk må nå virkelig henge med for å følge med på kundenes krav og forventninger. Både mobiltelefonen som plattform for kjøp forventer de mer av, de ønsker varene raskere levert enn tidligere og de vil ha enklere og mer sømløse returer. Mange er også nysgjerrig på nye leveringsløsninger som levering til bilen eller hjem inn i huset, sier Gunnar Henriksen, konserndirektør for E-handel og Logistikk i Posten og Bring. 

Mer om Bring Research

Zalando med storstilt personifiseringssatsing

Den stadig økende trenden med personifisering av kundereisen ble også godt belyst av Senior Business Development Manager for personifisering i netthandelsgiganten Zalando, Caroline Carlqvist. Hun ga et spennende innblikk i hvordan de jobber med personifisering og big data for å gi hver eneste kunde individuelt tilpassede råd, service og hjelp. Samtidig rådet hun netthandlerne til å finne en god balanse mellom personvern og personifisering. Det som er «coolt» for noen er «creepy» for andre minnet hun de fremmøtte om.


- Bilder i motsol gir høyere click-rate

- Mens 80 prosent husker det du ser, husker bare 20 prosent det de leser, innledet den erfarne reklamefotografen Yngve Ask Getas foredrag på LOAD.17. Han fremhevet blant annet hvor viktig det var å ta bilder som fremhevet fordelene til produktet og ga smarte råd, som at locationbilder tatt i motsol, hadde hele 50 prosent høyere click-rate, enn det samme bilde tatt under andre lysforhold.
Medgründer av bloggnettverket United Influencers, Lauga Oskarsdottir, ga de fremmøtte et dypdykk i markedsføring ved hjelp av bloggere og digitale opinionsledere. I dag er det både langt lettere, billigere og mer effektivt å benytte seg av denne type markedsføring enn mange tror, var ett av hennes hovedbudskap.- 

LOAD er det viktigste møtepunktet for bransjen

- Konkurransen om våre kunders tid har blitt tøffere og tøffere. Det finnes også mange konkurrerende events. Da er vi veldig fornøyd med at vi samtidig merker at LOAD styrker sin posisjon som det viktigste og beste møtepunktet for bransjen, sier Gunnar Henriksen.

Se presentasjoner her

 

Les mer på:

LOAD.17 eventside