Slik økte Dyrekassen bestillingene med 286 prosent

Da Dyrekassen.no åpnet muligheten for hjemlevering til alle sine kunder, eksploderte antall bestillinger. På litt over ett år gikk ordrene opp fra 866 til 3344 – en økning på over 286 prosent.


God kundeopplevelse er et mantra for gründerbedriften fra Bergen. Og da hører konkurransedyktig logistikk med. Siden oppstarten i 2015 har dette vært et av de viktigste satsingsområdene for Dyrekassen.no, som stadig tester nye måter å nå ut til hele Norge på.

– Med hjemlevering til hele landet vokser vi kraftig utenfor de store byene, der det ofte er flere mil til nærmeste dyrebutikk. Det er en langt bedre kundeopplevelse å få varene helt hjem til døren i stedet for å måtte slepe det med seg fra et utleveringssted eller butikk, sier Stian Dahle, driftssjef i Dyrekassen.no.

Det geniale med hjemlevering er at det er 100 prosent på kundenes premisser. Vi leverer varene der folk bor og de trenger ikke engang å være hjemme.

Stian Dahle, COO Dyrekassen.no

Satser knallhardt på logistikk

Dyrekassen får svært positive tilbakemeldinger fra sine kunder om at hjemlevering gjør hverdagen enklere. Spesielt for dem som kjøper sekker med dyrefôr og kattesand, varer som kan veie fra 10 kilo og oppover.

Dyrekassens ledelse på lageret med produkter
Innkjøper Vidar Kristing, daglig leder Roger Holthe Olsen og driftssjef Stian Dahle på Dyrekassens lager i Bergen.

Bring tilbyr nå hjemlevering til alle husstander i hele landet, og kundene kan enkelt velge om de vil at varene skal settes igjen utenfor døren dersom de ikke er hjemme. Fleksibilitet er et viktig stikkord i den utviklingen som skjer innen logistikktjenester.

Kundene ønsker å velge hvordan de skal få varene levert og det er viktig å tilby alternativer. På denne måten er På døren en tjeneste som gir større muligheter for vekst og utvidelse av kundekretsen.

Samarbeider tett med Bring

– Logistikk er et konkurransefortrinn. Jo raskere og bedre, desto mer fornøyde kunder. Det er en utfordring i bransjen at mange retailere er passive. Vi ønsker derimot å være innovative og har pushet på for å få til mer smidige løsninger. Når Bring har spurt oss om innspill, så har vi selvsagt stilt opp, og vi har sammen med Bring gjennomført en rekke vellykkede pilotprosjekter det siste året, forteller Dahle.

Stian Dahle skryter av samarbeidet med Bring, og får meget positiv omtale tilbake fra en av sine viktigste samarbeidspartnere, Marianne Jacobsen Laugen som er tjenesteansvarlig for hjemlevering.

Bring ble det naturlige valget for oss fordi all statistikk viser at det er de som leverer best. Det er også de som har nettverket som når flest kunder.

Stian Dahle, COO Dyrekassen.no

– Dyrekassen er genuint «på». De er en krevende kunde for oss, men i positiv forstand. Samarbeidet gjør oss gode. De har kommet med konstruktive innspill underveis i testperioden og det er utrolig spennende å utvikle en tjeneste i samarbeid med en kunde som er SÅ interessert, sier hun.

Enorm vekst

Dyrekassen.no startet med å tilby abonnement på dyrefôr og kjørte først med egne sjåfører i Bergen, stor-Oslo og Stavanger/Sandnes. På kort tid har selskapet hatt en enorm vekst og kundegruppen er nå godt spredt utover i hele landet. I 2017 vokste Dyrekassen med 483 prosent og gikk opp i omsetning fra 1,4 millioner i 2016 til nesten 8,2 millioner kroner i 2017.

– Med så enorm vekst som vi har hatt på veldig kort tid ble det ekstra viktig å finne en god samarbeidspartner innen logistikk, som vi virkelig kan stole på. Bring ble det naturlige valget for oss fordi all statistikk viser at det er de som leverer best. Det er også de som har nettverket som når flest kunder, slår Stian Dahle fast.

Hva tror Dyrekassen.no om fremtiden?
– Slik vi ser det er det å sikre effektiv, pålitelig og forutsigbar logistikk for sluttkunde en av de viktigste forutsetningene for konkurransedyktige norske nettbutikker i fremtiden, sier Dahle.