Miljø og bærekraft blir stadig viktigere for norske nettkunder

Nesten halvparten av norske forbrukere etterspør informasjon om hvordan nettbutikkene jobber med miljø og bærekraft, og 3 av 10 gjør et bevisst valg av nettbutikk når det kommer til miljø. Det viser nye tall fra Brings Researchs e-handelsrapport «Slik velger kundene deg».

Over 1.000 norske forbrukere har, i en undersøkelse utført av Ipsos, svart på spørsmål om hvordan de ønsker å handle på nett. Utviklingen de siste årene viser at den digitale omstillingen innenfor handel akselererer kraftig. Veksten skjer nesten utelukkende på nett, og undersøkelsen viser at 97% av de under 40 år handler fysiske varer på nett. Med den voksende e-handelen øker også forbrukernes bevissthet og krav til en mer bærekraftig og miljøvennlig handel. 

Kundene får ikke den informasjonen de etterspør

Det er en raskt voksende bevissthet rundt miljø og bærekraft hos de som handler på nett. Det viser rapporten fra Bring Research, og spesielt tydelig fremkommer det hos forbrukere under 40 år. Det er den generasjonen som leder utviklingen, og også de som kommer til å stille de tøffeste kravene til en mer bærekraftig handel fremover. Nesten halvparten av norske menn som handler på nett etterlyser informasjon om hvordan nettbutikken jobber med miljø og bærekraft, men bare 1 av 10 føler at de har fått den informasjonen de ønsket.

BR - miljø og bæredygtighed 2600x800

Kundene tar miljøbevisste valg

Rapporten viser også at norske forbrukere i økende grad gjør et bevisst valg av nettbutikk med tanke på miljø og bærekraft. Mange nettbutikker jobber aktivt med miljø- og bærekraft, men svært få gjør det synlig for kundene sine. I dag stiller 4 av 10 krav til bærekraft og miljø. Derfor blir synliggjøring av egen innsats for mer bærekraftig handel alt viktigere og en viktig faktor for å tydelig skille deg fra andre konkurrenter, vinne nye og beholde eksisterende kunder. De nettbutikkene som ikke tar sine kunder på alvor i dag vil kanskje ikke være der i fremtiden.

Det vil bli viktig å informere dine kunder om hvordan dere jobber med bærekraft og hvordan dere aktivt jobber for å redusere klimautslipp

Hege Sagplass, Senior rådgiver Miljø i Bring

Både de mannlige og kvinnelige forbrukerne sier at for at en nettbutikk skal fremstå som bærekraftig, må de bruke fornybar eller resirkulert emballasje. I tillegg må nettbutikkene legge vekt på at produktet er bærekraftig produsert og av høy kvalitet.
 Vi vil fremover oppleve sterkere krav fra kunder som ønsker mulighet til å ta bedre miljøvalg også når det kommer til netthandel.

Hva kan din nettbutikk gjøre for å henge med?

I Bring Research-rapporten kommer det tydelig frem at forbrukeren har fokus på hele verdikjeden fra hvordan varene produseres, kvaliteten og hvilken emballasje som benyttes.  Tenk derfor på å:

  • Synliggjør og kommuniser miljøtiltakene du gjør i all dialog med kundene. For eksempel via nettside, nyhetsbrev og sosiale medier.

  • Gi kundene dine mulighet til å være med og bidra til å redusere miljøbelastningen ved å tilby miljøvennlige valg.

  • Lag bærekraftige valg og tenk miljø gjennom hele verdikjeden.

Det å bruke miljø og bærekraft som salgsargumenter i dialogen med kundene vil altså bli mer og mer viktig fremover. 

Kunnskapen om hva som påvirker miljøet vil øke, og nettbutikkene kan forvente nye og flere krav forbrukerne. Gjør det enkelt for kundene å velge bærekraftig.

Gunnar Henriksen, Direktør Salg Marked og Forretningsutvikling i Bring.

Slik velger kundene deg!


Vil du vite mer om hvilke krav og forventninger skandinaviske nettkunder har til miljø og bærekraft?


30.09.19