For at skandinaviske netthandlere i fremtiden ikke skal bli spist av utenlandske giganter med nær ubegrensede markedsbudsjetter, må vi satse der vi kan bli best - på service, kundereise og kvalitet i levering til kunde. 

Det mener daglig leder i netthandelen og grûnderbedriften Dyrekassen.no, Roger Holthe Olsen.

Akkurat som Kolonial.no og marked.no konkurrerer om å bli best på netthandel av dagligvarer, vil Holthe Olsen gjøre Dyrekassen.no til en komplett dyrebutikk på nett med alt av tjenester og produkter til hund og katt.

Markedet for netthandel er sterkt økende og stadig flere aktører fra inn og utland etablerer seg i Norge. For å ta en økende andel av dette markedet, mener Holthe Olsen at både tradisjonelle norske butikker og netthandlere må tenke nytt i tiden fremover.

Gratis hjemlevering er et konkurransefortrinn

Kundene ønsker ifølge ham å kunne bestille når og hvordan de vil. De vil ha flere leveransealternativer enn tidligere og forventer raskere levering.


- Vi må derfor satse mye mer på å få varene hurtig helt hjem på døren til folk, uavhengig av hvor de bor i landet, og det bør helst være gratis med hjemlevering. Det er dette som øker kraftig i de store internasjonale markedene, som for eksempel Storbritannia. En levering til postkontoret gjør at du likevel må i en butikk for å plukke opp leveransen. Det kan ofte være like tungvint som å gå direkte på dyrebutikken. Den beste opplevelsen for kunden er som oftest å få varen levert på døren eller for den saks skyld få varen helt inn i huset, også når du ikke er hjemme, sier Holthe Olsen.


Han mener skepsisen til å slippe noen inn i huset allerede i dag kan løses med teknologi og vil således være en forbigående fase.


- Når budet er i ferd med å låse seg inn får du et varsel på mobiltelefonen. Deretter kan du videoovervåke hele leveringsprosessen som budet selv filmer live eller du får meldinger om nøyaktig når budet låser seg inn, setter fra seg varen og på nytt låser døren. De samme løsningene kan brukes for levering i biler og så videre, sier Holthe Olsen.

Må utvikle nettbutikken med kjærlighet

Han mener mange norske netthandlere fremdeles behandler nettbutikken sin som et andrevalg bak sin fysiske butikk, ikke som et fullverdig alternativ for salg.

- Vi ser at en del etablerer en nettbutikk uten at de gir den nødvendig utvikling og kjærlighet. Da blir gjerne salget og resultatene deretter. Det kan føre til at markedet man er en del av blir mer attraktivt for utenlandske nettaktører og at man i praksis ender opp med mer krevende konkurrenter enn om man selv hadde hevdet seg på nett.

Klokt å investere i høyt servicenivå

Dyrekassen.no har ifølge Holthe Olsen satset på nettopp et høyt servicenivå med gratis hjemlevering ved ordrer over 499 kroner, uansett hvor i Norge man bor. Ifølge han er det to årsaker til at de kan gjøre dette.
- Vi har samarbeidet tett med alle våre leverandører i alle deler av verdikjeden for å effektivisere, og for å skape en best mulig tjeneste for våre kunder. Det tjener alle parter på og er avgjørende for å skape en konkurransedyktig løsning som kundene selv foretrekker. Besparelser og effektiviseringer kan vi reinvestere i bedre kundeservice og gratis hjemlevering, som igjen danner grunnlaget for videre vekst. Resultatene fra vår siste kundeundersøkelse viser faktisk at så mange som 36 prosent av våre kunder har begynt å handle hos oss etter å ha hørt om oss av en venn eller en bekjent, Bedre markedsføring får man ikke, sier Holthe Olsen.

Må dyrke de norske netthandlenes egne konkurransefortrinn

Han mener norske og skandinaviske nettbutikker i langt større grad må konkurrere på elementer som service, kundereise og i å bygge bedre relasjoner med kundene, i stedet for bare å tenke pris.
- Det er ingen tvil om at pris er viktig og at man må være konkurransedyktig på pris så langt det er mulig. Vi vurderer det imidlertid dithen at det er mye å gå på i forhold til å konkurrere på service, kundereise og kvalitet i leveringsprosessen. For å beholde arbeidsplassene og omsetningen fra landets varehandel i Norge, er det viktig å tenke nytt og å rendyrke de faktorene vi kan bli best på, sier Holthe Olsen.

 

Flere gode tips