5 tips til hvordan du får lojale nettkunder

Visste du at det ofte kan være små justeringer som skal til for å forbedre kjøpsopplevelsen på nett? I forbrukerundersøkelsen Stay Competitive, har kunder som handler ofte på nett fortalt hva de ønsker seg fra nettbutikkene, og disse tipsene vil vi gjerne dele med deg her.

Den gode nyheten her er altså at det ikke alltid er så mye som skal til for å bli bedre på nett. Det er bra, for stadig flere handler oftere og mer på nett, til fordel for fysisk butikk. Noe som betyr at hvis du skal opprettholde eller øke salget ditt, bør du tilrettelegge for en god kjøpsopplevelse for kundene dine.

Rapporten Stay Competitive ser på de aktive nettkundene (de som handler flere ganger per måned) og hva som gir de en god handleopplevelse eller ikke. Ved å laste ned og lese rapporten, vil du få nyttig informasjon om hvordan du enkelt kan justere nettbutikken din, og leve opp til kundenes forventninger. 

Last ned rapporten Stay Competitive og ta del av alle tipsene

Sirkeldiagram som viser fordelingen av aktive nettkunder i Skandinavia
Aktive nettkunder (som handler på nett flere ganger per måned) er nesten fordoblet på 5 år. Klær er den største kategorien for både kvinner og menn.

For å gjøre det enkelt for deg har vi summert opp rapporten med fem tips til forbedringer du absolutt bør se over, slik at du kan starte allerede i dag.

5 ting du bør gjøre for å møte de aktive nettkundenes forventninger:

  1. Gjør det enkelt for dine kunder å finne butikken din.
    Det er ikke noe nytt at du bør jobbe med synlighet på Google, og med mobiltilpasning av butikken. Men det er flere flater som er like viktige, f.eks. sosiale medier for å nevne en.

  2. Ha gode bilder av produktene dine, gjerne bilder i flere vinkler.
    Gode beskrivelser av materialer, mål og spesifikasjoner er også viktig. Selger du klær og sko? Da bør du beskrive passform og størrelser også.

  3. Gjør informasjon om levering og retur enkel å finne.
    Leveringstid er et av punktene hvor nettbutikkene kan bli bedre, ifølge nettkundene. Det gjelder også informasjon om hvordan man enkelt kan returnere varen. Gir du god informasjon om dette øker sannsynligheten for at kunden gjennomfører kjøpet.

  4. Tilby kundene flere leveringsalternativer.
    Kunder ønsker valgfrihet, og vil gjerne velge mellom ulike leveringsalternativer. Tilbyr du kundene dine ulike måter å motta varene på?

  5. Lever varene raskt.
    Dette er et ubestridt konkurransefortrinn. Kundene forventer ikke ekspresslevering, men sørg for effektiv ordrehåndtering og få varene fort ut. Da er det også kortere vei fra ordre til cash for deg, og dermed bedre lønnsomhet. 

I rapporten vil du kunne finne mer utfyllende informasjon og flere tips om hva du kan gjøre for å optimalisere kjøpsopplevelsen, så last gjerne ned hele her.

Er du interessert i å lese siste innsikt om netthandel?


I rapporten "Slik velger kundene deg" får du f.eks. vite om nettbutikkers engasjement for miljø og bærekraft kan påvirke omsetningen.


Del artikkel