På sosiale medier kan du komme nærmere eksisterende og potensielle kunder til nettbutikken. Det er en unik mulighet til økt eksponering og salg, samtidig som at du blir bedre kjent med målgruppen din. Men hvordan skal du få mange klikk på en post eller annonse, og rungende respons fra leserne? Svaret ligger i god planlegging.

1. Segmentér smart.

Hvem er målgruppen din? Skap et bilde av hvem dine kunder er, hvem du vil nå ut til og hva du vil oppnå med postene dine. Det finnes flere måter å finne interessentene dine på, gjennom betalt annonsering på for eksempel Facebook:

  • CRM-liste. Har du en liste over eksisterende kunder, kan du målrette mot disse ved å laste opp listen i Facebook sitt self-service-verktøy, Power Editor. Ønsker du derimot ikke å bruke penger på annonsering mot eksisterende kunder, kan du også ekskludere dem.
  • Retargeting. Du kan også målrette mot tidligere besøkende ved å implementere en piksel på nettsiden din.
  • Speilpublikum/lookalike audiences. Ved å lage et speilpublikum av andre definerte målgrupper, som enten kan være speilet av CRM-målgruppen eller besøkende, treffer du flere interessenter.
  • Optimalisere målgrupper. Du har kanskje definert én målgruppe som eksempelvis kan være kvinner over 30 år, og én målgruppe som er menn over 30 år. Hvilken av disse fungerer best? For å optimalisere mot aldersgruppen som gir best resultater, kan du dele målgruppen inn i flere segmenter.

2. Sett deg inn i lesernes perspektiv.

Hva vil du formidle? Spør deg selv hva du ønsker at mottakeren skal gjøre etter å ha lest posten?

3. Lag en publiseringsplan.

Når og hvor burde du publisere? En smart måte å strukturere innhold på, er å lage en plan som deles inn i felter. Dette kan lages i et Excel-ark som inneholder:

  • Type innhold (blogg, infographic, e-bok, pressemelding, etc.)
  • Tittel
  • Forfatter
  • Nøkkelord for søkemotoroptimalisering
  • Call to action – hvilken intensjon har du med posten?
  • Dato for publisering
  • Status (for eksempel: skal skrives, venter på gjennomgang, publisert, etc.)
  • Kommentarer
  • Ideer til innhold

4. Vær alltid på.

Hvor tilgjengelig er du? Har du en Facebook-side å henvise til, burde du alltid være tilgjengelig. Særlig under kampanjer kan konverteringen til denne siden øke, og det kan hende leserne kommenterer under. Da er det flott at en er tilgjengelig for dialog med potensielle eller eksisterende kunder og lesere.

Det trengs en del forarbeid og planlegging for å lykkes med annonser på Facebook og i andre sosiale medier. Med smarte valg og innsikt i hva dette krever av deg, kan du få stor suksess på digitale flater. 

Du kan lese mer om våre leveringsalternativer for nettbutikker her 

Kontakt oss