Fra holdning til handling
Er du klar til å møte nettkundenes krav til miljø og bærekraft?
Ingen vet hvor lenge koronapandemien vil vare eller hvordan den vil prege samfunnet fremover, men trendene så langt viser kraftig økning i nordisk netthandel. Samtidig ønsker stadig flere kunder bevisst å handle i nettbutikker med en tydelig miljø- eller bærekraftprofil. I valget mellom to nettbutikker kan et tydelig miljøbudskap være avgjørende for hvilken handlekurv varene havner i.
I denne utgaven av Bring Research* har vi tatt en nærmere titt på hva miljø og bærekraft betyr for de nordiske nettkundene. Funnene viser at mange ønsker å bidra ved å handle «grønnere», men hvilke barrierer er det som hindrer dem? Og hvordan kan nettbutikkene bruke dette til sin fordel?
Miljø og bærekraft blir viktigere for nettkundene
Vi har også tatt en titt på hvilke målgrupper som lettest responderer på miljø- og bærekraftbudskap, og som gjennomfører kjøp basert på dette. De ønsker tydelig informasjon om handling fremfor planer og prat, men i hvilke kanaler er de mest mottakelige for denne informasjonen?
I undersøkelsen har vi i tillegg snakket med tre bransjeeksperter om hvordan koronapandemien har påvirket folks holdninger til miljø og bærekraft. Ole Petter Nyhaug (kreativ leder og partner i Opinion Norge), Jacob Lagercrantz (CEO 2030 Sekretariatet) og Erik G. Sønsterud (CEO Elkjøp Nordic) deler alle sine personlige meninger. De byr også på noen gode tips og råd om både netthandel, forbrukertrender og bærekraft.
God lesning!
Bring Research siste innsikt
Her kan du lese artikler og fler innsikter om netthandelsmarkedet i Skandinavia.
Her kan du lese artikler og fler innsikter om netthandelsmarkedet i Skandinavia.
Hva er Bring Research?
- Forbrukerundersøkelser blant nettshoppere i Skandinavia
- Gjennomføres i samarbeid med analyseselskapet Ipsos
- Består av webundersøkelser og dybdeintervjuer. Ved webundersøkelser spør vi minst 1000 personer i hver land
- Målet er at du skal bli best mulig kjent med kundene som handler på nett
*Undersøkelsene blir gjennomført i samarbeid med analyseselskapet IPSOS og omfatter et befolkningsrepresentativt utvalg i Norge, Sverige og Danmark.
- Forbrukerundersøkelser blant nettshoppere i Skandinavia
- Gjennomføres i samarbeid med analyseselskapet Ipsos
- Består av webundersøkelser og dybdeintervjuer. Ved webundersøkelser spør vi minst 1000 personer i hver land
- Målet er at du skal bli best mulig kjent med kundene som handler på nett
*Undersøkelsene blir gjennomført i samarbeid med analyseselskapet IPSOS og omfatter et befolkningsrepresentativt utvalg i Norge, Sverige og Danmark.