En fersk spørreundersøkelse* utført av Ipsos på oppdrag fra Bring, viser at når det kommer til julegaveinnkjøp så er ikke mange så skremt av renteøkninger, høye mat- og strømpriser som man skulle tro. Over halvparten av oss planlegger å bruke like mye eller mer på julegaver i år, som tidligere.
Halvparten fortsetter som før
En tredjedel av de spurte i den landsrepresentative undersøkelsen svarer at de vil redusere summen de bruker på julegaver i år kontra i fjor. Til gjengjeld svarte over halvparten at de kommer til å bruke samme sum som de gjorde i fjor – eller øke summen. Syv prosent sier at de vil bruke mer penger i år.
28 prosent har også svart at de kommer til å benytte seg av tilbud under Black Friday i år. En tredjedel har ennå ikke bestemt seg om de skal benytte seg av denne handledagen/uken, og kan fortsatt påvirkes begge veier.
Mange vil redusere sine innkjøp generelt fremover
På spørsmål om de kommer til å redusere innkjøpene den nærmeste tiden på grunn av de økte prisene, svarer derimot halvparten av respondentene at det vil de. 17 prosent svarer at de kun vil foreta innkjøp av det mest nødvendige i tiden fremover.
Ser man på hvilke varer som det kommer til å bli handlet mindre av fremover er det klær og interiør som topper statistikken med henholdsvis 44 og 40 prosent.
Færre smykker under juletreet i år?
Skal man tro det representative utvalget i spørreundersøkelsen, kan over halvparten av nordmenn forvente praktiske pakker under juletreet i år. 53 prosent av de spurte vil nemlig handle inn klær, sko, interiør eller utstyr som gaver. De resterende går for opplevelser og reiser, i tillegg til gavekort og penger.
Luksusvarer, slik som smykker og high-end produkter blir det derimot mindre av i år, skal man tro undersøkelsen. Kun to prosent svarer at de vil kjøpe slike julegaver.
Nettbutikkene kan vinne kampen om julehandelen
Selv om vi nå kan bevege oss fritt og uten metersrestriksjoner, kan det se ut til at vanene fra pandemien holder seg. Kun 39 prosent av utvalget svarte at de foretrekker å handle sine julegaver i fysiske butikker.
For ti prosent av respondentene er det prisen som dikterer hvor handelen skal skje, og de svarte at valget mellom fysisk butikk eller nettbutikk ikke spiller noen rolle.
Dermed ser det ut til at forbrukervanene er i stor endring, og at majoriteten nå velger å oppsøke nettet for sine julegavekjøp.