Slik ruster vi oss til Black Friday og jul

Slik ruster vi oss til Black Friday og jul

Vi nærmer oss høysesongen, med Black Friday og julehandelen som de store salgsperiodene for netthandelen. Det er forventet rekordhøye pakkevolumer også i år.

Bring- og Posten-biler fotografert ovenfra på en parkeringsplass

Våre prognoser for peak-perioden indikerer at vi kan forvente minst like stort antall pakker som i fjor. For å håndtere den økende pakkemengden settes det i verk en rekke tiltak for å sikre at dine varer kommer frem til dine kunder i tide. Vi henter inn ekstra personell både på terminaler og til distribusjon, og 200 nye sjåfører skal levere pakker hjem til folk.   

Det siste året har vi plassert ut pakkebokser på over 600 steder rundt om i Norge. Det skal gjøre det enda enklere å hente pakker. Innen utgangen av året, vil vi ha plassert ut pakkebokser på 1 000 steder. Du kan lese mer om Pakkeboks her. Vi har også forbedret vår hjemleveringstjeneste Pakke levert hjem for store deler av landet, der de største byene har fått et kortere leveringsvindu, én time istedenfor fire timer. I tillegg leverer vi også hjem på lørdager i Oslo-området.

7 raske om hva vi gjør for å takle økte pakkevolumer:

  1. Vi har økt antall hentesteder siden 2020, til ca. 2 300 fordelt over hele landet. Innen utgangen av 2021 vil antall hentesteder være 2 600.
  2. Vi har kjøpt inn 150 nye containere og 4 000 pakkebur som skal hjelpe oss å håndtere julerushet. 
  3. Det er planlagt full produksjon også i helgene på sorteringsterminalene fra og med Black Week.
  4. Vi kjører ut pakker til hentestedene også på jul- og nyttårsaften i Oslo-området, og utlevering følger butikkenes åpningstider.
  5. SMS-/epostvarsel med oppfordring til mottaker om å hente raskt, for å frigjøre lagringsplass på hyller og gulv til nye pakker.   
  6. Hjemlevering på lørdager i Oslo og omegn utføres allerede, og i de travleste ukene leverer vi også hjem på lørdag i resten av landet.
  7. Fra 15. november utvider vi tidsvinduet for hjemkjøring på kveld til kl 15-22. Våre APIer vil bli oppdatert. (Dersom du har hardkodet tidsvinduer i nettbutikken, anbefaler vi deg å oppdatere disse til korrekt tid).

Fra 30. oktober innfører vi lørdag som ordinær driftsdag i Oslo og omegn. Det betyr at pakker som kommer til Logistikksenteret i Oslo på fredager før kl. 21.30 vil bli levert til pakkeboks og hentested dagen etter.

Rad av røde posten containere
150 nye containere skal ta unna de økte pakkevolumene mellom våre terminaler

Vår kundeserviceavdeling har rigget for økt trafikk, og står klare til å hjelpe med utvidet bemanning på både telefon og livechat. Posten oppdaterer sporingsappen, alle nettsider og Chatboten, slik at det skal være enklest mulig for dine kunder å få hjelp. 

Sammen skal vi klare det

Vi skal gjøre vårt ytterste for at dine pakker skal komme frem tidsnok, og det finnes også ting som du og din nettbutikk kan bidra med for å hjelpe. For at pakkene skal komme frem til rett person, i god stand og i tide trenger vi å hjelpe hverandre.

Her er noen tips til hva du kan gjøre for å bidra til en så smidig levering som mulig:

  • Kontakt oss dersom du forventer store forandringer i volum.
  • Lever inn pakkene så tidlig som mulig, og husk å sende med mobilnummer til mottaker, slik at vi kan gi korrekte varslinger underveis.
  • Har du noen tomme pakkebur som ikke blir brukt? Send dem med ved neste opphenting. Pakkebur er alltid en mangelvare i høysesongen. 
  • Tilby dine kunder "Pose på døren" dersom du har Pakke i postkassen som leveringsalternativ. Dette er en tilleggstjeneste som gjør at pakken leveres i en pose på døren dersom postkassen er full eller pakken for stor for postkassen. Det gjør at kundene dine slipper å dra til hentested om pakken må returneres dit. Slik bestiller du Pose på døren i Mybring.
  • Emballer alle pakker på en sikker måte, slik at innholdet tåler håndtering og transport. Her får du tips om hvordan du pakker en sending.
  • Pass på at etiketter er lesbare og sitter korrekt. Få med deg disse gode tipsene til korrekt påføring av etiketter.
  • Husk også å overføre EDI-filen i tide, slik at ikke pakkene blir liggende i transit og risikerer å bli forsinket. Les her hva du må tenke på når det gjelder overføring av EDI.
Postbud leverer pakke på døren.
Hjemlevering er et stadig mer populært leveringsalternativ i peak.

En grønnere levering

Det norske folk oppfatter Bring som den nest mest bærekraftige merkevaren i pakke- og logistikkbransjen, og vi kom på andreplass bak Posten. Det viser årets undersøkelse fra Sustainable Brand Index. Vi har klare miljøkrav til oss selv og våre samarbeidspartnere, og innen utgangen av 2025 skal vi kun bruke fornybare energikilder i alle våre kjøretøy og bygg.

Det vil si at vi på sikt vil kunne levere alle våre tjenester fossilfritt. Noe av det vi er stolte av å ha gjennomført allerede nå er:

  • 100 prosent grønn hjemlevering av pakker i Oslo sentrum.
  • 100 prosent grønn levering til alle våre Pakkebokser i Oslo sentrum.
  • Vi leverer brev og Pakke i postkassen utslippsfritt til 49 byer, og vi følger godt etter når det gjelder pakkedistribusjon.
  • Over 30 prosent av våre kjøretøy er fossilfrie, og målet for 2021 er 39 prosent - et tall vi snart har oppnådd.

Ønsker du mer informasjon av hvordan vi jobber med bærekraftig logistikk, finner du det i Posten og Brings års- og bærekraftsrapport.

Alle innleveringsfrister finner du på vår juleside.

Lurer du på hva dine kunder er opptatt av i denne kjøpsperioden?

Gjør kjøpsprosessen så smidig og friksjonsfri som mulig! Her kommer noen gode tips til hvordan du kan forberede nettbutikken for Black Friday og jul.

Lykke til med salget!

Vi gleder oss til å gå inn i denne hektiske perioden av året sammen med deg. Vi er godt forberedt og skal gjøre vårt ytterste for å levere pakkene til dine kunder, slik du forventer.

Publisert 18.10.2021