- For å ta det første først. En iPhone eller en annen smartmobil er fremdeles ikke bra nok til å ta gode bilder til en nettbutikk. Du må ikke ha et kjempedyrt kamera, men et som har flere innstillingsmuligheter for å justere eksponeringen, fargetemperatur og liknende, sier Ask.
Han har blant annet jobbet med store merkevarer som Bjørn Dæhlie, Tine, Felleskjøpet, Swedish Match og Mills.
Øk click-raten med motsol
Foran et meget lydhørt publikum holdt han på vegne av Geta et hurtigkurs i foto for netthandlere på årets LOAD-konferanse.
- Å ta bilder i motsol scorer av en eller annen grunn også alltid 50 prosent høyere på click-rate. Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det, sier den erfarne fotografen.
Her er Asks beste tips for å ta gode bilder som selger:
- Bildene må passe inn i nettbutikkens profil. Finn et felles uttrykk på bildene.
- Velg alltid bilder som fremhever fordelene til produktene. Det er derfor viktig at de som kjenner dette, blir involvert i prosessen tidlig.
- Desto flere bilder desto bedre. Er det en produktserie - ta bilder av hele «rangen.» Få med alle fordeler og alle farger.
- Bilder av produktet i bruk er alltid bra å ha med. Det skaper troverdighet og folk kan drømme seg inn i situasjonen.
- Tiden for store logoer og veldig oppstilte situasjoner er forbi. Gode og mest mulig troverdige locationbilder er bra, både i nettbutikken, men også i sosiale medier
- Ta bilder som gjør at du kjenner igjen produktene i de miljøene som de skal selges i. Mye PR-materiale fra utenlandske produsenter egner seg rett og slett ikke i det norske markedet. En termos brukes for eksempel helt annerledes i et amerikansk miljø enn et norsk. Også personene er både kledd og ser forskjellige ut fra land til land
- Bruk gjerne film. Det er ikke fryktelig komplisert og medfører både at kunder ser lengre på bilde og til og med rater høyere i enkelte algoritmer.
- Ta foto og film på alvor om du vil selge mer og bygge en sterk merkevare