Medieprodukter og hjemmeelektronikk er blant de varer som handles mest på nett. I Skandinavia gjøres over 50% av alle kjøp i disse kategoriene på nett. Likevel så er det et potensial for å øke andelen.

Tips - hvordan øke omsetningen din

Gjør retur av varer enkelt

Se på retur som en mulighet til å øke salget ditt. Vi vet at 4 av 10 vil handle mer på nett dersom de oppfatter det enkelt å returnere varer. Kunder sjekker returvilkårene før de handler. For å øke kjøpsfrekvens er det viktig å gjøre returer så enkelt som mulig.

  • Legg ved en ferdig utfylt returetikett
  • Sørg for at emballasjen kan gjenbrukes til retur
  • Gi kunden mulighet for å få retur plukket opp på døren til kunden

Tilby rask levering

Rask levering er viktig for kundene dine og vær tydelig i utsjekk på når du kan levere. Kunder forventer levering innen 2-3 dager og her har du et fortrinn i konkurranse med utenlandske nettbutikker.

  • Etabler effektive plukk og pakkrutiner
  • Ha postkassen som et leveringsalternativ
  • Gi beskjed til kunden om varen er forsinket

Forskjeller i kjøpsadferd mellom land og kjønn

Det finnes noen ulike drivere til at kvinner og menn velger å handle bøker på nett.

  • Langt flere svenske kvinner og svenske menn handler bøker på nett enn sine brødre og søstre i Norge og Danmark. Årsaken de oppgir er at de fikk et godt tilbud eller en rabatt. Kvinner er gjennomgående mer prisbevisst enn menn, uavhengig av land.
  • Langt flere kvinner i Danmark oppgir som årsak at det er enkelt å få tak i varen som grunn til å handle bøker på nett enn sine medsøstre i Sverige og Norge, og her er det en liten forskjell på kvinner og menn

Vil du vite mer om hva som trigger Skandinaviske nettshoppere og hvordan forskjellene er mellom landene? Last ned vår PDF.